صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت سمند دوگانه‌سوز بین کارخانه و بازار آزاد ۱۵۰ درصد تفاوت دارد/افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم سال/شاهین و کوییک مشتری ندارد
قیمت سمند دوگانه‌سوز بین کارخانه و بازار آزاد ۱۵۰ درصد تفاوت دارد/افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم سال/شاهین و کوییک مشتری ندارد

قیمت سمند دوگانه‌سوز بین کارخانه و بازار آزاد ۱۵۰ درصد تفاوت دارد/افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم سال/شاهین و کوییک مشتری ندارد

کسب و کار نیوز- بازار خودرو از برجام ناامید شده و باید پیش بینی قیمتها بدون در نظر گرفتن تحقق برجام باشد. در صورت ادامه وضعیت تحریم ها، انتظارات از بازار خودرو افزایش خواهد یافت و رشد قیمتها دور از انتظار نیست. واردات خودرو نیز با وجود شروط جدید وزارت صمت بعید است رنگ واقعیت بگیرد. بنابراین دو سیگنال اصلی در بازار خودرو تعیین کننده قیمت خواهد بود. هر دو سیگنال افزایشی بوده و انتظار می رود در نیمه دوم سال 1401 قیمت خودرو باز هم افزایش پیدا کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بازار خودرو قیمت سمند EF7 دوگانه‌ سوز بین کارخانه و بازار آزاد تقریبا ۱۵۰ درصد تفاوت دارد. این اختلاف برای شاهین فقط پنج درصد است. در آخرین روز‌های تابستان امسال قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در بازار به ۴۲۰ میلیون تومان رسید درحالی که ارزش این محصول در کارخانه ۱۶۹ میلیون تومان است. بین تمام محصولات ایرانخودرو و سایپا، از این حیث پژو پارس دوگانه‌سوز و پژو پارس TU5 به‌ترتیب با حاشیه سود ۱۳۰ و ۱۱۰ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در طرف مقابل شاهین و انواع مدل‌های خانواده کوییک که توسط سایپا عرضه می‌شوند، کمترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند. همین موضوع از کمبود تقاضا برای شاهین و انواع کوییک در بازار حکایت دارد و وزارت صمت را به حذف این محصولات از فرآیند قرعه‌کشی وادار کرده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” از تقویت انتظارات تورمی در بازار خودرو می گوید. سعید موتمنی گفت: حاشیه سود در بازار خودرو به روشی آسان و بی دردسر برای درآمدزایی دلالان تبدیل شده است. برخی خودروها حاشیه سود بالایی به دلیل فاصله زیاد قیمتها از کارخانه تا بازار آزاد دارند. بازار خودرو در رکود کامل قرار دارد و زودتر از موعد به خواب زمستانی رفته است. البته از ماه‌ها قبل این رکود بر بازار حاکم بود ولی در یکی دو هفته اخیر، مشتری به هیچ وجه به بازار مراجعه نمی‌کند.

این فعال صنفی با اشاره به اختلاف قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی خودرو از کارخانه تا بازار گفت: این اختلاف قیمت ناشی از عرضه کم و عدم توانایی خودروسازان در تامین بازار خودروست. برای تنظیم بازار خودرو باید خودروهای اقتصادی و با کیفیت وارد شود. زیرا واردات خودروهای گران قیمت تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت.

موتمنی افزود: واردات خودرو باید از شرکت‌های معتبر و خوشنام دنیا باشد. در این شرکت‌ها تمامی خودروهای تولیدی با هر قیمتی دارای کیفیت لازم است. به هر ترتیب اما واردات خودرو هر روز با ابعاد تازه ای روبرو می شود که تحقق آن را با مشکل روبرو ساخته است. با این تفاسیر و با بلاتکلیف ماندن برجام انتظار افزایش قیمتها در نیمه دوم سال وجود دارد.

در این رابطه عضو کمیسیون صنایع و معادن می گوید: خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار وارداتی همان فرغون‌های داخلی با مقداری رنگ و لعاب هستند. همچنین آیین‌نامه واردات خودروی دولت خاصیتی ندارد. لطف الله سیاهکلی اضافه کرد: قانون ساماندهی خودرو برای توجه به تولید داخل و تنظیم بازار است. واردات خودرو برای تنظیم بازار است. همراه با واردات خودرو، تکنولوژی آن نیز باید وارد شود. آیین‌نامه واردات خودرو، این ویژگی‌ها را ندارد. زیرا تمرکز آن بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است. خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار وارداتی همان فرغون‌های داخلی با مقداری رنگ و لعاب هستند.

به گفته سیاهکلی، آیین‌نامه واردات خودرو که دولت نوشته دقیقا در جهت مافیای خودرو و بی‌توجهی به خواست میلیون ها نفر در داخل کشور است. من به مجلس تذکر خودم را داده‌ام امیدوارم این آیین نامه تغییر کند زیرا خاصیتی ندارد.

طی چند سال اخیر چالش‌های پیش روی صنعت خودرو تشدید شده و هنوز راهکاری برای حل مشکلات آن به کار گرفته نشده است. امروز کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام‌شده باعث نارضایتی مردم از این صنعت شده اما خودروسازان هم در این مسیر مدام از عدم حمایت و مشکلات تولید سخن می‌گویند و با بهانه‌های مختلف سعی در مقابله با انتقادات دارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.