چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / واردات ۸ میلیون دلار نوشت افزار به کشور در ۵ ماهه امسال/آموختن سواد گران شد/طعم تلخ گرانی نوشت‌افزار
واردات ۸ میلیون دلار نوشت افزار به کشور در ۵ ماهه امسال/آموختن سواد گران شد/طعم تلخ گرانی نوشت‌افزار

واردات ۸ میلیون دلار نوشت افزار به کشور در ۵ ماهه امسال/آموختن سواد گران شد/طعم تلخ گرانی نوشت‌افزار

کسب و کار نیوز- گرانی نوشت افزار در سال تحصیلی جاری بیشتر از سالهای دیگر شده است. پس از دو سال دوری دانش آموزان از مدرسه به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال کلاسهای درس به صورت حضوری دایر خواهد بود. تب خرید نوشت افزار برای ورود به مدرسه نیز افزایش داشته است. این در حالی است که گرانی و افزایش قیمت لوازم التحریر به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است. گرانی های اخیر در تمامی بازارها به علاوه آغاز فصل مدارس به هزینه های خانوار افزوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، لوازم التحریر ساخت داخل و لوازم التحریر وارداتی به وفور در بازار وجود دارد. طرح های رنگارنگی که هر بچه مدرسه ای آرزوی داشتن آنها را دارد. اما گرانی این اجازه را به والدین نمی دهد که فرزندان دانش آموز خود را با دل خوش راهی مدارس کنند. ناگفته نماند که برخی از والدین که توانایی خرید کوچکترین نوشت افزار را برای فرزند خود ندارند قید تحصیل آنها را می زنند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تورمی که بر اقتصاد سایه افکنده به بازار نوشت افزار نیز رسیده است. در تمام بازارها افزایش قیمت داشته ایم. تورم موجب اثرگذاری در تمام اصناف شده و در صنف ما نیز اثر داشته است. کاغذ و مقوا را از طریق واردات تامین می کنیم. این اتفاق بر گرانی دامن زده است.

موسی فرزانیان اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد لوازم التحریر در گروه سه قرار گرفته و تهیه‌ ارز آن آزاد است. در گروه یا بلوک سه، ارز آزاد در مقابل واردات و صادرات می‌شود. یعنی ارز نیما هم به آن تعلق نمی‌گیرد و باید ارز صادراتی بخریم. البته به عنوان مثال کیفیت و قیمت دفترهای تولیدشده در برخی شرکت‌ها و برندهای خاص با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل ممکن است قیمت‌های بالاتری را برای فروش محصولات خود تعیین کنند.

این فعال صنفی اظهار داشت: تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها ۲ سال صنف نوشت‌افزار تعطیل بود و تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار کرد و در این مدت، صنف ما عملا رو به نابودی رفت. این وضعیت باید سر و سامان پیدا کند و مدیریت شود.

این در حالی است که گمرک ایران از واردات ۸ میلیون دلار نوشت افزار به همراه ملزومات طی پنج ماهه نخست سال جاری به کشور خبر داد. به گزارش گمرک ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری ۸ میلیون دلار نوشت افزار به همراه ملزومات وارد کشور شده است.  از این میزان واردات سه میلیون دلار مدادتراش و تیغه مدادتراش بوده است.

همچنین ۴۵۰ هزار کیلوگرم چوب مداد به ارزش یک میلیون و ۲۴۰ هزار دلار، مداد اتود ۲۷ هزار و ۶۳۶ کیلوگرم به ارزش ۵۴۱ هزار و ۱۷۱ دلار، مغزی مداد اتود ۲۶ هزار و ۸۹۱ کیلوگرم به ارزش ۱۶۱ هزار و ۲۱۴ دلار و مداد شمعی کامل هفت هزار و ۸۵۵ کیلوگرم به ارزش ۱۰۹ هزار و ۳۴۲ دلار در همین بازه زمانی به کشور وارد شده است.

بطورکلی در پنج ماهه نخست سال جاری هیچ گونه کوله پشتی و ماژیک به کشور واردات نشده است چون این اقلام از سال ۱۳۹۷ در لیست گروه کالایی چهار قرار داده شدند. برخی دیگر از کالاهای مرتبط با نوشت افزار مثل تیغه مدادتراش، چوب مداد برای مداد و مداد رنگی و مغزی مداد اتود نیز به عنوان مواد اولیه وارد کشور می شود.

به هر ترتیب طی روزهای اخیر برخی مسئولان از ضرورت ساماندهی بازار لوازم‌التحریر، چه از نظر قیمت و چه از نظر محدودکردن حضور لوازم‌التحریر با تصاویر خارجی سخن می‌گویند، اما نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد که این اظهارات هیچ‌گاه به مرحله عمل نرسیده است. یک برآورد سرانگشتی از نیازها نشان می‌دهد که خانواده‌ها برای خرید لوازم‌التحریر یک دانش‌آموز کلاس پیش‌دبستانی و مقطع ابتدایی، باید غیر از پرداخت شهریه‌های ۱۳ تا ۳۵ میلیون تومانی مدارس غیردولتی، هزینه‌های بیش از ۸۰۰ تا دو میلیون تومان تنها برای خرید کامل لوازم‌التحریر پرداخت کنند؛ درحالی‌که قبل از شیوع کرونا در سال ۹۷ با ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌شد باکیفیت‌ترین نوشت‌افزار دانش‌آموزان را تهیه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.