صفحه اصلی / سرخط خبرها / ارتقای صنعت با رفع تحریم ها
ارتقای صنعت با رفع تحریم ها

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

ارتقای صنعت با رفع تحریم ها

سرمقاله

افزایش تولید در تمامی بخش ها اعم از بخش صنعت نیازمند بهبود رشد اقتصادی است. برای تحقق رشد اقتصادی و بهبود قدرت خرید خانواده‌های ایرانی که نیاز تولید و صنعت است، باید زنجیره تحریم‌ها پایان یابد. مسوولانی که از بی‌اثر بودن تحریم‌ها سخن می‌گویند، باید بدانند که لغو تحریم ها امروز نیاز صنایع و بنگاه های تولیدی است. باید امیدوار باشیم که دولت هرچه سریع‌تر متوجه واقعیت‌ها شود و بی‌توجهی به تاثیر تحریم‌ها و وجود کسری بودجه را کنار بگذارد.
در استراتژی صادرات و واردات هم دچار شکست های بزرگی شدیم. به دلیل مدیریت غلط این اتفاقات در تولید و صنعت کشور افتاد. بعد از تشدید تحریم ها که نیاز کشور در بخش واردات با مشکلاتی رو به رو شد، مسائل ارزی و نگرانی از کاهش منابع ارزی باعث شد مسوولین به تولید کنندگان توجه بیشتری کنند. تا از این زاویه توسعه تولید و صادرات کالای ایرانی تحقق پیدا کند. اما در عمل چنین اتفاقی به دلایل مختلفی تحقق پیدا نکرد. یکی از مهمترین دلایل آن فقدان اخلاق در فضای صنعت و تولید کشور است.
صنایع کوچک و متوسط همه ساله در فرمایشات مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای داشته و از نظر سیاست گذاری حمایت کامل از صنایع کوچک و متوسط صورت گرفته و دولت ها به حمایت مکلف شده اند. اما باید ببینیم با وجود سیاست گذاری های دقیق آیا حمایت ها در عمل صورت گرفته است یا نه. بنگاه های کوچک و متوسط بیش از ۸۹ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند. در صورتی که حمایتی که باید از این مراکز صوت نگرفته و حمایت ها مبتنی بر بنگاه های بزرگ بوده است. موانع توسعه و رشد بنگاه های کوچک نیز زیاد است. این موانع شامل تامین مالی، قوانین مالیاتی عدم ثبات سیاست ها، زیرساخت ها، نرخ مبادله و… بوده که باید در جهت رفع آنها سرعت عمل به خرج داد. از زاویه دیگر نیز باید گفت کاهش کیفت و افزایش قیمت به دلیل سود آوری بیشتر برای تولید کننده رخ داده است. خودروسازی کشور مثال بارز این اتفاق است. در بخش لوازم خانگی همین اتفاق را شاهد هستیم. تولیدکننده لوازم خانگی بعد از ممنوعیت ناگهان قیمت کالای خود را بدون اینکه تغییری در کیفیت آن ایجاد کرده باشد، دو برابر کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.