صفحه اصلی / اسلایدر / تولید گوشت مرغ از ابتدای امسال ۴۵ درصدی کاهش یافت/کاهش سرانه مصرف مرغ
تولید گوشت مرغ از ابتدای امسال ۴۵ درصدی کاهش یافت/کاهش سرانه مصرف مرغ

تولید گوشت مرغ از ابتدای امسال ۴۵ درصدی کاهش یافت/کاهش سرانه مصرف مرغ

کسب و کار نیوز- بازار مرغ در هفته اخیر دستخوش نابسامانی شده است. به گفته فعالان بازار، قیمت هر کیلو مرغ از 70 هزار تومان گذشته و انتظار می رود در هفته آتی بالاتر نیز برود. هرچند قرار است دولت طی هفته آینده قیمت مرغ را اصلاح کند اما کاهش 45 درصدی تولید گوشت مرغ تاثیر خود را در بازار گذاشته است. این اتفاقات در حالی افتاده که بازار مرغ در ماه گذشته تقریبا در آرامش بوده و تغییرات قیمتی چندانی نداشته است. معاون وزیر جهادکشاورزی در این رابطه می گوید: بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تقاضای مرغ ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: کاهش مصرف مرغ به دلیل افزایش قیمت به نفع مردم و تولیدکننده نیست. به دنبال افزایش قیمتی که در بازار مرغ اتفاق افتاده مصرف آن توسط مردم کاهش داشته است.

مهدی یوسفخانی اضافه کرد: مشکلات تولیدکنندگان مرغ باید در اسرع وقت حل و فصل شود. توان خرید مردم مشخص است و حتی نرخ مصوب کیلویی ۶۰ تومان نیز برای خریداران مورد قبول نیست. این در حالی است که تولیدکنندگان متقاضی نرخ جدید هستند. پیشنهاد فروش مرغ کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی را به دولت می‌دهند که بعید است این نرخ از سوی دولت تایید شود.

اما دبیرکل فدراسیون ملی طیور می‌گوید: گزارشی که از وضعیت واردات نهاده‌ها در سال جاری استخراج شده است، نشان می‌دهد واردات نهاده شامل ذرت، کنجاله سویا، دانه سویا و جو، در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰درصد کاهش یافته است.

نرخهای جدید مرغ و تخم‌مرغ حاکی از نشستن مرغ در محدوده کیلویی ۶۰تا ۷۰هزار تومانی و تخم‌مرغ در حوالی ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان برای یک شانه ۳۰عددی است. هرچند واحد محاسبه تخم‌مرغ کیلو است اما باید توجه داشت که بسیاری از خریداران و عرضه‌کنندگان، نرخ آن را به شانه می‌شناسند و اندازه آن را ملاک قرار نمی‌دهند.

اما با وجود کاهش واردات، نه‌تنها کمبودی در تامین نهاده احساس نمی‌شود که تامین‌کنندگان با مازاد این نهاده‌ها نیز مواجه‌اند و برای جلوگیری از فاسد شدن و از بین رفتن نهاده‌ها در انبار، تسهیلاتی برای مرغداران در نظر گرفته‌اند تا نسبت به خرید نهاده تشویق شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است. دلیل این کاهش تولید کاهش اقبال مردم به گوشت مرغ است. مرغداران هم انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی ندارند. یعنی با وجود آنکه در یک هفته گذشته قیمت مرغ مقداری افزایش یافته و به قیمت مصوب رسیده و در برخی مراکز نیز تا حدودی بالاتر رفته است، باز هم انگیزه کافی برای افزایش تولید در مرغداران ایجاد نشده و دلیل این بی‌انگیزگی، رفتار مقامات دولتی در قبال وعده‌هایی است که چندان امیدبخش نبود و همان‌ها هم تاکنون بر زمین مانده است.

دولت قول داده بود در اواخر شهریور قیمت‌های جدیدی را برای مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند که هنوز علامتی از این بازنگری در قیمت ظاهر نشده است. ضمن آنکه وعده داده شده بود تسهیلاتی در اختیار مرغداران قرار گیرد.

همچنین مقرر بود دولت برای تحریک تقاضای مرغ و تخم‌مرغ، کالابرگ الکترونیک صادر کند، که این وعده‌ها نیز اجرایی نشده است. صنعت پرورش طیور در وضعیت بدی به سر می‌برد و مرغداران کوچک توان ورود به عرصه تولید را ندارند؛ قیمت تخم‌مرغ در ۱۰ روز گذشته به سطح قابل‌قبولی رسید و تا حدی به قیمتی که مرغداران انتظار دارند، نزدیک ‌شد. گرچه که هنوز، چند هزار تومانی از قیمت‌های واقعی عقب است.

این در حالی است که بالاترین متوسط قیمت تخم‌مرغ در هر کیلو در ۱۲شهریور ماه ۱۴۰۱ ثبت شد: ۶۸هزار و ۹۵۰تومان. در همین روز کمترین نرخ تخممرغ به ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که حکایت از شکاف ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومانی میان دو نرخ متوسط و حداقل داشت. متوسط قیمت از این روز به بعد کمی در شیب کاهشی قرار گرفت و کمترین قیمت آن در شیب افزایشی. در حال حاضر کمترین قیمت در حدود ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است که حاکی از افزایش ۱۴۰۰تومانی آن نسبت به ۱۰روز پیش است. هر شانه تخم‌مرغ نیز که بیشتر از دو کیلوگرم است، بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. موضوعی که ناصر نبیپور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار هم آن را تایید کرد اما گفت یک شانه دو کیلویی با چنین نرخی عرضه می‌شود که باتوجه به افزایش هزینه‌های نهاده‌ها، نرخ آن طبیعی است. این در حالی است که خرده‌فروشی‌ها قیمت تخم‌مرغ آزاد را تا بیشتر از ۱۲۰ هزار تومان هم اعلام میکنند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.