صفحه اصلی / اسلایدر / اینفلوئنسرهای دارای ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی شدند/مالیات بیخ گوش شاخ های مجازی
اینفلوئنسرهای دارای ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی شدند/مالیات بیخ گوش شاخ های مجازی

اینفلوئنسرهای دارای ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی شدند/مالیات بیخ گوش شاخ های مجازی

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد دوره فعالیت بی قید و شرط فعالان فضای مجازی یا همان اینفلوئنسرها به سر رسیده است. این افراد موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی شده اند و باید میزان درآمد خود را در این اظهارنامه برای بستن مالیات متناسب با درآمد ذکر کنند. گویا اطلاعات حساب این افراد با همکاری نهادهای مرتبط به دست آمده و راه فراری برای این افراد برای دور زدن قانون نیز وجود ندارد. گفتنی است در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد بوده که بنا به دلایلی اجرای این قانون به سال 1401 موکول شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفته است لیست اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده تهیه شده و آمار مشخص و بانک اطلاعاتی جامع و منسجمی درباره این افراد به دست آمده است. توتونچی درباره نحوه شناسایی اینفلوئنسرها برای اجرای قانون و مالیات‌ستانی از این قشر گفته: در قانون آمده‌ است که اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰ هزار فالوور نفر و دنبال‌کننده مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند. اطلاعات اینفلوئنسرهای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است که این اطلاعات توسط دستگاه‌هایی که مسئولیت حاکمیتی برای کنترل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارند، به دست آمده و به سازمان امور مالیاتی ارائه شده‌ است.

در همین زمینه یک نماینده مجلس در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: پایه های جدید مالیاتی برای تمرکز بر درآمدزایی خارج از حوزه نفتی تعریف شده است. مالیات اینفلوئنسرها نیز در همین زمینه به زودی اجرایی خواهد شد. تمرکز بر درآمدهای مالیاتی در تمام دولتها باید در دستور کار قرار می گرفت. این قانون نیز چندین دوره عقب افتاده اما در شرایط فعلی در حال عملیاتی کردن آن هستیم.

مهدی طغیانی اضافه کرد: تمامی افرادی که در فضای مجازی در شبکه اینستاگرام بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده یا به اصطلاح فالوور دارند مشمول قانون مالیات ستانی می شوند. برآوردهای ارایه شده نشان می دهد درآمد بسیاری از این افراد از درآمد پزشکان و جراحان نیز بیشتر است. درآمدهای بالایی این افراد از محل تبلیغات بسیار هنگفت است و باید برای آن مالیات بدهند. کارمندان دولت و بسیاری از افرادی که در مشاغل خود تلاش و زحمات فراوان دارند در لیست مالیاتی قرار می گیرند اما این افراد آزادانه تا به امروز به فعالیت در فضای مجازی بدون هیچ گونه قانونی ادامه داده اند.

به گفته این نماینده مجلس عزم دولت برای اجرای قانون در مورد مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها جزم شده و به صورت جدی به دنبال تحقق درآمدهای مالیاتی از این بخش است. طغیانی اظهار داشت: پایه‌های مالیاتی جدید از نوع مالیات بر ثروت هستند که باید از سوی دولت دوازدهم اجرایی می شد. حال با جدیتی که در دولت سیزدهم وجود دارد این طرح چند گام تا اجرایی شدن فاصله دارد.

این در حالی است که پیش از این، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی درباره اراده سازمان برای اخذ مالیات از این قشر اعلام کرده بود برای سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که مالک حساب بانکی و درآمدهای فعالیت اقتصادی فروشنده لبنیات باشد یا یک هنرمند سلبریتی‌ یعنی هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که شاخص‌ها و ویژگی‌های سلبریتی را دارند مشمول مالیات می‌شوند. برای هنرمندان معافیت مالیات تا درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی را در نظر گرفته‌ایم و به غیر از آنها تمام سلبریتی‌ها باید مشمول مالیات شوند. البته استقبال سلبریتی‌ها و بلاگرها از پرداخت مالیات زیاد بوده چراکه به خوبی می‌دانند در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم کتمان مالیات می‌شوند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.

برای این که بیشتر در جریان مصوبه مجلس درباره مالیات اینفلوئنسر‌ها قرار بگیرید بد نیست بدانید، نمایندگان مجلس طی بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ با الحاق بندی به تبصره ۶ ماده واحده این لایحه، اینفلوئنسر‌ها را مکلف به پرداخت مالیات کردند. براساس این بند الحاقی، درآمد‌های کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین این قانون سازمان امور مالیاتی را مکلف کرد ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به دریافت مالیات از درآمد‌های کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. به گفته محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی میزان این مالیات ۳ درصد از درآمد اینفلوئنسر‌ها خواهد بود. البته درباره چگونگی شناسایی و نحوه دریافت این مالیات ابهام‌هایی وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.