صفحه اصلی / اسلایدر / مالیات ستانی از حساب های تجاری فرار مالیاتی را کم می کند؟/وصول مالیات در مسیر عدالت
مالیات ستانی از حساب های تجاری فرار مالیاتی را کم می کند؟/وصول مالیات در مسیر عدالت

مالیات ستانی از حساب های تجاری فرار مالیاتی را کم می کند؟/وصول مالیات در مسیر عدالت

کسب و کار نیوز- در مصوبه ای جدید قرار است از حساب های دارای موجودی بالای 35 میلیون تومان و واریزی بالای 100 عدد در ماه مالیات اخذ شود. هرچند بانک مرکزی توضیحاتی در رابطه با اینکه هر حساب بالای 35 میلیون تومان حساب تجاری محسوب نمی شود و شاید تنها 2 درصد حساب ها تجاری باشند ارایه کرده، اما این اقدام مورد انتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس بانکی در این رابطه به فواید اجرای این طرح پرداخت و تصریح کرد: اخذ مالیات و شفافیت آن اقدام موثری است. اگر این اقدام به درستی انجام شود جلوی فرار مالیاتی گرفته شده و عدالت مالیاتی برقرار می‌شود. فرزانی افزود: همچنین در این صورت، چنین حس برای کارمندان پیش نمی‌آید که بیشتر از یک تاجر یا بازاری مالیات می‌دهند.

سخنگوی بانک مرکزی نیز برخی ابهامات درباره مصوبه مربوط به تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری را تشریح کرد. مصطفی قمری‌وفا با تاکید بر اینکه رفتار حساب‌های تجاری مختلف است و الگوهای متفاوتی برای شناسایی و بررسی آنها وجود دارد گفت: حساب های بانکی یک فرد اگر دو شرط را بطور همزمان داشته باشد، ممکن است حساب تجاری تلقی شود. اول اینکه تعداد “واریز به” حساب بیش از ۱۰۰ فقره باشد و در عین حال، مجموع مبلغ واریزی هم بیشتر از ۳۵۰ میلیون ریال باشد، بنابراین صرف دارا بودن یکی از این دو شرط، مبنایی برای تجاری دانستن حساب نیست. به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریز به حساب در ماه، ۱۰ میلیارد ریال باشد، ولی تعداد دفعات واریز به حساب کمتر از ۱۰۰ مورد باشد، حساب مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری نخواهد بود.

سخنگوی بانک مرکزی تصریح کرد: مبنا، صرفا تعداد “واریز به” حساب است، نه تراکنش؛ لذا این برداشت که با مصوبه مذکور، حساب اغلب افراد به واسطه خریدها و تراکنش هایی که در طول ماه انجام می دهند حساب تجاری تلقی خواهد شد، کاملا نادرست است. قمری‌وفا در ادامه افزود: براساس بررسی های صورت گرفته، درصد بسیار ناچیزی (کمتر از ۲ درصد) حساب های غیرتجاری، با اجرای مصوبه فوق، ممکن است مشمول بررسی، به عنوان حساب تجاری باشند.

سخنگوی بانک مرکزی همچنین گفت: همه حساب هایی که واجد دو شرط مذکور هستند، لزوما تجاری نخواهند شد، بلکه پس از بررسی و اخذ اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا غیرتجاری بودن آنها تصمیم گیری میشود، لذا ممکن است حسابی واجد هر دو شرط باشد، اما حساب تجاری شناخته نشود.

قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی گفت: حساب هایی که تجاری یا به تعبیر دیگر “حساب فروش” شناخته می شوند، به سبب ماهیت حساب، از مزایایی مانند افزایش سقف روزانه و ماهانه برداشت از حساب، بدون نیاز به ارایه اسناد مثبته، تخفیف در کارمزدهای بانکی و… برخوردار خواهند شد، لذا تعریف یک حساب به عنوان حساب تجاری برای افرادی که فعالیت تجاری و گردش مالی متناسب با کسب و کار دارند، تسهیل گری قابل توجهی خواهد داشت.

لزوم اجرای درست قوانین مالیاتی

کامران ندری، اقتصاددان

برای دریافت مالیات نهادهای مرتبط باید ورود کنند. بانک مرکزی مقام تصمیم گیرنده برای دریافت مالیات از حساب های با تراکنش واریزی بالای ۱۰۰ عدد در ماه و موجودی بالای ۳۵ میلیون نیست. مصوبه به این شکل است که حساب مورد نظر اگر ماهانه بالای ۱۰۰ واریزی که مبلغ واریزی بالای ۳۵ میلیون تومان باشد، باید مالیات بدهد. البته فرد مورد نظر باید بتواند ثابت کند که حسابی که مشمول این دو شرط است فعالیت تجاری نداشته تا از قانون مالیات ستانی خارج شود.

در هر صورت مالیات متولی خاص خود را دارد و نهاد مربوط به آن نیز سازمان امور مالیاتی است. هر نوع دریافت مالیاتی باید به تایید مجلس برسد و شورای پول و اعتبار نمی تواند به آن ورود کند. این مصوبه به این شکل تعریف شده که شورای پول و اعتبار متولی آن است در صورتی که شورای پول و اعتبار تنها کمک کننده به اجرای این مصوبه است. به نوعی در ارایه اطلاعات حساب ها به سازمان امور مالیاتی کمک خواهد کرد.

شورای پول و اعتبار به بانکها اعلام کرده افرادی که حساب های آنها ماهانه بالای ۱۰۰ تراکنش واریزی دارد و مجموع مبالغ آن نیز بالای ۳۵ میلیون تومان است، باید به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند. در این راستا افراد معرفی شده می بایست به سازمان مالیاتی اسناد مربوطه را به جهت اثبات غیر تجاری بودن فعالیت های خود ارایه دهند. اگر مشخص شود حساب مربوط در راستای فعالیت های تجاری نبوده مشمول مالیات نخواهد شد در غیر این صورت باید مالیات پرداخت شود.

بنابراین این مصوبه در راستای شناسایی فراریان مالیاتی اجرایی خواهد شد. از زمانیکه سازمان امور مالیاتی تمرکز خود را بر دستگاه های پوز گذاشته و سخت گیری های جدی داشته است، بسیاری از فروشندگان، مغازه داران و افرادی که از دستگاه کارت خوان برای انجام معاملات خود استفاده می کردند روش کارت به کارت را برای فرار از دادن مالیات جایگزین کردند. چطور کارمند و کارگر مالیات می دهند اما سایر افراد به این طرح معترض می شوند.

بنابراین به نظر می رسد این تصمیم، تصمیم مشترک سازمان مالیاتی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باشد تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. ممکن است موضوع جدیدی در ایران باشد اما در کشورهای دیگر بسیار رایج بوده و سالیان سال است که اجرا می شود. چراکه نظام مالیاتی ما از دنیا عقب است.

هرچند ممکن است برخی به مالیاتی که باید پرداخت کنند معترض باشند اما خود مصوبه درست است. این طرح برای ممانعت از فرار مالیاتی در صورت اجرای درست، مناسب است. اینکه مصوبه مذکور درست اجرا شود و مشخص شود درآمدهای آن  کجا هزینه می شود، مهم است. مشخص نیست درآمدهای مالیاتی که دولت دریافت می کند کجا خرج می شود. محل هزینه کرد باید مشخص شود. این موضوع مورد انتقاد است. دولت باید در این رابطه شفاف سازی کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.