صفحه اصلی / اسلایدر / مجرد‌ها با داشتن شرایط خاص می‌توانند وام ودیعه دریافت کنند/چهار شرط بانک‌ها برای پرداخت وام اجاره‌نشینی
مجرد‌ها با داشتن شرایط خاص می‌توانند وام ودیعه دریافت کنند/چهار شرط بانک‌ها برای پرداخت وام اجاره‌نشینی

مجرد‌ها با داشتن شرایط خاص می‌توانند وام ودیعه دریافت کنند/چهار شرط بانک‌ها برای پرداخت وام اجاره‌نشینی

کسب و کار نیوز- وام ودیعه مسکن به متقاضیان متاهل داده می‌شود اما مجرد‌ها با داشتن شرایط خاص می‌توانند روی دریافت آن حساب کنند. وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته برای تهرانی‌ها 30 میلیون تومان افزایش یافته است. گرچه این میزان افزایش هم‌خوانی با تورم عمومی کشور ندارد اما می‌تواند به‌عنوان یک مُسکّن کوتاه‌مدت مشکل اجاره‌نشین‌ها را حل کند، البته به‌شرطی که بانک‌های عامل در مرحله معرفی ضامن سختگیری بیش از حدی از خود نشان ندهند.

به گزارش کسب و کار نیوز، مستأجرین در کلانشهرها بیش از ۸۰% درآمد ماهیانه خود را در راه اجاره خانه می پردازند. با افزایش تورم در همه بازارها به ویژه بازار مسکن، قدرت خرید مردم بیش از پیش، کاهش یافت و حتی خانواده‌هایی که در مناطق بالای شهر زندگی می‌کردند هم مجبور شدند تا خانه خود را به مرکز شهر و یا حتی جنوب شهر منتقل کنند و آن دسته از خانوارهایی که در جنوب کلانشهرها سکونت داشتند به اطراف شهر کوچ کردند، چرا که از پس اجاره‌ها بر نمی‌آمدند. بدین منظور دولت برای این‌که سهمی در کاهش بار اجاره از روی دوش مستأجران برداشته باشد؛ تصویب کرد تا وامی با عنوان (وام کمک ودیعه مسکن) به مستأجرین پرداخت شود.در حالی که قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن تا ۱۰۰درصد افزایش اجاره نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، وام ودیعه مسکن برای کمک به مستاجران، با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به اعلان‌های قبلی، در سال جاری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. رقمی که البته به اجاره‌نامه‌های تهران و مراکز استان‌ها تعلق می‌گیرد.

وام اجاره‌نشینی امسال در تهران دو برابر شد و به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. متقاضیان ساکن کلان‌شهر‌هایی مثل اصفهان، شیراز، تبریز، قم و مشهد به‌جای ۳۰ میلیون در سال ۱۴۰۰، امسال می‌توانند روی تسهیلات ۵۰ میلیونی حساب کنند و رقم وام ودیعه مسکن در سایر شهر‌ها درقیاس با پارسال از ۱۵ به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. به گزارش فرارو، با این حال شرایطی که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ودیعه مسکن درنظر گرفتند تقریبا تفاوتی با پارسال ندارد. در این مطلب شرایط دریافت وام اجاره‌نشینی را مرور می‌کنیم.

۱- وام اجاره‌نشینی به متقاضیان تعلق می‌گیرد که تاریخ اجاره‌نامه آن‌ها بین اول فروردین تا روز درخواست ودیعه تنظیم شده باشد. اجاره‌نامه‌ای که فرد متقاضی ارائه می‌دهد باید باید به صورت رسمی ثبت شده باشد و اگر کسی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن استفاده کرده باشد، امسال امکان دریافت وام اجاره‌نشینی را ندارد. نکته بعدی این است که فرد متقاضی باید حداقل پنج سال در شهری که درخواست وام ودیعه مسکن کرده، سکونت داشته باشد.

۲- وام اجاره‌نشینی امسال به افرادی داده می‌شود که درحال حاضر هیچ تسهیلات تسویه نشده‌ای در بخش مسکن ندارند. یعنی اگر الان درحال بازپرداخت اقساط وام‌هایی مثل وام مسکن اولی‌ها، وام مسکن جوانان، وام اوراق مسکن و… هستید، جزو مشمولان دریافت وام اجاره‌نشینی ۱۴۰۱ قرار نمی‌گیرد. ناگفته نماند که وام اجاره‌نشینی به متقاضیانی که الان از تسهیلات مسکن دولتی مثل خانه‌های سازمانی استفاده می‌کنند، داده نمی‌شود. اگر سکونت متقاضی در خانه‌های سازمانی محرز شود یا معلوم شود که فرد متقاضی درحال بازپرداخت وام‌های حوزه مسکن است، متقاضی باید تمام تسهیلات دریافتی و جریمه‌های مربوط به آن را برگرداند.

۳- وام اجاره‌نشینی درصورتی به متقاضی تعلق می‌گیرد که مبلغ رهن خانه‌اش بیشتر یا برابر با تسهیلات ودیعه مسکن باشد. رقم وام اجاره‌نشینی ۱۴۰۱ در تهران ۱۰۰ میلیون تومان است و به این ترتیب آن‌هایی که امسال بابت پول پیش رقم‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون را به صاحبخانه داده‌اند، از بین مشمولان دریافت وام ودیعه ۱۴۰۱ خط می‌خورند. در کلان‌شهر‌هایی مثل اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، مشهد، اهواز و قم آن‌هایی که ۷۰ میلیون تومان یا بیشتر پول پیش پرداخت کردند، می‌توانند روی دریافت وام اجاره‌نشینی حساب باز کنند. در سایر شهر‌ها نیز وام اجاره‌نشنی به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که ۴۰ میلیون تومان یا بیشتر بابت پول پیش پرداخت کرده باشند.

۴- وام ودیعه مسکن به متقاضیان متاهل داده می‌شود، اما مجرد‌ها با شرایط خاصی می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند. شرایط دریافت وام اجاره‌نشینی برای مردان مجرد داشتن طلاق‌نامه رسمی و حداقل یک فرزند است. حالا اگر آقایان مجردی که تا الان ازدواج نکرده‌اند جزو نخبه‌ها – با معرفی بنیاد ملی نخبگان- باشند، مشمول دریافت وام اجاره‌نشینی می‌شوند. آقایان مجرد معلول جسمی با شرط سنی حداقل ۲۰ سال و با معرفی سازمان بهزیستی به جمع مشمولان وام اجاره‌نشینی اضافه می‌شوند. شرایط دریافت وام اجاره‌نشینی برای خانم‌های مجرد، ارائه طلا‌ق‌نامه‌رسمی و داشتن حداقل یک فرزند و سن ۳۵ به بالا اعلام شده است. شرط ارائه وام از سوی بانک‌ها به خانم‌های مجرد معلول جسمی با حداقل ۲۰ سال سن و نخبه‌های معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان مثل آقایان مجرد پابرجاست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.