صفحه اصلی / اسلایدر / خروج سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات موز
خروج سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات موز

خروج سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات موز

کسب و کار نیوز- برای واردات حدود ۷۰۰ هزار تن میوه گرمسیری، سالانه ارز قابل توجهی از کشور خارج می شود که بخش عمده آن مربوط به موز است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابر آمار سال گذشته ۶۰۰ هزار تن موز، ۷۵ هزار تن انبه، ۷ هزار و ۲۰۰ تن آناناس و ۱۶ هزار و ۵۰۰ نارگیل وارد کشور شده است.یکی از سیاست های جدی وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی در تولید و عبور از واردات میوه های گرمسیری است که براین اساس ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در مناطق مستعد و محیط های کنترل شده اصلاح باغات گرمسیری و ۳ هزار هکتار گلخانه برای تولید میوه های گرمسیری اجرا شده است.آقای برومندی معاونت امور باغبانی گفت: طی بازه زمانی ۵ ساله پیش بینی می شود که واردات میوه های گرمسیری ۵۰ درصد کاهش یابد که این امر در کاهش خروج ارز تاثیر بسزایی دارد.

به گفته برومندی، هم اکنون تولید موز در جنوب کشور از ۱۵۰ هزار تن گذشته و بدنبال افزایش تولید میوه های گرمسیری هستیم چرا که با خودکفایی موز ۴۵۰ میلیون دلار خروج ارز کاهش می یابد.معاون امور باغبانی گفت: واردات موز و سایر میوه های گرمسیری رقمی حدود ۴۵۰ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

خودکفایی میوه های گرمسیری در ۱۰سال شدنی است

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: طی سال های گذشته بخش خصوصی درباره تولید میوه های گرمسیری از جمله موز پیشنهاداتی ارائه داده، اما تاکنون هیچ یک اجرا نشده است.به گفته او، پتانسیل بالایی در استان سیستان و بلوچستان منطقه چابهار بواسطه مرز آبی این استان با آب های خلیج فارس و دریای عمان برای تولید میوه های گرمسیری بویژه موز وجود دارد.

نورانی می گوید: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز از کشور خارج می شود که با اتخاذ برنامه مدون طی ۱۰ سال امکان خودکفایی وجود دارد.رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: امروز تصمیم تولید میوه های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان را نباید تنها روی میز استانداری گذاشت و برای تحقق این لازم است تمامی ارگان ها بسیج شوند ‌تا این تصمیم ملی اتخاذ شود.

هم اکنون موز در میان میوه های گرمسیری بالاترین سهم را در سبد مصرفی خانوار دارد که با تولید این‌ میوه در استان سیستان و بلوچستان امکان جلوگیری از خروج قابل توجه ارز از کشور وجود دارد.

تولید و صادرات میوه های گرمسیری شدنی است

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: تا چندسال گذشته عمده برداشت نارنگی از اواخر مهر آغاز و تا آبان ادامه داشت و مقدار محدودی نارنگی سیاهور بندرعباس که محدود به بهمن و اسفند بود، به همین خاطر واردات نارنگی از پاکستان انجام می شد که با کشت این نمونه نارنگی در فارس و کرمان به ظرفیت صادرات رسیدیم‌.

به گفته او، هم اکنون در چابهار فرصت اقلیمی برای تولید میوه های گرمسیری وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب می توان به صادرکننده تبدیل شد.شادلو گفت: با توجه به تنوع اقلیم کشور فرصت های طلایی برای تولید میوه های گرمسیری، صادرات و بی نیاز شدن از منابع نفتی وجود دارد، بحث باغ چیزی نیست که هر روز بتوان تغییر داد چرا که از زمان کاشت نهال تا اقتصادی شدن چندسال طول می کشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: سالانه ۲۰۰ هزار تن و در برخی سال ها چند برابر این رقم موز وارد می شود که با برنامه ریزی مدون می توان از خروج ارز جلوگیری کرد و این گردش مالی را می‌توان برای اشتغالزایی و رشد شاخص های اقتصادی کشور استفاده کرد.در استان سیستان و بلوچستان منطقه چابهار دمای بین ۲۲ تا ۳۲ درجه وجود دارد که این امر یک مزیت و فرصت طلایی برای خودکفایی ۴ قلم میوه گرمسیری در کشور محسوب می شود.

تولید میوه های گرمسیری مستلزم حمایت از باغداران

حسن نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به تنوع اقلیم طی برنامه ریزی مدون باید این امکانات را از بالفعل به بالقوه درآورد.به گفته او، براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید سیاست گذاری و برنامه ریزی حمایتی از تولید داشته باشد تا این امر‌ محقق شود.

نوروزی می‌گوید: فلسفه تاسیس بانک‌کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان است، لذا اعتبارات مورد نیاز برای تولید میوه های گرمسیری باید در اختیار باغداران قرار گیرد.استفاده از ظرفیت بالقوه سواحل مکران در تولید میوه های گرمسیری از جمله سیاست های وزارت جهاد است چرا که در این‌منطقه اراضی بسیار مستعد و اقلیم مناسب برای کشت میوه های گرمسیری وجود دارد که در صورت فراهم شدن زیرساخت ها بیش از ۵۰ درصد نیاز مردم در مصرف ۴ میوه گرمسیری در برنامه هفتم توسعه در کشور تولید می شود.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.