صفحه اصلی / اسلایدر / رسم همیشگی رهبری در حمایت سال اول/ چرا امسال حجم حمایت از دولت بیشتر شد؟
رسم همیشگی رهبری در حمایت سال اول/ چرا امسال حجم حمایت از دولت بیشتر شد؟

با مروری بر دیدار دولت‌های مختلف با رهبر انقلاب؛

رسم همیشگی رهبری در حمایت سال اول/ چرا امسال حجم حمایت از دولت بیشتر شد؟

بررسی رویکرد رهبر انقلاب اسلامی در یک سالگی دولت‌های مختلف نشان می‌دهد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در سال اول شروع به کار همه دولت‌ها، با حمایت از آن‌ها، تلاش کرده‌اند انگیزه و اعتماد بنفس آن دولت را افزایش دهند. اما به نظر می‌رسد حمایت‌های امسال رهبری بیش از ادوار گذشته بوده است.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ در دیدار رئیس‌ قوه مجریه و اعضای کابینه اول سید ابراهیم رئیسی به مناسبت هفته دولت و در یک سالگی آغاز به کار دولت سیزدهم، زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهمترین توفیق دولت دانستند و افزودند: مردم می‌بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیاء کرده است. البته این تلاش‌ها در برخی زمینه‌ها به نتیجه رسیده و در بعضی زمینه‌ها نیز هنوز به نتایج لازم نرسیده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تاکید کردند: در مواردی تلاش‌ها نتایج محسوسی داشته که مردم به چشم دیده‌اند؛ مانند بخش سلامت، هم‌چنین بخش‌هایی از دیپلماسی و بخش‌هایی در فرهنگ و غیره که نتایج روشن و مشخصی هم بوده است. برخی کارها به نتیجه رسیده که باید برای مردم نشان داده شود و برخی از کارها هم هست که به نتیجه نرسیده ولی احساس می‌شود که کار در حال انجام است.

این اظهارات رهبر انقلاب مسبوق به سابقه است و بررسی صحبت‌های ایشان که در اولین سال استقرار رئیس‌جمهور جدید به مناسبت هفته دولت انجام شده است نشان می‌دهد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همواره در سال اول به حمایت از اقدامات دولت جدید و ایجاد انگیزه در دولت‌مردان برای خدمت به مردم پرداخته‌اند.

رهبر انقلاب ۵ شهریور ۱۳۹۳ و یک سال پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در دیدار رئیس دولت یازدهم و اعضای کابینه به مناسبت هفته دولت، ایجاد و افزایش آرامش روحی و روانی در جامعه، کنترل تورم و تثبیت قیمت ارز و نیز اجرای طرح نظام سلامت را از اقدامات باارزش و خوب دولت یازدهم در یک ‌سال اول برشمردند.

ایشان در این دیدار با تاکید بر این‌که یکی از برکات تغییر دولت‌ها و روی کار آمدن دولت‌ها با شعارهای جدید، ایجاد امید در مردم است، افزودند: باید این امید را در مردم حفظ و تقویت کرد که یکی از راه‌های تقویت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام‌گرفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و اعضای کابینه وی (که دولتی اصولگرا پس از یک دولت اصلاح‌طلب بود)، همین رویکرد را در پیش گرفتند. ایشان در دیدار ۶ شهریور ۱۳۸۵ و یک سال پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد در دیدار با دولت‌مردان به مناسبت هفته دولت، تلاش بی‌وقفه برای خدمت به مردم را از نکات برجسته دولت نهم و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور دانستند و در بیان شاخص‌های اصول‌گرایی به عدالت‌گستری و عدالت‌خواهی اشاره کردند و افزودند: تحقق عدالت بسیار دشوار و نیازمند مقدمات فراوان است که از جمله آن‌ها در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و طبقاتی، عدالت در مسائل اقتصادی و فرهنگی، عدالت در جایگزین‌شدن افراد و اعطای مسئولیت‌ها و عدالت در قضاوت‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات خوب اقتصادی دولت از جمله، طرح واگذاری سهام عدالت، تسریع در اجرای طرح‌های نیمه‌تمام، در نظر گرفتن عدالت در اعطای تسهیلات بانکی و تأسیس صندوق مهر امام رضا (ع) تأکید کردند: باید این اقدامات خوب با شکلی هنرمندانه و قابل فهم برای مردم تشریح شوند.

در سال اول دولت اصلاح‌طلب سید محمد خاتمی هم همین رویه از سوی رهبر انقلاب دیده می‌شود. در دیدار ۲ شهریور ۱۳۷۷ رهبری با سید محمد خاتمی رئیس دولت هفتم و اعضای کابینه به مناسبت هفته دولت، بر زحمات زیاد دولت آقای خاتمی در مدت کوتاه تشکیل آن تاکید کردند و فرمودند: مسئولان محترم دولت باید مردم را در جریان کارها قرار دهند و وعده‌های انجام شده را به اطلاع مردم برسانند. در حالی که دشمن بیشترین تلاش خود را در بزرگ‌نمایی نقاط ضعف احتمالی متمرکز کرده است و قصد دارد دلبستگی و پیوند مردم را با نظام اسلامی قطع کند مسئولان دولت باید نتیجه فعالیت‌ها و خدمات انجام شده را با مردم در میان بگذارند و تلاش دشمن را بی‌اثر کنند.

ایشان همچنین توجه اعضای هیأت دولت را به غنیمت شمردن فرصت خدمتگزاری به مردم در دوران تصدی مسؤولیتهایشان جلب کردند و فرمودند: مردم قدر دولت و مسؤولین خدمتگزار را می‌دانند و سرمایه عظیم پشتیبانی مردم از مسؤولان، سرمایه‌ای خدادادی است که با تلاشهای مخلصانه می‌توان آن را حفظ کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ۱ شهریور ۱۳۶۹ خود با اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس دولت پنجم و اعضای کابینه وی در آستانه هفته دولت، از تلاش‌های ارزنده دولت طی یک سال اول برای خدمت به مردم ایثارگر کشورمان تقدیر کردند.

ایشان در این دیدار به بیان اهمیت و ضرورت احیای وجدان کاری در کارکنان دستگاه‌های مختلف کشور پرداختند و ضمن تمجید و تقدیر از حضور فداکارانه و مدبرانه آقای هاشمی‌رفسنجانی در صحنه‌های مختلف جنگ تحمیلی به عنوان قدردانی نشان فتح را به رئیس‌جمهور اعطاء کردند.

بررسی نوع نگاه و اظهارات رهبر انقلاب اسلامی در سال اول دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی (دولت پنجم)، سید محمد خاتمی (دولت هفتم)، محمود احمدی‌نژاد (دولت نهم)، حسن روحانی (دولت یازدهم) و سید ابراهیم رئیسی (دولت سیزدهم) نشان می‌دهد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت از دولت تازه تشکیل شده در سال اول را بدون در نظر گرفتن جناح و تفکر سیاسی دولت، به نوعی حمایت از رای مردم دانسته و با برجسته کردن نقاط قوت دولت‌ها در سال اول تلاش کرده‌اند روحیه خدمت به مردم را در میان دولت‌مردان و ایجاد امید در جامعه را در میان مردم قوت بخشند.

آنچه مسلم است رهبر انقلاب اولین حامی دولت‌ها و آخرین منتقد مدیران اجرایی بوده است. زمانی که دولت‌های برآمده از آرای مردم فرمان اجرایی کشور را به دست گرفتند از حمایت تمام قد رهبری برخورددار بودند و حتی در روزهایی که حامیان انتخاباتی روسای جمهور دست از حمایت کشیدند این حمایت از سوی رهبری قطع نشد. اما امسال رهبر انقلاب در بررسی برخی نکات به مقایسه بین دولت‌ها پرداخته و حمایت هایشان در رویکرد دولت جدید از حل برخی دغدغه‌های یک دهه اخیر ایشان حکایت داشت.

موضوعاتی از قبیل «زدوده شدن رقابتهای منفی و مناقشه‌برانگیز در روابط بین قوا که موجب آشفته کردن ذهن مردم می‌شد»، «تأکید بر مراقبت جدی سه قوه در استمرار این تلاش آرامش‌بخش» و «جوانگرایی» جز نکات مثبت دولت سیزدهم برشمرده شد اما در عین حال این نکات در سالهای اخیر جز مطالبات و گلایه های رهبری از مسئولان بود و سالها بر توجه به جوانگرایی تاکید داشته و در برخی دولت های نسبت به چالش میان قوای سه گانه ابراز نگرانی کردند.

از سوی دیگر مفاهیمی همچون «خارج کردن جامعه از چشم انتظاری برای تصمیم‌گیری و اقدام دیگران»، «پرهیز از شرطی کردن کشور» و «اهمیت دادن به ظرفیت‌های داخلی» نکاتی است که بارها در حسینیه امام خمینی به گوش رسیده بود ولی تا امروز تا این اندازه محقق نشده بود تا اینکه مطالبه های رهبری به بخشی از تمجیدهای امروزش تبدیل شد.

همچنین در حوزه مسئولیت پذیری سالهاست که دولت های متعدد در سالهای پایانی خود و در علل چرایی عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی به بحث بی اختیاری و کمبود اختیارات اشاره می کردند که امسال نیز رهبری علاوه بر تمجید از روحیه مسئولیت پذیری دولت سیزدهم نقدی به این سنت قدیمی داشتند تا این گزاره را به نقد بکشند و آن را نقض کنند. ایشان در این بخش با اشاره به گذشته در حمایت از رویکرد جدید دولت گفتند: «در یک سال اخیر شنیده نشد که دولت فرافکنی و بهانه‌تراشی کند و بگوید «اختیار نداریم» و یا «نمی‌گذارند».

به نظر می‌رسد این دولت نیز همانند همه دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالی از حمایت‌های رهبری در حوزه اجرایی برخوردار باشد و اگر رویکرد یکسال اخیر را ادامه دهد و نقاط ضعف های مطرح شده را برطرف کند این حمایت‌ها بیش از پیش باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.