صفحه اصلی / اسلایدر / در مادرید و بارسلون خانه از ایران ارزانتر است/سبقت قیمت خانه از استاندارهای دنیا
در مادرید و بارسلون خانه از ایران ارزانتر است/سبقت قیمت خانه از استاندارهای دنیا

در مادرید و بارسلون خانه از ایران ارزانتر است/سبقت قیمت خانه از استاندارهای دنیا

کسب و کار نیوز- رویای خرید خانه در ایران سالهاست دیگر رنگ واقعیت به خود نمی گیرد. مردم برای خانه دار شدن و داشتن سقفی هر چند با حداقل امکانات باید تمام عمر خود را در انتظار بمانند. البته اگر بتوانند در این تورم و گرانی اندوخته ای برای خرید خانه کنار بگذارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که به گفته فعالان بازار مسکن قیمت خانه در ایران از استاندارهای دنیا نیز پیشی گرفته و با قیمت خانه در مادرید و بارسلون در حال رقابت است. چه بسا در این شهرها قیمت خانه تا حدودی از ایران هم ارزانتر گزارش شده است. تورم ملک و خانه در سالهای اخیر بخصوص در مدت اخیر منجر به ناامیدی کامل مردم و مستاجران برای تهیه یک سقف دایمی بالای سر شده است. شاید باور نکنید، اما در تهران خانه‌ای با ارزش متری ۵۵۰ میلیون پیدا می‌شود. قیمت کلی این خانه ۴۴۰ میلیارد تومان است. حدود ۱۳ میلیون یورو ناقابل.

در همین زمینه یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: خصوصیت بخش مسکن در ایران متفاوت با کشورهای توسعه‌یافته است. با توجه به این‌که اقتصاد مسکن ارتباط چندانی با خارج از کشور ندارد و ارتباط آن محدود است و از سوی دیگر به درآمدهای نفتی اتکا دارد نوسانات آن نیز تحت تاثیر درآمدهای نفتی است.

بیت الله ستاریان اضافه کرد: آنچه بر بازار مسکن تأثیرگذاری بیشتری دارد، نقدینگی و سایر مؤلفه‌های اقتصاد کلان است. دیگر نمی‌توان پارامترهایی مانند بازارهای موازی را در بخش مسکن مؤثر دانست. چرا که رشدی که سال گذشته در بخش مسکن دیدیم، آنقدر سنگین و کلان است که دیگر با پارامترهایی مانند تغییر نرخ ارز و سکه، قابل جابه جایی نیست. اگر متوسط قیمت اسفند ۹۷ را با اسفند ۹۹ مقایسه کنید، شاهد این رشد سرسام آور قیمت‌ها در بازار مسکن خواهید بود.

وی اظهار داشت: افزایش‌های بی حد و حساب قیمت مسکن، بسیاری از خانوارهای متوسط را از بازار خارج کرده است. دیگر بخش مهمی از خانوارها نمی‌توانند با پس اندازهای مرسوم، به بازار بازگردند. نقدینگی، گردش پول و سیاست‌های اقتصادی دولت از مسائل اثرگذار در بخش مسکن است.

به هر ترتیب به گزارش فرارو، قیمت خانه در تهران خودمان، ماه پیش به‌طور متوسط متری ۴۲ میلیون تومان بود که معادل هزار و ۲۵۰ یورو می‌شود. خرید خانه در حداقل ۱۲ منطقه تهران، با متوسط قیمت کمتر از هزار یورو امکان‌پذیر است. این نقاط را در تقسیم‌بندی شهرداری به‌نام منطقه ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ می‌شناسیم که نیمی از تهران را شامل می‌شود. در هشت منطقه دیگر شامل، مناطق دو، چهار، پنج، شش، هفت، هشت، ۱۳ و ۲۲ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی بین هزار تا دو هزار یورو قرار دارد. با این حال آمار‌ها می‌گویند ۶.۵ درصد خریداران خانه در تهران، ماه پیش سراغ واحد‌های مسکونی رفتند که هر متر آن بیش از دو هزار و ۴۰۰ یورو (۸۰ میلیون) ارزش داشته و در نهایت برایش بیش از ۱۰ میلیارد تومان پول پرداخت کرده‌اند.

ردپای چنین خانه‌هایی را از نظر آماری باید در منطقه یک دنبال کرد. جایی که متوسط قیمت مسکن، براساس آمار‌ها متری ۸۴ میلیون است. تبدیل این عدد به یورو، ما را به ارزش دو هزار و ۵۰۰ یورو می‌رساند. اگر همچنان متر و معیار را گزارش‌های رسمی و اعداد آماری فرض کنیم، باید بگوییم متوسط قیمت خانه‌های منطقه یک تقریبا نصف متوسط قیمت خانه‌های بارسلونا است، اما خودتان بهتر می‌دانید که در دنیای واقعی آتش قیمت‌ها تند و تیز‌تر از این حرف‌ها خواهد بود.

پنج درصد خانه‌های در اسپانیا بالای متری سه‌هزار یورو قیمت دارند. در مادرید و بارسلون متوسط قیمت هر مترمربع مسکن از چهار هزار یورو عبور می‌کند. اگر قیمت یورو بازار آزاد را در پایان نیمه اول سال جاری میلادی، ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان درنظر بگیریم به عددی معادل ۱۴۰ تا ۱۴۶ میلیون تومان می‌رسیم. این عدد ارزش تقریبی قیمت هر مترمربع خانه در شهر‌های بارسلون و مادرید را نشان می‌دهد. خب کمربند‌ها را ببندید تا به سرزمین عجایب برویم. شرط می‌بدن هیچ‌کدام شما فکر نمی‌کردید در همین تهران خودمان، حوالی نیاوران یک ویلای شش‌هزار و ۵۰۰ متری داریم که هر متر آن را ۴۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری کرده‌اند و باید برای خرید کل ملک ۲۰۶ هزار میلیارد تومان پول بدهید. شش میلیون یورو ناقابل! این را دست‌گرمی فرض کنید.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.