صفحه اصلی / اسلایدر / ۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی کاملا تعطیلند/تعطیلی روز افزون کارخانه ها
۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی کاملا تعطیلند/تعطیلی روز افزون کارخانه ها

۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی کاملا تعطیلند/تعطیلی روز افزون کارخانه ها

کسب و کار نیوز- در حالی مسوولان تاکید دارند که در دولت سیزدهم بالاترین بازگشت کارخانجات تعطیل شده به چرخه فعالیت کلید خورده است که نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران می گوید: بین 40-30 درصد بنگاه‌های صنعتی که پروانه بهره‌برداری دارند، تعطیل بوده و فعالیتی ندارند. اما مشکل اصلی کجاست؟ برای رسیدن به ظرفیت کامل در تولید واحدهای صنعتی، توانمندی‌های لازم وجود ندارد یا زیرساخت‌ها مهیا نیست یا پای مسائل دیگری در میان است؟

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بیشترین ضرر و خسارت را متوجه اقتصاد کشور می کند. اتفاقی که در سالهای اخیر شاهد ان هستیم. مشکلات صنایع روی هم تلنبار شده و برای رفع آنها باید اهتمام جدی تمامی دستگاه های مرتبط وجود داشته باشد. اینکه هر روز خبر تعطیلی واحدهای تولیدی را منتشر می کنیم یعنی اقتصاد کشور بالاترین ضربه را می خورد.

عبدالمجید شیخی اضافه کرد: قاچاق کالا دیگر مشکل بزرگ تولید در کشور است. باید تمام و کمال از ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کرد. قاچاق تولید را ار کار می اندازد و کارگران بسیاری را بیکار می کند. معضل افزایش بیکاری از همین فرآیند نشات گرفته است. کاهش تولید در کشور از دیگر تبعات رشد قاچاق است. مسوولان برای بقای تولید باید به جنگ قاچاق بروند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ در حال تعطیلی هستند و شاهد کاهش انگیزه تولید کنندگان و فعالان اقتصادی هستیم. این اتفاق خوبی نیست. بیکاری کارگران و افزایش معوقات حقوق این افراد منجر به کاهش رفاه در میان این اقشار شده است. در شرایطی که تورم بالا در کشور داریم باید حمایت از کارگران افزایش پیدا کند و حقوق آنها سر وقت پرداخت شود. وقتی تولید و صنعت بخوابد وضعیت معیشتی کشور نیز افت زیادی خواهد کرد.

به هر ترتیب نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه گفته است: بخشی از این تعطیلی، ناشی از سوء‌مدیریت، بخشی به دلیل سوءاستفاده از منابع مالی و تسهیلاتی و بخشی دیگر حاصل تحریم بوده است. از سوی دیگر برخی از بنگاه‌ها با ظرفیت زیر ۵۰ درصد فعالیت کرده و به نوعی به دنبال بقا هستند زیرا درآمد آنچنانی نداشته و معوقه‌های بانکی دارند. به‌طور کلی شاید بتوان گفت ۳۰-۲۰ درصد واحدها با ظرفیت بالای ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند.

عباس جبالبارزی اظهار داشت: اگر بخواهیم در خصوص وضعیت صنایع کوچک و متوسط صحبت کنیم، باید در خصوص چند آیتم صحبت کرد که آنها شامل وضعیت نقدینگی، بازار و مسائل قیمتی آنها است. بحث تامین مواد اولیه یکی از معضلات اصلی است که تغییرات و نوسانات نرخ ارز، روی آن تاثیر دارد و برنامه‌ریزی را برای این واحدها دشوار کرده است؛ در واقع قیمت مواد اولیه به دلیل نوسانات نرخ ارز، در حال تغییر است که این موضوع مشکل ایجاد می‌کند. ما نمی‌گوییم نرخ ارز باید تثبیت داشته باشد اما باید بتوان برنامه‌ریزی کرد چون سالی ۲-۱ بار تغییر نرخ ارز مشکلی به وجود نمی‌آورد اما نوسان روزانه آن، برنامه‌ریزی را با مشکل مواجه می‌کند که این مشکل در سیستم تامین مواد و قیمت‌دهی مشاهده می‌شود.

این روزها خبرهای تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و صنعتی کشور به صورت دومینو وار منتشر می شود. در واقع، هر چند اجرایی شدن سیاست های انقباضی کاهش و کنترل نرخ تورم که از سوی دولت اجرا شده باعث شد تا تورم کمی کاهش پیدا کند، اما این سیاست باعث بروز رکود در اقتصاد کشور شد. در این میان، وضعیت برای واحدهای تولیدی و به خصوص واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به کارند هر روز بد و بدتر می شود. در ماههای اخیر بسیاری واحد های تولیدی و صنعتی  به صورت تعطیل کامل یا نیمه تعطیل درآمده اند. در این میان وضعیت معیشتی کارگران حقوق نگرفته روز به روز بیشتر تحت تاثیر فشارهای مالی قرار می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.