چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی تجاری روسیه/ مذاکره روس‌ها با بانک مرکزی برای راه اندازه سامانه «میر»
سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی تجاری روسیه/ مذاکره روس‌ها با بانک مرکزی برای راه اندازه سامانه «میر»

سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی تجاری روسیه/ مذاکره روس‌ها با بانک مرکزی برای راه اندازه سامانه «میر»

کسب و کار نیوز- رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: طرف روسی و بانک مرکزی وارد مذاکرات جهت پیوستن ایران به سامانه «میر» و راه‌‌اندازی این سیستم مالی در ایران شده‌‌‌‌اند. در صورت پیوستن ایران به این سامانه، در مرحله اول تبادلات مالی از کانال میر با کشور روسیه انجام می‌‌شود؛ مگر آن که در مذاکرات بین بانک مرکزی با طرف روسی، امکان ارتباط مالی با کشورهای دیگر عضو میر هم مطرح شود که اکنون چنین صحبتی نشده و مبادله با کشور روسیه از طریق سامانه میر در حال مذاکره است.

به گزارش کسب و کار نیوز، هادی تیزهوش تابان در مورد توافق سه جانبه اخیر گفت: هدف اصلی تفاهم ‌نامه سه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدرال روسیه و جمهوری آذربایجان، افزایش تجارت میان سه کشوراست. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به افزایش گردش مالی تجاری میان ایران و روسیه در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱، اذعان کرد: بر اساس اعلام سرویس گمرک فدرال روسیه (FCS)، گردش مالی تجاری بین روسیه و ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۰۳۵ میلیارد دلاربوده که افزایش۸۱.۷ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. براساس این گزارش، صادرات روسیه به ایران با افزایش ۲.۲ برابری به ۳.۰۶۸  میلیارد دلار و واردات این کشور از ایران باافزایش ۲۱.۴ درصدی به۹۶۷.۳ میلیون دلار رسیده است. سهم ایران از میزان کل گردش مالی تجارت خارجی فدراسیون روسیه در دوره گزارش یاد شده، از ۰.۴ درصد درسال گذشته به ۰.۵ درصد در سال جاری، افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص تفاهم سه جانبه مهم میان ایران، آذربایجان و روسیه، گفت: در روز دوشنبه ۳۱ مرداد ماه سند یادداشت تفاهم سه جانبه تسهیل ترانزیت میان گمرکات جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدرال روسیه وجمهوری آذربایجان امضا شد که هدف اصلی تفاهم ‌نامه افزایش تجارت میان سه کشوراست. با امضای سند تبادل کالاها میان سه کشور، ترانزیت کالاها به مقصد با سرعت بیشتر، بدون اشتباه و سختی در تشریفات گمرکی انجام می‌شود. وی در ارتباط با اهداف سند تفاهم نامه سه جانبه، بیان کرد: یکی از نکات مهم در این سند، تبادل اطلاعات دیجیتالی است که به واسطه آن ارسال و دریافت منظم دیتاها به ترانزیت کالا، تسریع بخشیده خواهد شد. از سوی دیگر، طرف روسی و بانک مرکزی وارد مذاکرات جهت پیوستن ایران به سامانه «میر» و راه‌‌اندازی این سیستم مالی در ایران شده‌‌‌‌اند. در صورت پیوستن ایران به این سامانه، در مرحله اول تبادلات مالی از کانال میر با کشور روسیه انجام می‌‌شود؛ مگر آن که در مذاکرات بین بانک مرکزی با طرف روسی، امکان ارتباط مالی با کشورهای دیگر عضو میر هم مطرح شود که اکنون چنین صحبتی نشده و مبادله با کشور روسیه از طریق سامانه میر در حال مذاکره است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مشارکت های دو طرف، اظهار داشت: (به نظر می‌رسد) برای تکمیل روند توسعه‌ای که میان دو کشور شکل گرفته، این مسئله ضروری است که وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقلی و لجستیکی موجود بهبود و توسعه یابد که در این راستا باید تفاهم نامه‌هایی برای همکاری بیشتر و سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی ریلی، دریایی و هوایی به انجام رسد. اتصال راه آهن رشت به آستارا مهم ترین پروژه زیر ساختی است که تکمیل آن، تاثیر بسزایی بر روابط تجاری دو کشور بر جای خواهد گذاشت.

وی در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن توافق برجام، اذعان کرد: به طور حتم احیای برجام تاثیر خود را بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت و می توان انتظار آن را داشت که تولیدکنندگان با آرامش بیشتری به تولید محصولات خود پرداخته و انرژی خود را به جای آنکه صرف کمرنگ نمودن تبعات ناگوار شرایط تحریمی کنند، در زمینه بهبود کیفیت تولیدات به کار برند. از سوی دیگر انتظار می‌رود روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای جهان توسعه یابد. به طور حتم این شرایط یاری‌گر آن خواهد بود که زمینه برای توسعه صادرات غیرنفتی به کشور روسیه فراهم‌تر شود و با برنامه ریزی، برای برطرف نمودن نیاز طرف روسی تدابیر لازم را می‌توان اتخاذ کرد. در این راستا منطقه آزاد تجاری انزلی می‌تواند نقش بسزایی را در زمینه واردات مواد اولیه خام، فرآوری آنها و تولید محصولات صادراتی مورد نیاز روسیه ایفا نماید.

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.