صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / سرقت ۵٠٠٠ تجهیزات برقی در تهران طی شش ماه/ بیشترین قبض صادر شده ١٢ میلیون تومان
سرقت ۵٠٠٠ تجهیزات برقی در تهران طی شش ماه/ بیشترین قبض صادر شده ١٢ میلیون تومان

سرقت ۵٠٠٠ تجهیزات برقی در تهران طی شش ماه/ بیشترین قبض صادر شده ١٢ میلیون تومان

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: در طول شش ماه گذشته میزان سرقت تجهیزات برقی در تهران ٥٠٠٠ مورد بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، کامبیز ناظریان امروز در نشستی خبری، درباره آخرین وضعیت سرقت تجهیزات برقی در تهران، اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این بخش تبدیل کابل‌های هوایی به خودنگهدار بوده که در این راستا ٧٠٠٠ کیلومتر شبکه خودنگهدار ایجاد شده است اما همچنان شاهد سرقت تجهیزاتی دیگر همچون درهای داخل پست هستیم.

وی با بیان اینکه این مساله خطرات زیادی برای شهروندان دارد، گفت: در طول سه ماه اخیر میزان سرقت از تجهیزات کاهش یافته که دلیل آن افزایش گشت‌های بازرسی و هماهنگی با نیروی انتظامی، شناسایی مناطق سرقت خیز و ایمن سازی تجهیزات بوده است. به گفته وی بیشترین قبض صادر شده در تهران معادل ١٢ میلیون تومان بوده است.

ناظریان با بیان این‌که تعداد محدودی از مشترکان که انگشت‌شمارند، میزان مصرف بالایی دارند، گفت: یک مورد مشترک خانگی ۱۰ هزار مگاوات مصرف داشته که این میزان مصرف ۴۰ برابر یک مشترک با مصرف نرمال است که با توجه به استانداردسازی قیمت، شرایطی را برای این دسته از مشترکان لحاظ کرده‌ایم، بدون این‌که تا ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف در تابستان مشمول هیچ افزایشی نمی‌شود. از ۳۰۰ تا ۳۵۰ مگاوات ۱.۵ برابر، ۳۵۰ تا ۶۰۰ مگاوات ۲.۵ برابر و ۶۰۰ مگاوات به بالا ۳.۵ برابر قیمت تمام شده از این مشترکان اخذ می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت شبکه برق تهران ادامه داد: سال گذشته با محدودیت‌هایی در تامین برق مواجه بودیم، به همین دلیل برای گذر از پیک سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت. در همین راستا ۱۰۰ برنامه عملیاتی در ابعاد مختلف تبیین شد که بخش اعظم آن مربوط به موضوع عرضه و تقاضا بود تا بتوانیم با توجه به ناترازی در تولید و مصرف شبکه پایداری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به ویژگی این ۱۰۰ برنامه گفت: به دلیل این‌که بزرگترین بخش در حوزه تولید بود، برنامه تولید ۶۰۰۰ مگاوات در وزارت نیرو تنظیم شد که به واسطه آن بخشی از محدودیت‌ها را پشت سر گذاشتیم. همچنین ۱۰۰۰ مگاوات نیز از طریق انتقال سیستم نیروگاه‌ها در راستای افزایش راندمان تدوین شد.

وی ادامه داد: اتفاقی که امسال افتاد، یک رکورد تاریخی در صنعت برق بود. در مرحله بعدی تعمیرات اساسی و اورهال نیروگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت تا با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، اورهال و بازسازی کلیه نیروگاه‌های کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه به اتمام رسید.

ناظریان با بیان این‌که پیک امسال ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود اما با این حال توانستیم شرایط پایداری را ایجاد کنیم اظهار کرد: در تهران این عدد به ۵۳۵۰ مگاوات رسید که نسبت به نیاز مصرف سال گذشته ۳.۳ درصد رشد داشته است. با این حال امسال بدون اعمال محدودیت سپری شد.

وی با بیان این‌که به منظور آگاه‌سازی و مشارکت مشترکان خانگی اقداماتی صورت گرفت، ادامه داد: به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، ۵۰۰ تومان پاداش در نظر گرفتیم که این مساله تاثیرات زیادی را برجای گذاشت. به طوری که بیش از دو میلیون مشترک نسبت به سال گذشته مشارکت در کاهش مصرف داشتند، به طوری که در حوزه خانگی هفت درصد کاهش مصرف اتفاق افتاد که این میزان معادل ۱۵۰ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که بیش از ۱۵ میلیون پیامک در جهت همکاری برای مشترکان خانگی ارسال شد، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که انجام دادیم، استفاده از ظرفیت‌های مشترکان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی بود. با توجه به این‌که این بخش ۱۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده، دو اقدام موثر انجام دادیم که کاهش ساعات ادارات و ابلاغ مصوبه سختگیرانه برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف این بخش از جمله مواردی است که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد. این موضوع باعث شد تا ۲۰۰مگاوات معادل دو نیروگاه ۱۰۰مگاواتی در حوزه ادارات شهر تهران صرفه‌جویی داشته باشیم.

ناظریان با تاکید بر این‌که به دلیل اهمیت این مساله کلیه مشترکان اداری و عمومی به کنتورهای هوشمند مجهز شدند، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ سازمان مشمول قطع برق شدند اما ۹۰ درصد سازمان‌ها همکاری خوبی با ما داشتند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های مولدهای خودتامین در شهر تهران اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که با مجموعه و سازمان‌ها انجام شد، در پیک مصرف از این مولدها استفاده و به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان پاداش از صنعت برق دریافت می‌کنند. در برخی روزها بیش از ۱۰۰۰ مولد خودتامین در مدار بود که معادل یک نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی محاسبه می‌شود.

وی با بیان این‌که پیک شبکه شهر تهران نسبت به مردادماه ۱۰۰۰ مگاوات کاهش داشته است، ادامه داد: برای اولین‌بار به منظور کنترل سامانه‌های سرمایشی ۵۰۰ نقطه از مجموعه‌های اجرایی شهر تهران را به سامانه کنتور مجهز کردیم و قرار است برای سال ۱۴۰۲ این کنتورها را توسعه دهیم.

ناظریان با بیان این‌که مشترکانی که در شهر تهران دو برابر الگو مصرف می‌کنند، نسبت به سال گذشته تعداد و میزان مصرف آنها ۱۰ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: بیش از ۴۵ درصد شبکه شهر تهران هوشمند است و در تابستان چهار میلیون و ۴۰۳ هزار صورت حساب تاکنون صادر شده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک مشمول پاداش خوش مصرفی شده‌اند و بیش از نیم میلیون مشترک صورت حساب صفر دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که هزار و صدومین پست هوشمند را در شهر تهران راه‌اندازی کرده‌ایم و هر عملیات اجرایی از طریق راه دور انجام می‌شود اظهار کرد: این مساله در سرعت کار نقش بسزایی داشته و توانسته‌ایم بسیاری از چالش‌ها و مشکلات را از این طریق برطرف کنیم.

ناظریان با اشاره به نرخ حوادث شهر تهران گفت: ممکن است امسال تابستان در برخی نقاط قطعی‌های پراکنده‌ای را شاهد بوده باشیم اما در مجموع میزان حوادث نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است و با اقدامی که انجام شد، حوادث از طریق نرم‌افزار برق من و یا ارسال پیامک به مشترکان مخابره شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه انرژی خورشیدی ادامه داد: به دلیل این‌که در گذشته از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی نکردیم، وزارت نیرو برنامه ‌ریزی احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه را در دستور قرار دادیم که ۱۵ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مربوط به بخش صنعت و ۱۰ هزار مگاوات مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر است.

به گفته ناظریان در تهران ۱۰ مگاوات تا پایان سال وارد مدار می‌شود و برای سال ۱۴۰۴ نیز مقرر شده ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد مدار کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که تاکنون ۳۰ هزار درخواست برای تغییر نام قبوض دریافت شده است، تصریح کرد: این درخواست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به دلیل این‌که اشتراک مربوط به ملک است و شخصی نیست، اقبال کمتری در این بخش از سمت مشترکان وجود دارد.

او با اشاره به اقدامات و برنامه‌های شرکت توزیع برق تهران برای بهسازی شبکه برق گفت: محدودیت‌هایی در این حوزه وجود دارد، یکی از این محدودیت‌های سنوات، به‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر کابل فشار متوسط است که برای انجام این کار نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری هستیم. براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری برای پوشش دادن این موضوع و مسائل جاری تامین خواهد شد.

ناظریان با بیان این‌که تا سال ۱۴۰۴، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شبکه شهر تهران به منظور پایدارسازی شبکه انجام خواهد شد، ادامه داد: در حوزه کیفیت توان اقدامات خوبی صورت گرفته به گونه‌ای که بیش از ۹۹ درصد از شبکه کیفیت توان مشترکان استاندارد است.

وی با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۵ درباره ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ادارات دولتی اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی این مصوبه ابلاغ نشد اما با این حال سه مگاوات انرژی خورشیدی در سازمان‌های مختلف نصب کردیم و براساس برنامه ‌ریزی‌ صورت گرفته برای سال ۱۴۰۲ مقرر شده که ادارات یا کل نیاز برق خود را تامین کند و یا بخشی از بار را از روی شبکه بردارد که امسال این موضوع اتفاق افتاد.

وی در خصوص میزان تلفات شبکه برق تهران گفت: میزان تلفات در شبکه برق تهران بهترین رتبه را دارد، بدون این‌که قابل مقایسه با دنیا بوده و رقم آن کمتر از شش درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که امسال بیشترین تمرکز ما روی مشترکان پرمصرف اداری بود، گفت: هیچ‌گونه قطع برق در مشترکان خانگی پرمصرف نداشتیم اما اگر در شرایطی قرار می‌گرفتیم که مجبور به اعمال محدودیت بر سایر مشترکان بودیم، قطعا قطع برق اتفاق می‌افتاد.

ناظریان با اشاره به تعداد و آخرین وضعیت رمزارزها در تهران اظهار کرد: در حال حاضر در تهران هیچ‌گونه رمز ارز مجازی نداریم و از سال ۱۳۹۳ تا امروز ۲۲ هزار و ۹۱۶ رمزارز جمع‌آوری شده که این تعداد ۴۵ مگاوات بار را به شبکه تحمیل می‌کرده است، جریمه‌ای که برای آنها صادر شده معادل ۲۱ میلیارد تومان است.

به گفته وی در سال جاری ۹۴۶۱ دستگاه غیرمجاز کشف شد که میزان مصرف آنها معادل ۱۷ مگاوات بوده است و باید گفت که در محدوده شهر تهران فعلا مجوز بهره برداری برای رمزارزها صادر نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.