صفحه اصلی / اسلایدر / خرید گوشت نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گوشت/انباشت گوشت روی دست مغازه‌داران
خرید گوشت نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گوشت/انباشت گوشت روی دست مغازه‌داران

خرید گوشت نسبت به ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گوشت/انباشت گوشت روی دست مغازه‌داران

کسب و کار نیوز- خرید و مصرف گوشت قرمز کاهش چشمگیری داشته است. فعالان بازار دلیل این اتفاق را گرانی بیش از اندازه این کالای اساسی عنوان می کنند. این در حالی است که مسوولان همواره دم از کاهش قیمتها و کنترل گرانی می دهند در بازار گوشت قرمز اوضاع برعکس این وعده ها است. همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آغاز سال جاری قیمت‌ها در بازار گوشت به طور بی‌سابقه‌ای جهش کرد و نرخ تورم مواد غذایی در خرداد ماه ۱۴۰۱ رکورد شکست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی خاطر نشان کرد: میزان خرید گوشت از سوی مصرف‌کنندگان قابل توجه نیست و خرید‌ها نسبت به ماه گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهشی شده است؛ و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد ریزش کرد.

مهدی میرزا امین با اشاره به ثبات بازار گوشت گوساله، گفت: میزان خرید گوشت از سوی مصرف‌کنندگان قابل توجه نیست و خریدها نسبت به ماه گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهشی شده است؛ و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد ریزش کرد. وی کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان را عامل اصلی کساد در این بازار معرفی کرد و خاطر نشان کرد: مردم در خرید انواع پروتئین‌ها مراعات می‌کند و تقاضا برای خرید گوشت مرغ باوجود اینکه زیر نرخ مصوب عرضه می‌شود کاهش پیدا کرده است.

میرزا امین با بیان اینکه قیمت گوشت در ۲ ماه اخیر تغییر نکرده است، تصریح کرد: لخم گوساله کیلویی ۲۱۵ هزار تومان، چرخ کرده کیلویی ۱۹۵ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود. عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی با اشاره به توزیع گوشت تنظیم بازاری در ماه محرم، اذعان کرد: کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شد بسیاری از مردم اقدام به خرید گوشت منجمد کیلویی ۱۵۰ هزار تومانی کنند.

به گفته این فعال صنفی؛ محرم امسال میزان خریدها در تهران قابل توجه نبود. وی در پاسخ به این پرسش که از دید شما صادرات دام باعث افزایش نرخ گوشت در بازار خواهد شد؟ افزود: واکنش بازار پیش از آغاز روند صادرات قابل پیش‌بینی نیست؛ در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه گوشت کیلویی ۱۳۷ هزار تومانی بدون استخوان در بازار تره‌بار کرده و این مسئله باعث ثابت ماندن نرخ گوشت در بازار شده است. میرزا امین ادامه داد: گوشت عرضه شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، داخلی و میزان چربی آن کم است. این گوشت روزانه کشتار و در بازار میوه و تره‌بار شهرداری توزیع می‌شود.

در همین زمینه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و خشکسالی در مراتع، وزن گوسفندها کم است. به دلیل نبود صحرا برای تغذیه گوسفندان، دامداران ناچار به تأمین علوفه دستی شده‌اند که گران است.

علی اصغر ملکی اضافه کرد: اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت، افزایش قیمت دام است. چراکه با افزایش یک برابری قیمت گوسفند، قیمت گوشت دو برابر می‌شود. همچنین زمینه گرانی گوشت قرمز از دام زنده و بعد کشتارگاه شروع می‌شود، وگرنه مغازه‌دار به دنبال این است که قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم گوشت بیشتری با قیمت‌های مناسب خریداری کنند. وقتی مردم توان خرید ندارند، گوشت نیز روی دست مغازه‌داران می‌ماند که باعث ضرر و زیانشان است.

به گفته این فعال صنفی، با توجه به گرانی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی، دامداران توان نگهداری دام‌هایشان را ندارند و به همین خاطر مجبور به عرضه و کشتار دام با وزن پایین و خارج از استاندارد هستند که استمرار این روند عواقب خوبی ندارد. لذا صادرات دام تا حدی می‌تواند به افزایش توان دامدار برای نگهداری تا وزن استاندارد کمک کند، اما این موضوع بر بازار داخل هم بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر نیست.‌

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.