صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال آمریکایی قیمت دلار را صعودی کرد/فضای تردید در بازار ارز
سیگنال آمریکایی قیمت دلار را صعودی کرد/فضای تردید در بازار ارز

سیگنال آمریکایی قیمت دلار را صعودی کرد/فضای تردید در بازار ارز

کسب و کار نیوز- اخبار منتشر شده از پاسخ آمریکا به خواسته های برجامی ایران منجر به سردرگمی در بازار ارز شده است. بسیاری از معامله گران که در روزهای اخیر دست از خرید و فروش دلار برداشته بودند با انتشار پاسخ احتمالا منفی دولت آمریکا، وارد بازار شدند. این اتفاقات به افزایش نرخ ارز منجر شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، آخرین نرخ دلار در بازار آزاد قیمت دلار در بازار آزاد، به ۲۹,۳۰۰ (بیست و نه هزار و سیصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۳۶ درصدی داشته است. دلار در بازار متشکل با افزایش ۱.۰۱ درصدی، از ۲۷,۴۲۲ (بیست و هفت هزار و چهارصد و بیست و دو) تومان به ۲۷,۷۰۲ (بیست و هفت هزار و هفتصد و دو) تومان رسید. این در حالی است که برخی منابع عنوان کرده اند برجام به احتمال زیاد به نتیجه می رسد و تنها یک جلسه برای مذاکرات نهایی در وین لازم است تا چند مورد خواسته ایران که با پاسخ منفی دولت آمریکا روبرو شده، حل و فصل شود. به هر ترتیب

مهدی پازوکی، اقتصاددان در مورد وضعیت بازارهای کشور در صورت عدم پذیرش برجام گفت: زمانی که در بازار کالا و خدمات افزایش قیمت‌ها را اجرایی می‌کنید، اما در بازار ارز تلاش می‌کنید مصنوعی قیمت را پایین نگه دارید، نرخ ارز منتظر یک شوک اقتصادی است. به گفته وی، زمانی که در سال ۹۰ و ۹۱ به دلیل تحریم‌ها شوک اقتصادی به بازار وارد شد، کاهش درآمد نفتی دولت اثرش را بر بازار ارز گذاشت. پازوکی اضافه کرد: در نتیجه ثبات نقش به‌سزایی در اقتصاد دارد و یک بازار را به صورت مصنوعی تنها برای کوتاه‌مدت می‌توان حفظ کرد. درحال حاضر بنده در بین امیدواران قرار می‌گیرم و اعتقاد دارم که دولت ایران برجام را می‌پذیرد، چراکه اگر نپذیرد، نرخ ارز سر به فلک خواهد کشید.

به هر ترتیب گویا کار مذاکرات این بار هم تمام نمی‌شود و باید منتظر ماند و دید در دور جدید مذاکرات چه رخ می‌دهد. همین مساله معامله‌گران را متقاعد کرده که احتمالا نتیجه مذاکرات ظرف چند روز آینده مشخص نمی‌شود و همانقدر که امید به احیای برجام وجود دارد امکان عدم احیای آن هم هست. تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسد، نمی‌توان مسیر حرکت دلار را مشخص کرد. دلار با هر خبر سیاسی بالا و پایین می‌شود و اخبار موجود در بازار هم بسیار متفاوت و متناقض است. عده‌ای می‌گویند مذاکرات به نتیجه می‌رسد و دلار تا ۵۰ و ۲۶ هزار تومان هم می‌رسد. پس دست نگه داشته‌اند تا به موقع دلار بخرند. برخی دیگر هم معتقدند که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد یا اگر برسد، تاثیرش بر بازار ارز موقتی است و قیمت دلار دوباره به سمت بالا میل می‌کند.

افزایش بی اعتمادی به احیای برجام

کامران ندری، اقتصاددان

بازار ارز به برجام نگاه دارد. توافق می تواند بازار ارز را تکان داده و ریزش قیمت را رقم بزند. در صورتیکه برنامه بانک مرکزی دخالت در تعیین قیمت دلار نباشد. هرچند امید به کاهش قیمت ارز با توافق وجود دارد اما نمی توان انتظار داشت دلار زیر ۲۷ هزار تومان را در بازار مشاهده کنیم. در روزهای اخیر اخبار مثبتی که به دلیل تاخیر در پاسخ دولت آمریکا به ایران منتشر شد جو بازار را به سمت کاهش قیمت ارز سوق داد. در حالیکه این جو با انتشار پاسخ منفی دولت آمریکا به حالت قبل و مسیر صعودی قیمت ارز بازگشت. همین اتفاقات به تردیدها در بازار ارز دامن زد. معاملات به دلیل گوشه چشمی که به توافق وجود داشت کاهش و در حالت انتظار باقی ماند اما در شرایط فعلی، جو بازار عوض شده است.

از سوی دیگر بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی دست به دست هم داده اند تا در بازار ارز تاثیر بگذارند. بنابراین نوسانات ارزی را نمی‌توان محدود به یکی دو عامل دانست. چرا که بخش بزرگی از مسائل اقتصادی اعم از سیاست گذاری‌ها تا مسائل سیاسی همه و همه عوامل نوسان زا در نرخ ارز به شمار می‌روند. با توجه به رشد بالای نقدینگی و باقی ماندن تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های ارزی کشور به نظر می‌رسد شاهد تداوم روند افزایشی نرخ ارز باشیم. بنابراین می‌توان تصور کرد که اخبار منفی سیاسی باعث جهش و پرش نرخ ارز می‌شود و گرنه روند حرکت نرخ ارز روند افزایشی است، اما با شیب ملایم. یعنی افزایش نرخ ارز را در اقتصاد ایران خواهیم داشت و موضوعی اجتناب ناپذیر است. هر چند که اخبار مثبت درباره برجام می‌تواند منجر به آرام گرفتن و ثبات و حتی کاهش نرخ ارز شود، اما پمپاژ هر خبر منفی متاسفانه چند کانال نرخ ارز را بالاتر می‌برد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.