صفحه اصلی / اقتصادی / یک و بام دو هوای سازمان ملی استاندارد/ تعطیلی تعدادی از واحدها به دلیل مصوبه جدید
یک و بام دو هوای سازمان ملی استاندارد/ تعطیلی تعدادی از واحدها به دلیل مصوبه جدید

یک و بام دو هوای سازمان ملی استاندارد/ تعطیلی تعدادی از واحدها به دلیل مصوبه جدید

کسب و کار نیوز- دبیر فدراسیون صنایع غذایی خاطر نشان کرد: طبق قانون ثبت شرکت‌‌ها و وزارت ارشاد باید در این زمینه اظهار نظر و موضوع را بررسی کند و سازمان استاندارد باید در زمینه کیفیت محصولات اظهارنظر کند و متن و بندی در قانون استاندارد درباره وظایف این سازمان در ارتباط با لوگو نیامده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، چندی پیش تولیدکنندگان داخلی انتقادهای خود را نسبت به طرح سازمان ملی استاندارد مبنی بر وضع محدودیت‌های جدی در درج برند و نام تجاری اعلام کردند، چراکه آنها بر این باور بودند که این مصوبه غیرکارشناسی است و هزینه‌های تولید را حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

بازتاب این خبر در رسانه‌های خبری مسئولان مربوط را بر آن داشت که زوایای این طرح را بررسی کند. در نهایت مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد به ایلنا، گفت: تولیدکنندگان می‌توانند برچسب‌های چاپ شده را استفاده کنند و سازمان به آنها فرصت می‌دهد این در حالیست که محسن نقاشی، دبیر فدراسیون صنایع غذایی اعلام کرد که سازمان به تولیدکنندگان این فرصت را نداده‌ است و برخی از کارخانه‌ها به دلیل عدم رعایت این مصوبه تعطیل شدند.محسن نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به پیگیری‌های فدراسیون در خصوص ابلاغیه الزام انطباق برچسب‌های فرآورده‌های غذایی از سوی سازمان ملی استاندارد، گفت: ستاد تسهیل جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت صمت، معاونت استاندارد، وزارت ارشاد، اتاق تعاون، سازمان حمایت، انجمن دارندگان نشان استاندارد و فدراسیون صنایع غذایی برگزار کرد.

به گفته وی؛ نقطه نظرات فدراسیون صنایع غذایی از سوی نمایندگان وزارت ارشاد و انجمن دارندگان نشان استاندارد تایید شد و آنها نیز چون نماینده فدراسیون بر این باورند که این موضوع ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد.این فعال اقتصادی با بیان اینکه در ایران تولیدکنندگان خوب قربانی تولیدکنندگان بد می‌شوند، تصریح کرد: عده‌ای سودجو با تولیدات بدکیفیت سلامت جامعه را به خطر می اندازد که بر عملکرد این واحدهای باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد پایش قرار بگیرد.

نقاشی تصریح کرد: به نظر می‌رسد طرح کوچک و بزرگ کردن درج برندها به تولیدکنندگان کشورهای رقیب چون ترکیه، ویتنام و برزیل این فرصت را می‌دهند که برندهای خود را در بازارهای جهانی بیشتر از ما معرفی کنند.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد متولی اظهارنظر کردن در زمینه طراحی لوگو نیست، افزود: طبق قانون، ثبت شرکت‌‌ها و وزارت ارشاد باید در این زمینه اظهار نظر و موضوع را  بررسی کند و سازمان استاندارد باید کیفیت محصولات را کنترل کند؛ همچنین در قانون این سازمان متن و بندی دال بر وظایف آنها در ارتباط با طراحی لوگو نیامده است.

وی ادامه داد: مطابق با یکی از بندهای قانونی سازمان ملی استاندارد، نوشتار روی محصولات نباید به گونه‌ا‌ی باشد که ذهن مصرف‌کنندگان  منحرف شود؛ آنها با استناد به همین ماده قانونی این ابلاغیه را صادر کردند؛ اما به نظر می‌رسد اگر لوگو کوچک باشد برای یک عده سودجو فرصت ایجاد می‌شود که خود را به عنوان برند معتبر معرفی کنند.به گفته نقاشی؛ سازمان ملی استاندارد مزیتی جز منحرف نشدن ذهن مصرف‌کنندگان برای الزام این ابلاغیه نتوانست عنوان کند.

این فعال اقتصادی خبر فرصت سازمان ملی استاندارد به تولیدکنندگان برای استفاده کردن از لوگوهای قدیمی را رد کرد و افزود: این موضوع واقعیت ندارد و تعدادی از واحدها به دلیل اینکه این مصوبه را رعایت نکردند تعطیل شدند و رتبه‌بندی تجدید گواهی‌نامه آنها از سوی سازمان ملی استاندارد داده نشده است که این موضوع به واحدهای تولیدی صدمه می‌زند.نقاشی با طرح این پرسش که چرا تولیدکنندگان باید تاوان کارهای غیر کارشناسی برخی سازمان‌ها را بدهند، افزود: طبق قانون بهبود کسب و کار پیش از تصویب هر ابلاغیه‌ای باید با تولیدکنندگان مشورت شود چراکه در این شرایط امکان رسیدن به راه‌حل‌های بهتر وجود دارد.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی در پایان بیان کرد: جمع‌بندی این جلسه این شد که در ۲۰ روز آینده توافقی باید مابین سازمان ملی استاندارد با وزارت ارشاد صورت بگیرد در غیر این صورت ستاد تسهیل حکمی به نفع تولید صادر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.