صفحه اصلی / اسلایدر / واردات خودرو توسط خودروسازان انحصار را بیشتر می کند/ناکارآمدی آیین نامه واردات خودرو/۲ شرط اصلی واردات خودرو از زبان وزیر صمت
واردات خودرو توسط خودروسازان انحصار را بیشتر می کند/ناکارآمدی آیین نامه واردات خودرو/۲ شرط اصلی واردات خودرو از زبان وزیر صمت

واردات خودرو توسط خودروسازان انحصار را بیشتر می کند/ناکارآمدی آیین نامه واردات خودرو/۲ شرط اصلی واردات خودرو از زبان وزیر صمت

کسب و کار نیوز- وزیر صمت در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد واردات منحصر به خودروسازان نیست. فاطمی امین گفته است هر کسی که بتواند شرایطی همچون داشتن خدمات پس از فروش و انتقال فناوری با ورود خودروی خارجی را انجام دهد، می تواند خودرو وارد کند و منحصر به خودروسازان نیست. این شائبه در روزهای اخیر در رابطه با دخالت و نفوذ خودروسازان در واردات خودرو مطرح شده و بسیاری از فعالان اقتصادی به این موضوع واکنش نشان داده اند. حسین سلاح ورزی در این رابطه در حساب توییتر خود نوشته است: دادن امتیاز انحصاری واردات خودرو به خودروساز انحصارگر نقض غرض است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با برشمردن الزامات واردات خودرو می گوید: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان خطر بزرگی است که می‌تواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار خودرو ایجاد کند، لذا به شدت باید از آن اجتناب شود. روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به الزامات واردات خودرو اظهار داشت:‌ اولین نکته ضروری در رابطه با خودروهای وارداتی، توجه به الگوی مصرف سوخت آنهاست؛ در این زمینه باید خودروهای اقتصادی و به صرفه وارد شود. سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران هم با بیان اینکه واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی نیز ایرادی ندارد، گفت: این کار به ذات فسادزا نیست ولی دولت باید مدیریت و نظارت کند تا در این امر فسادی رخ ندهد.

به هر ترتیب سیدرضا فاطمی‌امین درباره اینکه آیا ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمی‌کند، گفت: سه ساز و کار برای بحث خودرو وجود دارد که یکی قرعه کشی است؛ یک سری خودرو هم خارج از قرعه کشی عرضه می‌شود چون تولیدشان بالا رفته است. وزیر صمت افزود: یک ساز و کار دیگر خودرو، بورس کالا است که قیمت پایه دارد و وارد بازار رقابت می‌شود که در این رقابت، قیمت واقعی، کاملاً شفاف و مشخص است.

فاطمی امین همچنین درباره اینکه چرا قرعه کشی خودرو که قرار بود ۱۴۰۱ برداشته شود هنوز برقرار است، اظهار کرد: گفته بودم در سال ۱۴۰۱ قرعه کشی حذف می‌شود اما این‌طور برداشت شد که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف می‌شود و این برداشت صحیح نیست. قرار بر این است که قرعه کشی خودرو در طول سال به تدریج حذف شود که در حال انجام است. وزیر صمت درباره آئین نامه واردات خودرو، تصریح کرد: آئین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسید.

وی افزود: چند قید در این آئین‌نامه لحاظ شده است؛ یکی اینکه وقتی خودرویی وارد می‌شود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد؛ همچنین وقتی خودرویی وارد می‌شود باید انتقال فناوری صورت بگیرد. فاطمی امین تأکید کرد: هر کس این شرایط را ایجاد کند می‌تواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست. وی با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود، افزود: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است. وزیر صمت درباره اینکه آیا مشخص است که واردات خودروها از چه کشورهایی انجام می‌شود، گفت: بازرگانان مشخص می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.

فاطمی امین درباره چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک، گفت: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد می‌کنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. به دلیل اینکه ثبت سفارش انجام نشده در بندر می‌ماند و به گمرک ربطی ندارد. وی افزود: انباشتی که قبل از گمرک می‌بینیم مربوط به تاجری است که مالش را انبار کرده و ممکن است ببرد، لذا واردات حساب نمی‌شود.

ابهامات تحقق واردات خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

اظهاراتی که هر روز در رابطه با واردات خودرو توسط مسوولان مطرح می شود تناقض بسیار زیادی دارد. هر روز یک مقام مسوول در این رابطه صحبت می کند. اصلا مشخص نیست افکاری که در زمینه واردات خودرو وجود دارد چیست. به نظر می رسد اصلا آیین نامه ای وجود ندارد. وعده درمانی برای کنترل بازار خودرو راهکار پیش رو است.

یک روز اعلام می کنند با تویوتا برای واردات به ایران مذاکره کرده ایم. قیمت کدام خودروی تویوتا برای واردات به ایران مناسب و به قول مسوولان اقتصادی خواهد بود. به طور حتم رانت سازمان یافته ای وجود دارد که احتمال چنین اقدامی را ممکن می کند. یک روز دیگر اعلام می کنند واردکنندگان فرش می توانند خودرو وارد کنند. این اقدام معلوم می کند فساد وحشتناکی در پیش است و مسوولان خیلی راحت این موضوع را اعلام می کنند.

تمام صحبت ها در رابطه با واردات خودرو وعده ای توخالی است. اینکه هر روز یک گوشه از اخبار آیین نامه منتشر می شود و به صورت قطره چکانی در اختیار مردم قرار می گیرد نشان از رانت زا بودن آن دارد. برای ایران خودرو و سایپا و هر خودروسازی که اگر وجود داشت هیچ تفاوتی ندارد که خودرو وارد شود یا نشود. گرانترین خودرویی که این دو خودروساز امروز به دست مردم می دهند ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که واردات خودرو در این حد قیمت اصلا ممکن نیست. در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردند بسیاری از خودروها از لیست حذف می‌شوند. همچنین با تعرفه در نظر گرفته شده خودروهای حداقلی هم قیمت شان افزایش می‌یابد.

طی چند روز گذشته قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفته است ظرف دو روز آیین نامه را منتشر می کنیم. در همان زمان خود ایشان اعلام می کند البته ممکن است انتشار آیین نامه و واردات خودرو دو ماه طول بکشد. یک روز وزیر صمت می گوید واردات شهریور ماه انجام خواهد شد اما در صحبت های دیگر اعلام می کند تا پایان آبان ماه یا آذرماه واردات خواهیم داشت. به عقیده بنده واردات خودرو انجام نشدنی است. اصولا بهتر است که انجام هم نشود چراکه تحقق آن با رانت و فساد عظیمی همراه خواهد بود. تناقضی که در گفته های قالیباف، سخنگوی وزارت صمت است نشان‌دهنده می دهد که وارداتی در کار نیست. این صحبت‌ها نوعی گفتاردرمانی است که بازار را در تعلیق و ابهام نگه دارند. به نظر می‌رسد وارداتی در کار نباشد و به دلیل فشارهایی که به وزارت صمت وارد شده، این حرف‌ها زده می شود تا از بار فشار بکاهد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.