صفحه اصلی / اسلایدر / تکنولوژی قدیمی بلای جان صنایع شد/۵۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور
تکنولوژی قدیمی بلای جان صنایع شد/۵۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور

تکنولوژی قدیمی بلای جان صنایع شد/۵۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور

کسب و کار نیوز- نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی با بیان اینکه ۵۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده‌اند، گفت: بخش زیادی از این واحد ها به دلیل تکنولوژی قدیمی باید تغییر وضعیت شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تولید و بازار کار طی چند سال اخیر مسیر پیچیده و پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. طی دو سال اخیر و شرایط شیوع ویروس کرونا، نقطه اوج تلاطم ها و بحران ها در بازار کسب و کار را شاهد بودیم.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: متأسفانه ابهام و رکود ناشی از تشدید و تهدید تحریم های غیرقانونی و یکجانبه امریکا بر محیط کسب و کار مزید بر علت شده است. تقریبا فعالیت همه بنگاههای کشور مختل شد. چه بنگاه های خدماتی، صنعتی و کشاورزی که مجموعه بنگاههای کوچک متوسط و بزرگ را شامل می شود تعطیلی شدند.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که هزینه هایی که کسب و کارها و تولید برای بازگشت به چرخه فعالیت متحمل می شوند بسیار گزاف است. بنابراین برای جلوگیری از هر بحرانی باید بنگاه های تولیدی تعطیل نشوند. دولت باید از آنها به طور جدی حمایت کند. همچنین جایگاه و نقش ویژه ای برای کارگران قائل شود. کارگران باید در برنامه‌ریزی‌های کلان دیده شوند.

به گفته وی، با تشدید تورم، کسی برای کارهای تولیدی سرمایه‌گذاری نمی کند. بسیاری از افراد سرمایه های خود را در جایی غیر از تولید به کار گرفته اند. سرمایه گذاران منابع مالی خود را به جایی می‌برند که بیشترین سودآوری و ارزش افزوده را برایشان داشته باشد. سرمایه‌ در دسترس تولید کنندگان نیست و بازار به شدت با کمبود سرمایه در گردش مواجه است. همین اتفاقات منجر به تعطیلی و رکود تولید و کسب و کار شده است. بسیاری از بحران ها و مشکلات اقتصادی که پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور دارد از همین بی توجهی به تولید و اقتصاد وکارگران آغاز می شود. همین موضوع بسترهای لازم ر ا برای رشد بحران ها و پیامدهای منفی اجتماعی و حتی سیاسی در کشور فراهم می کند.

به هر ترتیب نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی با بیان اینکه ۵۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده گفت: بخش زیادی از این واحد ها به دلیل اینکه تکنولوژی قدیمی دارند و نیاز روز بازار را تامین نمی‌کنند باید تغییر وضعیت داده شوند. سید امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری در جمع فعالان دانشجویی دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های که انجام شد به این نتیجه رسیدم که در تعابیر رهبر معظم انقلاب در ارتباط با جهاد به طور مشخص به دو محور جهاد تبین و جهاد تولید بیشتر تأکید شده است؛ در این دو محور از جهاد نیز بیشترین کار روی زمین مانده وجود دارد.

وی افزود: در موضوع جهاد تولید به مواردی نظیر تولید دانش بنیان، اشتغال آفرینی، توانمندسازی مردم برای ایجاد اشتغال‌زایی، فعالیت در حوزه انرژی به ویژه انرژی‌های پایدار، جایگزینی تولید داخلی به جای  واردات از جمله مواردی است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره جهاد در تولید به آن تأکید شده است. دبیر شورای عالی جهاد سازندگی ادامه داد: در حالی که به راحتی با توسعه گلخانه می‌توان تولید لیموترش را در کشور افزایش داد، باید اشاره داشت که سالانه ۵۰ هزار تن از این محصول باغی به کشور وارد می‌شود، یا در حوزه پوشاک هنوز ۴۰ درصد واردات داریم، اما ظرفیت تولید تمام نیاز پوشاک نیز در داخل کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: تولید محصولات حیاتی و تأمین امنیت غذایی در بخش جهاد تولید همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که برای تحقق این امر اقدامات زیر ساختی مانند آبخیزداری نیز باید انجام شود. در زمینه‌های مانند تولید دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی وابستگی زیادی وجود دارد که در این ارتباط باید اقدامات نهضتی انجام شود.

نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیا واحدهای تولیدی ادامه داد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ۶۰ درصد تولید کشور معطل است؛ بر اساس برآوردی که ما انجام داده‌ایم ۵۲ هزار و ۶۵۵ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور وجود دارد، اما به اگر بررسی جامع‌تری در این ارتباط صورت گیرد بیش از ۱۰۰ هزار واحد تولید در این وضعیت قرار دارند. وی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردی که انجام شده است از بیش از ۵۰ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل تنها حدود ۲۰ درصد آن‌ها امکان احیا دارند گفت: برخی از این واحد‌ها با توجه به اینکه تکنولوژی قدیمی دارند یا اینکه تولید آن‌ها نیاز روز بازار نیست، امکان احیا ندارد و باید تولید یا اقدام جدیدی در این واحد انجام شود. نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیا واحد‌های تولیدی افزود:  به شهرک‌های صنعتی در نهضت احیا توجه ویژه خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.