صفحه اصلی / سرخط خبرها / ابهامات واردات خودرو
ابهامات واردات خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

ابهامات واردات خودرو

سرمقاله

اظهاراتی که هر روز در رابطه با واردات خودرو توسط مسوولان مطرح می شود تناقض بسیار زیادی دارد. هر روز یک مقام مسوول در این رابطه صحبت می کند. اصلا مشخص نیست افکاری که در زمینه واردات خودرو وجود دارد چیست. به نظر می رسد اصلا آیین نامه ای وجود ندارد. وعده درمانی برای کنترل بازار خودرو راهکار پیش رو است. یک روز اعلام می کنند با تویوتا برای واردات به ایران مذاکره کرده ایم. قیمت کدام خودروی تویوتا برای واردات به ایران مناسب و به قول مسوولان اقتصادی خواهد بود. به طور حتم رانت سازمان یافته ای وجود دارد که احتمال چنین اقدامی را ممکن می کند. یک روز دیگر اعلام می کنند واردکنندگان فرش می توانند خودرو وارد کنند. این اقدام معلوم می کند فساد وحشتناکی در پیش است و مسوولان خیلی راحت این موضوع را اعلام می کنند.
تمام صحبت ها در رابطه با واردات خودرو وعده ای توخالی است. اینکه هر روز یک گوشه از اخبار آیین نامه منتشر می شود و به صورت قطره چکانی در اختیار مردم قرار می گیرد نشان از رانت زا بودن آن دارد. برای ایران خودرو و سایپا و هر خودروسازی که اگر وجود داشت هیچ تفاوتی ندارد که خودرو وارد شود یا نشود. گرانترین خودرویی که این دو خودروساز امروز به دست مردم می دهند ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که واردات خودرو در این حد قیمت اصلا ممکن نیست. در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردند بسیاری از خودروها از لیست حذف می‌شوند. همچنین با تعرفه در نظر گرفته شده خودروهای حداقلی هم قیمت شان افزایش می‌یابد.
طی چند روز گذشته قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفته است ظرف دو روز آیین نامه را منتشر می کنیم. در همان زمان خود ایشان اعلام می کند البته ممکن است انتشار آیین نامه و واردات خودرو دو ماه طول بکشد. یک روز وزیر صمت می گوید واردات شهریور ماه انجام خواهد شد اما در صحبت های دیگر اعلام می کند تا پایان آبان ماه یا آذرماه واردات خواهیم داشت. به عقیده بنده واردات خودرو انجام نشدنی است. اصولا بهتر است که انجام هم نشود چراکه تحقق آن با رانت و فساد عظیمی همراه خواهد بود. تناقضی که در گفته های قالیباف، سخنگوی وزارت صمت است نشان‌دهنده می دهد که وارداتی در کار نیست. این صحبت‌ها نوعی گفتاردرمانی است که بازار را در تعلیق و ابهام نگه دارند. به نظر می‌رسد وارداتی در کار نباشد و به دلیل فشارهایی که به وزارت صمت وارد شده، این حرف‌ها زده می شود تا از بار فشار بکاهد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.