صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش اوراق گام بانک مرکزی به ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان/اعتبار به چک بانکی برگشت
کاهش اوراق گام بانک مرکزی به ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان/اعتبار به چک بانکی برگشت

کاهش اوراق گام بانک مرکزی به ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان/اعتبار به چک بانکی برگشت

کسب و کار نیوز- رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه محچک اعتبار به چک‌های بانک مرکزی داده است، گفت: حجم اوراق گام بانک مرکزی در یک ماه گذشته 7 هزار و 560 میلیارد تومان رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی امروز در مراسم رونمایی از سامانه محچک (مسدودی حساب‌های چک برگشتی) در محل بانک مرکزی و با حضور مدیران عامل بانک‌ها و معاون فناوری قوه قضائیه گفت: با توجه به اینکه چک از ابزارهای مهم پرداخت به شمار می‌رود، ما باید با تعریف سامانه‌های مختلف مانند صیادی و محچک، اعتبار و اعتماد را به این ابزار پرداخت برگردانیم و امروز در واقع می‌توانیم بگوییم چک‌های صادرشده دارای اعتبار هستند.

وی سامانه محچک را یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌های بانکی کشور عنوان کرد که با همکاری متخصصان بانک مرکزی و شبکه بانکی و قوه قضائیه راه‌اندازی شده و از این پس مقامات قوه قضائیه و قاضی تأیید احکام می‌تواند به صورت برخط بر موجودی‌های حساب بانکی افرادی که چک بلامحل کشیده‌اند دسترسی پیدا کرده و به میزان کسری موجودی چک، از حساب‌های دارنده چک مسدود کند. به گفته صالح‌آبادی، با راه‌اندازی سامانه محچک، یکی از حلقه‌های مفقودی در اعتبار به چک‌های بانکی تکمیل شد و باید ابزارهای پرداخت مانند چک حتماً معتبر باشد و مردم به یکدیگر اعتماد داشته باشند و به جای روش‌های نقدی در معاملات از ابزارهای پرداخت مانند چک معتبر استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت:‌ با راه‌اندازی ابزارهای مختلف و برگشت اعتبار به چک، حجم پرونده‌ها در قوه قضائیه هم کم می‌شود و قاضی و مقام قضائی مانند مدیران بانک‌ها می‌توانند حساب‌های فردی که چک بلامحل کشیده است را به صورت آنلاین مسدود کنند. قبلاً فرد متهم باید از بانک‌های مختلف نامه‌ موجودی حساب دریافت می‌کرد و تا زمانی که حساب‌های او مسدود می‌شد، زمان زیادی طول می‌کشید، اما اکنون به صورت آنلاین و به میزان کسری مبلغ از سایر حساب‌های فرد مسدود می‌شود.

صالح‌آبادی این خبر را هم گفت: اوراق گام بانک مرکزی (گواهی اعتبار مولد) که از طرف شبکه بانکی منتشر می‌شود، در  یک سال و نیم گذشته حجم این اوراق به ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. در یک ماه گذشته حجم اوراق گام به ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است. صالح‌آبادی در توضیح این اوراق گفت: تولیدکنندگانی که دارای اعتبار نزد شبکه بانکی هستند برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود به جای پرداخت نقدی به فروشنده اوراقی به نام گام می‌پردازند که با تضمین بانک صادر شده است و می‌تواند حتی قبل از سررسید اوراق آن را در بازار سرمایه به فروش رسانده یا اصطلاحاً تنزیل کند. قبلاً باید حداقل یک‌ششم از زمان صدور اوراق می‌گذشت تا می‌توانست تبدیل به پول کند، اما اکنون دارنده اوراق گام به راحتی می‌تواند در بازار سرمایه آن را به فروش رساند.

صالح‌آبادی این را هم گفت: ما می‌خواهیم با ابزارهایی که طراحی می‌کنیم، اعتبار را به چک و سایر ابزارهای پرداخت برگردانیم و مردم بدون اینکه همدیگر را بشناسند، بتوانند از طریق اوراق و یا چک با یکدیگر معامله کنند. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: کسی که چک برگشتی دارد، بلافاصله پس از تکمیل موجودی می‌تواند ظرف سه روز رفع سوءاثر از چک داشته باشد و ما درصدد هستیم با ابزارهای نوین فناوری از ابزارهای بانکی قضازدایی کنیم.صالح‌آبادی همچنین تأکید کرد: با راه‌اندازی سامانه محچک در ماه‌های آینده یا از سال آینده معضلی به نام چک نخواهیم داشت و مردم می‌توانند با وارد کردن شماره سریال چک‌ها در سامانه بانک مرکزی از اعتبار صادرکننده چک مطلع شوند.

در این مراسم، کاظمی‌فرد معاون فناوری قوه قضائیه هم گفت: با راه‌اندازی سامانه محچک امکان پاسخگویی برخط برای قاضی فراهم می‌شود و قاضی می‌تواند سایر حساب‌های صادرکننده چک بلامحل را به صورت آنلاین مسدود کند. وی اظهار داشت: از سال ۹۹ تاکنون ۲۵۰ هزار پرونده برای شناسایی اموال فرد بدهکار بررسی کردیم و ذینفعان این پرونده‌ها می‌توانند سریع به حق خود برسند. اکنون هم با راه اندازی سامانه محچک امکان مسدود کردن حساب‌های فرد فراهم شده است.

وی ادامه داد:‌ در آینده سامانه جدیدی برای انسداد و توقیف سایر اموال بدهکاران را هم دراختیار قوه قضائیه قرار می‌دهیم و افراد دیگر نمی‌توانند چک بلامحل بکشند و کسانی که از نظر قوه قضائیه ورشکسته و یا معسر شناخته می‌شوند، نمی‌توانند دسته چک بگیرند و یا چک صادر کنند. با این سامانه‌ها می‌توانیم افراد بدحساب را به صورت آنلاین شناسایی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.