صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت حذف ارز چند نرخی
ضرورت حذف ارز چند نرخی

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

ضرورت حذف ارز چند نرخی

سرمقاله

سیاست ارز تک نرخی سیاستی است که همواره مدنظر بانک مرکزی بوده و به دنبال آن است. در دوره قبلی که برجام اتفاق افتاد، ارز تک نرخی در حال شکل گیری بود اما با خروج آمریکا از برجام عملیاتی نشد. بنابراین انتظار می رود با تحقق مجدد برجام در کمتر از یک ماه ارز تک نرخی را شاهد باشیم. اهداف و برنامه بانک مرکزی حصول ارز تک نرخی است و تمام برنامه ها بر اساس این طرح چیده شده است. برجام یک عامل محرک و تعیین کننده در این فرآیند است. اگر توافق حاصل شود و روابط ما مقداری کم تنش شود که بتوان نفت را با سهولت بیشتری به فروش رساند، پول حاصل از آن کمک موثری برای تحقق ارز تک نرخی خواهد شد. به عبارتی با تسهیل فروش نفت و بازگشت پول آن به کشور در کوتاه مدت ارز تک نرخی را خواهیم داشت.
علایمی که هم برای ارز تک نرخی وجود دارد گواه این مدعاست. نرخ توافقی دلار بین صادرکنندگان و صرافان اتفاق افتاده است. این اتفاق گام بزرگی به سمت ارز تک نرخی است. به عبارتی دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها را داریم. صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی اقدام مثبتی است.
در این بین بازار متشکل نیز به شکل گیری آن کمک می کند. تمام معاملات در این بازار اتفاق می افتد و به دنبال آن نقش بازار نیما کم رنگ می شود. پیش از این صادر کنندگان علاقه‌ای نداشتند ارزی که به دست می‌آورند را با نرخ پایین و در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی به در سامانه نیما فروش برسانند. در حال حاضر این سیاست برای صادر کننده ایجاد انگیزه می‌کند تا بخشی از ارز مورد نیاز بازار را از این طریق به بازار عرضه کند. این اقدام تا حد بسیار زیادی روند عرضه و تقاضا ارز را در جهت ایجاد توازن در بازار تسهیل می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.