صفحه اصلی / اسلایدر / ۹۰ درصد متقاضیان تهرانی نهضت مسکن تایید نشدند/هفت خوان بی سرانجام خانه دار شدن!
۹۰ درصد متقاضیان تهرانی نهضت مسکن تایید نشدند/هفت خوان بی سرانجام خانه دار شدن!

۹۰ درصد متقاضیان تهرانی نهضت مسکن تایید نشدند/هفت خوان بی سرانجام خانه دار شدن!

کسب و کار نیوز- طرح نهضت ملی مسکن، مهم ترین و بزرگترین وعده دولت تنها شامل 10 درصد از متقاضیان شد. دولت سیزدهم با شعار خانه دار کردن مردم به میدان آمد اما در مهم ترین وعده خود تنها 10 درصد را مشمول نهضت ملی مسکن دانسته است. گزارش های منتشر شده از اظهارات مسوولان نهضت ملی مسکن نشان می دهد ۹۰ درصد متقاضیان تهرانی نهضت مسکن تایید نشده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تنها ۱۰ درصد از افرادی که متقاضی این طرح بوده اند تایید شده اند. این در حالی است که این ده درصد هم ممکن است توانایی واریز مبالغی که اعلام شده است را نداشته باشند. به هر ترتیب طرح های خانه دار کردن مردم که توسط دولت رونمایی می شود هفت خوانی بی سرانجام است که به خانه دار شدن منتهی نخواهد شد.

در همین رابطه یک کارشناس مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: اصلا دولت نباید در موضوع مسکن دخالت کند. همین دخللت دولت منجر به تشدید نابسامانی ها در بازار مسکن شده است. دولت به بازار مسکن ورود می کند اما نمی تواند وعده های خود را عملیاتی کند. این نتیجه دخالت دولت در موضوع مسکن است.

بیت الله ستاریان اضافه کرد: امروز اکثر مردم نیاز به خانه دارند. همه مردم خانه می خواهند. معیار تشخیص و انتخاب مشمولان نهضت ملی مسکن و هر طرح دولت در رابطه با مسکن چیست باید دولت در رابطه با آن توضیح کافی ارایه کند. افزایش دخالت دولت در حوزه تولید مسکن راه به جایی نخواهد برد و هر روز بر افزایش و انباشت تقاضا در این بازار دامن خواهد زد.

وی اظهار داشت: تجربه نشان داده حضور دولت در بازار مسکن نه تنها به خانه دار شدن مردم منجر نخواهد شد بلکه بخش خصوصی که باید ستون اصلی تولید مسکن باشد را نیز دلسرد می کند. آنچه که ازمنابع مورد نیاز طرح‏هایی مانند نهضت ملی مسکن برآورد می‏شود به طورتقریبی یک پنجم آنچه که مورد نیاز است، خواهد بود. زیرا از یک سوهزینه تولید را پایین در نظر گرفتند و زیرساخت‏های مربوط به آن وهزینه فضاهای جانبی و مهم تر بحث زمین به میزان کافی در نظرگرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها برای کشور ایران مناسب نیست. کشوری که معضل مسکن آن، دهک‌های میانی را در برگرفته است. این طرح برای کشورهایی است که مشکل مسکن آنها کلا حل شده است. در این کشورها پایین‌ترین دهک‌ها به‌رغم نبود افزایش قیمت در بخش مسکن و دارا بودن سبد خانوارشان بین ۸ تا ۱۵ درصد، باز هم نمی‌توانند مسکن تامین کنند.

به هر ترتیب خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: از آغاز ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران تاکنون از مجموع ۹۸۰ هزار نفر متقاضی ثبت‌نامی مسکن، حدود ۱۰۲ هزار نفر یعنی حدود ۱۰ درصد کل ثبت‌نامی‌ها پس از بررسی‌های کامل تأیید نهایی شده‌اند. وی از تأیید نهایی ۱۰۲هزار متقاضی نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: پیشرفت فیزیکی سایت‌های نهضت ملی مسکن تهران ۴۰درصد است.

محبت‌خواه اظهار کرد: از آغاز ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران تاکنون از مجموع ۹۸۰ هزار نفر متقاضی ثبت‌نامی مسکن، حدود ۱۰۲ هزار نفر یعنی حدود ۱۰ درصد کل ثبت‌نامی‌ها پس از بررسی‌های کامل تأیید نهایی شده‌اند. وی افزود: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، سهمیه استان تهران برای ساخت مسکن ۶۰۰ هزار واحد است که شامل شهر‌های جدید پردیس، پرند، هشتگرد، ایوانکی، ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی نهضت ملی مسکن در پاکدشت، اسلامشهر، رباط‌کریم و قرچک خبر داد و گفت: تسریع در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن استان تهران و شروع واگذاری‌های جدید به کارگزاران ادامه دارد. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران یادآور شد: در این راستا تحویل زمین سه سایت در مجموع و به مساحت ۱۴۵ هکتار شامل عدل‌آباد اسلامشهر به میزان ۶۰ هکتار، بازارک رباط‌کریم به میزان ۸۲ هکتار و نسیم‌شهر در جوار شهرستان رباط‌کریم به میزان ۳ هکتار انجام شده است. ضمن این‌که قرار است در هفته دولت عملیات اجرایی سایت‌های جدید آغاز شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.