صفحه اصلی / اسلایدر / فقر عشایر مصرف نان‌ را افزایش داد/ مصرف آرد به بالای ۱۵ کیلو در ماه رسید
فقر عشایر مصرف نان‌ را افزایش داد/ مصرف آرد به بالای ۱۵ کیلو در ماه رسید

فقر عشایر مصرف نان‌ را افزایش داد/ مصرف آرد به بالای ۱۵ کیلو در ماه رسید

کسب و کار نیوز- مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان خاطر نشان کرد: تورم موجود در کشور توانایی خرید سایر اقلام خوراکی را از عشایر گرفت و نان قوت غالب سفره عشایر شد؛ از آنجایی‌که عشایر مانند جامعه روستایی دسترسی به نانوایی‌ها ندارد از این‌رو مصرف ماهیانه آرد آنها به بالای 15 کیلو رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان خاطر نشان کرد: تورم موجود در کشور توانایی خرید سایر اقلام خوراکی را از عشایر گرفت و نان قوت غالب سفره عشایر شد؛ از آنجایی‌که عشایر مانند جامعه روستایی دسترسی به نانوایی‌ها ندارد از این‌رو مصرف ماهیانه آرد آنها به بالای ۱۵ کیلو رسیده است. اسلام شاهرخی در پاسخ به این پرسش که آیا خبر قطع شدن سهمیه آرد عشایر جنوب کرمان را تایید می‌کنید؟ گفت: گزارشی مبنی بر قطع شدن سهمیه آرد عشایر در هیچ‌یک از مناطق عشایری جنوب کرمان به دست ما نرسیده است اما آرد تخصیص داده شد به عشایر متناسب با جمعیت آنها نیست.

این مقام مسئول سهمیه آرد عشایر جنوب کرمان را حدود ۹۰۰ تن عنوان کرد و افزود: عشایر جنوب کرمان حدود ۵۵۰ تن آرد دریافت می‌کنند و این کمبود باعث شده است نتوانیم نیاز واقعی عشایر در این زمینه را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آرد عشایر ۱۲ کیلو در ماه است، تصریح کرد: ممکن است حمل آرد به عشایر با تاخیر صورت بگیرد و این تاخیر ۵ تا ۱۰ روزه است و امکان اینکه یک ماه آرد به یک منطقه عشایر نرسد وجود ندارد.

مدیر کل امور عشایر جنوب کرمان از افزایش مصرف آرد در جامعه عشایری خبر داد و افزود: تورم موجود در کشور توانایی خرید سایر اقلام خوراکی را از عشایر گرفت و نان قوت غالب سفره عشایر شد؛ از آنجایی‌که عشایر مانند جامعه روستایی دسترسی به نانوایی‌ها ندارد از این‌رو مصرف ماهیانه آرد آنها به بالای ۱۵ کیلو رسیده است.

شاهرخی در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی در کرمان آسیبی به معیشت عشایر وارد کرده است؟ گفت: خشکسالی سال گذشته و امسال  در دهه اخیر بی‌سابقه بود و این مسئله باعث کاهش درآمد عشایر شد؛ تجربه نشان داده است هر چه جامعه فقیرتر ‌شود مصرف نان بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت جنوب استان کرمان در جامعه روستایی و عشایری زیست می‌کنند، خاطر نشان کرد: شرایط اقتصادی باعث شده است که سرانه مصرف آرد در روستاییان نیز بالا برود و به نظر می‌رسد باید سهمیه آرد جامعه عشایری و روستایی مناطق جنوبی کشور افزایش پیدا کند.

به گفته این مقام مسئول؛ گران شدن نهاده‌های دامی توان خرید سایر اقلام را برای عشایر سخت کرده است. همچنین در این رابطه رضا نیکزادی مدیر کل امور عشایری شمال استان کرمان، تصریح کرد: تخصیص آرد عشایر شمال استان مطابق با رویه گذشته در حال انجام شدن است.

وی بر اساس آمار ثبتی ۹۹-۹۸ تعداد جامعه عشایری شمال کرمان را حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ خانوار عنوان کرد و افزود: خشکسالی در سال جاری باعث شد در استان کرمان باعث شد نان قوت غالب عشایر شود از این‌رو نیاز جامعه عشایر به آرد بیشتر شده و آنها خواهان افزایش سهمیه آرد هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.