صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت ترمیم حقوق و دستمزد
ضرورت ترمیم حقوق و دستمزد

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

ضرورت ترمیم حقوق و دستمزد

سرمقاله

هرچند تورم به پدیده ای دایمی در اقتصاد تبدیل شده اما در شرایط فعلی کالابرگ می تواند راه حلی برای جبران قدرت خرید مردم باشد. در این رابطه لازم است دولت اطمینان حاصل کند تمام مردم دسترسی به کالاهای اساسی بخصوص مواد غذایی را خواهند داشت. هرچند این راه حال موقتی است اما در شرایط فعلی می تواند پوشش هزینه های مردم را داشته باشد. در اصل راه حل قطعی بازگرداندن قدرت خرید به مردم ترمیم حقوق و دستمزدها است. باید در روند پرداخت و میزان حقوق و دستمزد بازنگری شده و اصلاحات لازم انجام شود. بنابراین تا زمانی که این اصلاحات در حقوق ها اتفاق بیفتد و رشد اقتصادی قابل قبولی حاکم شود، کالابرگ می تواند راه حل پیشنهادی باشد.
در سالهای اخیر تورم عمومی به اقتصاد و رفاه خانوارها لطمه وارد کرده است. تورم عمومی باید به حل شود. کاهش قدرت خریدی که با توجه به تورم عمومی رخ داده باید برطرف شود. راه حل بازگشت قدرت خرید هم ترمیم دستمزدها است نه پرداخت یارانه نقدی. دولت باید اصلاح حقوق و دستمزدها را از کارمندان خود شروع کند. بعد از آن دیگر اقشار باید در لیست ترمیم حقوق قرار بگیرند. زمانی که دولت تصمیم به پرداخت یارانه نقدی گرفت گرفتار کسری بودجه بود. این اقدام اما جبران تورم را نکرد. اگر دولت بتواند در بلندمدت حقوق و دستمزد را اصلاح کند دیگر بعید است اعتراضی به جایگزین کردن کالابرگ به جای یارانه نقدی وجود داشته باشد.
هرچند همواره در تمام کشورهای دنیا افرادی هستند که درآمدهایی بسیار کمتر از حداقل لازم را دارند. بنابراین همیشه باید یارانه دریافت کنند. پس یارانه نقدی نباید به طور کامل منتفی شود. افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند باید این پول را دریافت کنند. افرادی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و …. هستند مشمول دریافت همیشگی یارانه نقدی هستند. به هر ترتیب تا زمانی که حقوق و دستمزدها اصلاح شود برای اطمینان از اینکه تمام آحاد مردم دسترسی کافی به کالاهای اساسی با قیمت مناسب خواهند داشت، کالابرگ موثر است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.