صفحه اصلی / اسلایدر / کیفیت کاهش یافته و نان خمیر به دست مردم می رسد/کم فروشی در فروش کیلویی نان/در عرضه کیلویی، مردم ضرر می‌کنند
کیفیت کاهش یافته و نان خمیر به دست مردم می رسد/کم فروشی در فروش کیلویی نان/در عرضه کیلویی، مردم ضرر می‌کنند

کیفیت کاهش یافته و نان خمیر به دست مردم می رسد/کم فروشی در فروش کیلویی نان/در عرضه کیلویی، مردم ضرر می‌کنند

کسب و کار نیوز- در حالی گزارش های منتشر شده از سطح شهر تهران حاکی است که فروش کیلویی نان رواج بسیاری یافته که بسیاری از مردم از کم فروشی نانوایی ها در این مدل فروش ناراضی هستند. به گفته مردم نانوایی ها حتی با فروش کیلویی نان که برایشان بسیار به صرف تر است باز نان خمیر دست مردم می دهند تا سنگین تر باشد. این در حالی است که به گفته قدیمی ها نان برکت خانه و جامعه است و نانوایی ها با این تخلفات برکت را از سفره ها دور کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در فروش کیلویی نان به دلیل اینکه نان در همان زمان به صورت تازه وزن می شود، به ضرر مشتری تمام خواهد شد. در این نوع فروش هیچ گاه نانوا نان را برشته تحویل مردم نخواهد داد. نباید اجازه دهیم این مدل فروش نان باب شود.

مصطفی کشتگر اضافه کرد: کیفیت نان باید قابل قبول باشد. زمانی که نان تازه از تنور بیرون می آید یک وزنی دارد و پس از مدتی وزن آن کمتر می شود. باید به این نکات توجه کرد. باید به مشکلات نانوایی ها رسیدگی کرد تا فروش کیلویی نان به منظور کاهش هزینه های نانوایی ها رواج پیدا نکند.

وی اظهار داشت: اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد، شرایط موجود را بهتر نخواهد کرد. به عنوان مثال نان سنگک به صورت برشته قابل مصرف است، اما اگر فروش کیلویی باشد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

این در حالی است که رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: درصورتی که نان به صورت کیلویی عرضه و قیمت آن افزایش پیدا نکند، نان خمیرتری به دست مردم می‌رسد و در اینصورت مردم بیشتر متضرر می‌شوند ضمن اینکه ضایعات نان نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. بیژن نوروزی مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اظهار داشت: قرار بود با شروع این طرح نرخ واقعی نان محاسبه شود و دولت یارانه و مابه‌التفاوت قیمت نان را به حساب ناوایان واریز کند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: نرخ نان برای ۱۴۰۰ است و قرار بود که نرخ جدید به نانوایان اعلام شود. متاسفانه با وجود اینکه اتاق اصناف ایران قیمت جدید نان را محاسبه و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است این سازمان نرخ جدید را نهایی و اعلام نکرده است.

نوروزی مقدم با تایید این موضوع که هنوز نرخ یارانه ای که به نانوایی ها داده می شود مشخص نیست افزود: فروش نان در نانوایی‌ها باید از طریق دستگاه‌های کارتخوان هوشمند و موقتا به قیمت مصوب سال ۹۹ انجام شود زیرا سهمیه آرد نانوایان بر اساس تعداد فروش ثبت شده از طریق این دستگاه‌ها تعیین می‌شود. درصورتی که نان به صورت نقدی به فروش برسد برای ما مشکل ساز خواهد شد چون نمی توانیم آرد را خودمان تهیه کنیم. اعلام کرده اند موقتا ۱۵ درصد هر شب به فروش نانوایان اضافه می شود تا گوشه ای از هزینه های آنها جبران شود. امیدواریم این طرح به خوبی اجرا و توسط دولت نهایی شود تا حق نانوا هم داده شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه داد: نرخ نان در دهه ۹۰ تنها ۳ بار افزایش قیمت داشت این درحالی است که سایر کالاها در سال ۲ بار افزایش قیمت داشتند. امیدواریم نرخ نان زودتر اعلام شود تا فشار مضاعفی به نانوایان وارد نشود. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره فروش کیلویی نان تصریح کرد: اوایل انقلاب نان به صورت کیلویی فروخته می‌شد ولی همان سالها کنار گذاشته شد زیرا مضرات این طرح بیش از فواید آن بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دولت‌ها به ارزان ماندن نان سنتی که قوت غالب مردم است پافشاری می‌کنند گفت: اگر نانوایان تحت فشار قرار بگیرند و نرخ نان در صورت عرضه کیلویی تغییر نکند، در نهایت نان خمیرتری به دست مردم می‌رسد که تنها نیمی از آن قابل استفاده خواهد بود و در اینصورت مردم بیشتر متضرر می‌شوند ضمن اینکه ضایعات نان نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.