صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم انداز تورم با احیای برجام
چشم انداز تورم با احیای برجام

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

چشم انداز تورم با احیای برجام

سرمقاله

در مسائل اقتصادی سیاسی و میزان تاثیر مسائل بین المللی و سیاسی بر اقتصاد باید واقع بین بود. رویکردهای سیاسی با فرمت رسانه ای نباید از سیاست گذاران اقتصادی تاثیر بپذیرند. اقتصاددانان بایستی با واقع بینی و میزان تاثیر فاکتورهای مختلف در کلیت اقتصاد و تورم، به آسیب شناسی و ارایه راه حل ها بپردازند. البته فضای رسانه ای و کاستن از التهابات برای جلوگیری از سوء استفاده سوداگران و دلالان ضرورت دارد. اما نباید بر تصمیمات اقتصادی و عملکرد واقعی خود مسوولان تاثیرگذار باشد. نیاز است حتی بدبینانه ترین سناریوها طراحی و برای مقابله با آنها استراتژی تدوین کرد. ظرفیت های اقتصادی هر کشوری به راحتی قابلیت سنجش دارد. اما در بسیاری از موارد ظرفیت های بالقوه مبنای تصمیمات بوده و موجب آسیب شده اند. به عنوان مثال در بحث تولید و صادرات با وجود ظرفیت منابع انسانی، مواد اولیه و حتی تا حدودی بازار مصرف در منطقه، عدم سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت ها از جمله آب، برق، گاز، حمل و نقل دریایی، زمینی و ریلی، افزایش عملی ظرفیت تولید بسیار سخت و زمان بر شده است. در حوزه صادرات نیز به جز ایام مذاکرات، صادرات و برگشت پول به کشورهای همسایه همچون عراق و ترکیه نیز بسیار سخت است. بی تردید تحمل چنین شرایط تحریمی طاقت فرسا است. اقتصاد با توجه به فاکتورهای تاثیرگذار در آن بخصوص در کشور ما بسیار پیچیده است. هر اقدامی و هر تصمیم به تغییر یک متغیر، بر ده ها متغیر دیگر تاثیرگذار بوده و با نبود بازار مناسب، مکانیزم نقل و انتقال مناسب و کمبود منابع ارزی ابزارهای کنترل اقتصاد محدود می شود. تورم ادامه دار چندین دهه گذشته و سالهای اخیر ساختارهای اقتصاد را به دلیل کمبود سرمایه گذاری و خروج سرمایه متزلزل کرده است.
از سوی دیگر تولید زمین گیر و دلالی و سوداگری پر سود شده و در کنار سیاست قیمت گذاری دستوری دولت، انگیزه های تولید کاهش یافته است. روز به روز نیز انگیزه های سوداگری و دلالی با تبدیل ریال به کالا، شرکت در قرعه کشی خودرو، بیشتر شده و تنها راه نجات اقتصاد کشور که همان تولید است را نحیف تر کرده است. شاید مهم ترین نکته برای کشوری مانند ایران که در معرض انواع تحریم ها قرار می گیرد داشتن برنامه های سناریو محور است. چیزی که نه در برنامه های پنج ساله دیده شد و نه در بودجه سالانه گنجانده شد. این اتفاق موجب شد تصمیمات خلق الساعه، عده ای رانت خوار را تقویت کرده و کمر تولید و مردم را خم کند. ابر چالش های ایجاد شده نه با شعار برطرف می شود و نه با وعده و خوش بینی. حرکت در این مسیر تنها برنامه دقیق عملیاتی با سناریوی های مشخص و با مسوولین بی ادعا امکان پذیر است.
متاسفانه تجربه نظام مدیریتی کشور نشان داده که در کل در مدیریت اقتصاد موفقیت چندانی نداشته ایم. این اتفاق ناشی از آن است که سیاست در لایه به لایه اقتصاد دخالت دارد. مدیران اقتصادی حتی در سطوح پایین کاملا سیاسی بوده و حفظ پست و مقام، گروه و دسته چالش اصلی نظام مدیریتی شده است. برای تغییر عملکرد در نظام مدیریتی، کاهش دخالت سیاست در اقتصاد و چینش مدیران شایسته بر اساس دانش تجربه و خلاقیت ضرورت دارد. برای متفاوت بودن نسبت به گذشته تغییرات اساسی لازم است. در غیر این صورت با تغییر اسمی از سپردن مدیریت به فارغ التحصیلان این دانشگاه و آن دانشگاه، قرن ها بعد نیز مشکلات و ابر چالش ها برطرف نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.