صفحه اصلی / اسلایدر / فروش موفق نخستین خودروی لوکس در بورس کالا/خودرو روی تابلوی بورس کالا/بازار خودرو رونق می گیرد؟
فروش موفق نخستین خودروی لوکس در بورس کالا/خودرو روی تابلوی بورس کالا/بازار خودرو رونق می گیرد؟

فروش موفق نخستین خودروی لوکس در بورس کالا/خودرو روی تابلوی بورس کالا/بازار خودرو رونق می گیرد؟

۸۵ دستگاه خودروی فیدیلیتی در بورس کالا به فروش رفت که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار معامله شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، لروز گذشته ۸۵ دستگاه خودروی فیدیلیتی ۵ نفره مشکی گروه بهمن برای نخستین بار در بازار فیزیکی بورس کالا به قیمت پایه ۷۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف کارگزاری آپادانا بر روی میز فروش بورس کالا رفت که در بالاترین قیمت به رقم ۹۶۲ میلیون تومان و در پایین‌ترین رقم نیز تا مبلغ ۹۶۰ میلیون تومان رقابت و معامله شد.

همچنین تا لحظه انتشار این خبر تعداد ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی سفید ۷ نفره در این بازار معامله شده که در بالاترین رقم به مبلغ یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و در پایین‌ترین رقم نیز با مبلغ یک میلیارد و ۳۳ میلیون تومان معامله شده است.

در این زمینه حیدری مدیر عرضه کالایی کارگزاری آپادانا در گفتگو با مهر با بیان اینکه رقابت در رینگ معاملات خودروی بورس کالا ادامه دارد، گفت: تا این لحظه ۹۰ دستگاه فیدیلیتی ۷ نفره سفید نیز معامله شده که رقابت در این معاملات بین ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹۹۷ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: هم اکنون سه ردیف عرضه خودروی فیدیلیتی ۵ نفره سفید در رینگ عرضه خودروی بورس کالا در حال رقابت است که شامل ۸۵ دستگاه فیدیلیتی مشکی و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی مشکی می‌شود.

حیدری در خاتمه گفت: عرضه موفق خودرو در بورس کالا نشان داد که با رفتار منطقی بازار علاوه بر انتفاع خودروساز، مردم نیز می‌توانند از این بازار نفع ببرند. به طوری که مطابق با معاملات صورت گرفته تا این لحظه همه خودروهای معامله شده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار معامله شده‌اند و در عین حال نسبت به قیمت کارخانه نیز حدود ۲۰ درصد به نفع خودروساز تمام شده است.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه یک کارشناس خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: ورود خودرو به بورس کالا اگر در مسیر درست خود باشد می تواند بر بازار تاثیرات خوبی داشته باشد. صنعت خودروسازی کشور باید شفاف شود و تا زمانی که این امر میسر نشود ورود سازمان حمایت از مصرف کننده به بازار خودرو و یا عرضه این محصول به بورس کالا بی اثر است. همچنین امید به تحقق مذاکرات دلیل دیگری برای بازگشت رونق به بازار خودرو است. همانطور که شاهد هستیم چشم انداز مثبت مذاکرات منجر به کاهش جزئی قیمت خودرو شده است.

بابک صدرایی اضافه کرد: کاهش قیمت حاصل از نهایی شدن برجام و یا واردات خودرو به شکل روانی اما به صورت کوتاه مدت دور از ذهن نیست. اما واقعی شدن قیمت‌ها و ثبات این بازار حتی در صورت نهایی شدن عوامل مذکور با سپری شدن زمان طولانی میسر است.

صدرایی اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا باید منجر به شفاف سازی شود. نباید اجازه داد زمینه ورود عده ای دلال فراهم شده و منجر به سه نرخی شدن بهای خودرو شود. قیمت خودرو به عوامل مهم‌تری نسبت به عرضه خودر بستگی دارد. قیمت خودرو در ابتدا به قیمت دلار بستگی دارد. در شرایطی که قیمت خودرو به مذاکرات وین بستگی دارد، با این مسائل قیمت خودرو تغییر و یا حتی ثبات پیدا نمی‌کند.

وی در این باره گفت: امروز صنعت خودروسازی و صنعت ما در یک جمله وضعیت ملتهبی دارد. شاید مسولین وزارت صمت و سایر مسوولین گمان کنند با گفتار درمانی به صورت موقتی می توانند بار فاجعه را کاهش دهند و نتایجی کسب کنند اما در یک بازه زمانی میان مدت و مشخص، نتایج فاجعه بارتری به دنبال می‌آورد که نمی توان عمق آن را کاهش داد.

به هر ترتیب معاملات خودرو در بورس کالا با معامله ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی کلید خورد. طی امروز پس از ۳۰ دقیقه رقابت نفسگیر خریداران، ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی سفید با قیمت پایه ۸۲۱،۵۰۰،۰۰۰ تومان عرضه شد که با حداقل قیمت یک میلیارد و ٣٢ میلون تومان و حداکثر قیمت یک میلیارد و ٨۰ میلیون تومان معامله شد. میانگین قیمتی دیگنیتی سفید، یک میلیارد و ٣٣ میلیون و ۳۰۴ هزار تومان بود.

بلاتکلیفی بازار خودروهای داخلی در کنار تورمی که در آن ایجاد شده عملا فعالان بازار را دچار سردرگمی کرده است، چراکه تحلیل‌های مختلفی از بازار به گوش می‌رسد. برخی‌ می‌گویند روند فعلی بازار پایدار نیست و برخی دیگر معتقدند این شروع یک روند صعودی برای بازار خودروهای سایپا و ایران‌خودرو خواهد بود. این درحالی است که در ماه‌های اخیر تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و دلیل آن هم انتظار برای نهایی شدن واردات خودرو است.

رسول علی‌ محمدی فعال در بورس کالا گفت: برای این که عرضه خودرو در بورس کالا تداوم پیدا کند باید  تمام عرضه خودرو، در بورس کالا انجام گیرد تا بتوان بررسی درستی از نحوه عرضه انجام داد. اگر عرضه‌ها ناقص باشد و تنها خودرو‌های خاصی در بورس کالا عرضه شوند, قطعا به عنوان یک سیاست شکست خورده از این طرح یاد خواهد شد. در کل نباید استثنای برای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شود.

فعالان صنعت خودرو و بورس کالا معتقدند؛ اگر این عرضه‌ها به صورت اوصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع می‌شود.

مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اگر بنابر عرضه کامل و صفر تا صد انواع خودرو در بورس کالا باشد موافق این طرح هستم در غیر این صورت اگر بنا بر استفاده ابزاری از بورس کالا برای فروش محصولات لوکس و خودرو‌هایی که بعضا قیمت غیر منصفانه و گران قیمت دارند، است به شدت با آن مخالفم. چرا که در غیر این صورت گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌شود. طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعه کشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود که این مورد می‌تواند با عرضه در بورس کالا رقم خورد.

اما به گفته او، عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی هم دارد که علت اصلی مخالفت آن‌ها به سبب بورس کالا نیست چرا که مسیر بورس کالا همراه با شفافیت بوده و این خودرو است که به سبب آن که یک محصول تکمیل شده مناسب برای عرضه در بورس کالا نیست و بورس کالا باید تنها برای عرضه کالا‌های واسطه‌ای باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.