صفحه اصلی / اسلایدر / برجام چه تاثیری بر قیمت مسکن می‌گذارد؟/رونق نسبی در انتظار بازار مسکن
برجام چه تاثیری بر قیمت مسکن می‌گذارد؟/رونق نسبی در انتظار بازار مسکن

برجام چه تاثیری بر قیمت مسکن می‌گذارد؟/رونق نسبی در انتظار بازار مسکن

کسب و کار نیوز- به گفته مسوولان در شرایط فعلی از هر زمان دیگری به حصول توافق و احیای برجام نزدیک تر هستیم. این اتفاق می تواند تاثیر مثبتی در روند قیمتی بازار مسکن داشته باشد. هرچند به گفته مسوولان متغیرهای کلان اقتصادی دیگر و سیاست های دولتی نیز در نابسامانی اقتصاد مسکن تاثیر داشته اند، اما حصول نتیجه می تواند از بحران بیشتر در این بخش جلوگیری کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس مسکن در این رابطه گفته است دو سناریو برای بازار مسکن می‌توان متصور شد. در صورت تحقق برجام، مسکن رونق خواهد یافت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. بیت الله ستاریان با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در صورت عدم تحقق برجام مسکن به یک رکود تورمی عمیق می‌رود و این رکود تورمی دیگر با رونق عجین نخواهد شد.

وی در ارتباط با اینکه برجام چه تاثیری در بازار مسکن دارد، یادآور شد: در صورت تحقق برجام، تولید مسکن به طرز معناداری افزایش خواهد داشت و در پی آن قیمت و خرید و فروش نیز با تغییر مواجه می‌شود. ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا برجام می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار مسکن شود، گفت: خرده‌سازان در بازار مسکن کشور نقش بسزایی ایفا می‌کنند اما متاسفانه این افراد هیچ‌گاه تحلیل عمقی از بازار ندارند و بلافاصله پس از اینکه دولت بر طبل ساخت یک میلیونی مسکن می‌کوبد، این بازار را ترک می‌کنند، در حالی که تجربه نشان داده است که دولت نمی‌تواند نقش چندانی در تولید مسکن داشته باشد. دقیقا همان اتفاقی که در مسکن مهر افتاد که در سایه مسکن مهر تولید مسکن بخش خصوصی به طرز چشمگیری کاهش داشت.

چشم انداز مسکن پس از برجام

منصور غیبی، کارشناس مسکن

برجام در واقع تسهیل گر  امور اقتصادی است. اما باید دید پس از تحقق برجام، تاکید و اولویت بر کدام بخش خواهد بود. همچنین برجام بیش از آنکه به لحاظ علم و داده های اقتصادی، کمک اقتصادی باشد، بار روانی را در بر می گیرد. به هر ترتیب بخش اقتصاد مسکن هم از این گشایش برخوردار خواهد شد. همچنین بازار مسکن مسیر خود را خواهد یافت و سرمایه گذار، نگاه سرمایه گذاری مجدد به این بازار خواهد داشت. مصرف کننده هم بازار مصرفی خود را خواهد دید و از این طریق متوجه خواهد شد با چه اقداماتی می تواند وارد بازار شود.

اما مهم ترین دستاورد تعیین تکلیف برجام این است که تکلیف مردم، اقتصاد کشور، سرمایه گذار، تولیدکننده خانه و مسکن و… روشن خواهد شد. چه برجام تحقق پیدا کند چه تحقق پیدا نکند، تکلیف روشن خواهد شد. اینکه باید راه چگونه ادامه پیدا کند مهم ترین دستاورد تعیین تکلیف این قرارداد است. به عبارتی بلاتکلیفی تمام می شود. هرچند باید زمان داد و دید در صورت تحقق برجام، اولویت اقتصاد ما چه مسیری خواهد بود. مسیر اگر مسیر بهینه سازی نظام معیشتی مردم باشد، طبیعتا بخشی از سرمایه ها به عنوان تامین معیشت مردم لحاظ خواهد شد. پس از آن اولویت بعدی به اقتصاد مسکن خواهد رسید. بدین ترتیب گیجی بازار مسکن نسبت به برخورد و رفتار با بازار مسکن از بین خواهد رفت.

رونق نسبی توام با آرامش در راه خواهد بود. اما اعتقاد به ریزش قیمتها به آن مفهومی که مردم منتظر آن هستند، وجود ندارد. این بدان معناست که برگشت دوباره به قیمت های قبل به مفهوم اینکه آپارتمان در تهران متری ۵ تا ۱۰ میلیون تومان شود، امکان پذیر نیست.

بعد از رفع بلاتکلیفی، حضور مردم منجر به رونق بازار مسکن می شود و به دنبال آن قیمتها روان تر و باثبات تر خواهد شد. بنابراین ریزش قیمتی به آن معنا نخواهیم داشت. چراکه ما بعد از چندین سال انباشت انتظار وارد آرامش می شویم. پس به این راحتی ریزش قیمتها اتفاق نخواهد افتاد. یعنی همان فردای برجام آپارتمان متری ۸۰ میلیون تومان به متری ۸ میلیون تومان کاهش نخواهد یافت. ترمیم آنچه که منجر به شکل گیری این قیمتها شده پنج سال طول خواهد کشید. از سوی دیگر این تعادل سازی مربوط به تمام مراحل تکمیل یک خانه است. اگر انتظار بر برگشت قیمت خانه به قیمتهای قبل است باید در مورد قیمت ۵۰ خدمت، ابزار مالی، مصالح ساختمانی و… هم این اتفاق بیفتد. یعنی در تمامی این بخش ها باید تعادل قیمتی اتفاق بیفتد که سخت است.

ریزش قیمتها در حدی که مردم انتظار دارند ممکن نیست. شاید ۴ تا ۵ درصد افت قیمت داشته باشیم اما ریزش به آن مفهومی که در نظر مردم است، وجود نخواهد داشت. نتیجه گیری این است که خرید آپارتمان همین فردا باید اتفاق بیفتد. هر زمان منابع مالی در اختیار مردم و مصرف کننده باشد برای خرید باید اقدام کرد. نباید امید واهی به فردای برجام وجود داشته باشد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.