صفحه اصلی / اسلایدر / ۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل یک ریال هم وام ندادند/همکاری بانکها در تولید مسکن؛ تقریبا هیچ/پای دولت در کفش انبوه سازان
۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل یک ریال هم وام ندادند/همکاری بانکها در تولید مسکن؛ تقریبا هیچ/پای دولت در کفش انبوه سازان

۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل یک ریال هم وام ندادند/همکاری بانکها در تولید مسکن؛ تقریبا هیچ/پای دولت در کفش انبوه سازان

کسب و کار نیوز- در حالی تاکید مسوولان همچنان بر ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال است که گزارش ها حاکی است از 27 بانک عامل 22 بانک حتی یک ریال نیز تسهیلات ساخت مسکن پرداخت نکرده اند. عدم همکاری و مشارکت سیستم بانکی بارها گوشزد شده و حتی مورد انتقاد رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفته است. وزیر راه با بیان اینکه سیستم بانکی با پروژه های ساخت مسکن همکاری نمی کند گفته است با این روند امیدی برای تحقق ساخت 4 میلیون مسکن وجود ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی اطلاعات یک نهاد نظارتی بیانگر آن است که ۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، هیچ وام ساخت مسکنی پرداخت نکرده‌اند و ۴ بانک هم کمتر از ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند و بخش کمی از تسهیلات هم توسط بانک مسکن پرداخت شد.

در همین زمینه یک کارشناس مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: مداخله دولت در پروژه تولید مسکن که فرآیندی صفر تا صد خصوصی است جای سوال دارد. اینکه دولت آگاه به این موضوع است که بخش خصوصی تنها راه حل تحقق ساخت و تولید مسکن مناسب با نیاز کشور است اما باز هم کار خودش را می کند تعجب آور است.

حسن محتشم اضافه کرد: تسهیلات ساخت مسکن اگر در جای خود هزینه شود اقدام بسیار مثبتی است. فشار دولت نمی تواند سیستم بانکی را وادار به مشارکت کند. این موضوع سالهاست که مطرح است و در منگنه قرار دادن بانکها هم کاری از پیش نبرده است.

وی اظهار داشت: انبوه ساز بخش خصوصی خودش کارش را بلد است. نیازی به دخالت دولت ندارد. با این شرایطی که دولت اعلام کرده هیچ کدام از پیمانکاران بخش خصوصی وارد پروژه های ساخت مسکن نخواهند شد. نه برای بانک می صرفد نه برای سازندگان بخش خصوصی.

عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن همچنین خاطرنشان کرد: درپنج سال گذشته ساخت واحدهای مسکونی در تهران از ۱۵۰ هزار واحد به ۵۰ هزار واحد در سال کاهش پیدا کرده است. کسی نه مسکن می سازد و نه بانکی حاضر به اعطای تسهیلات است. این را دولت هم می داند اما هر روز تسهیلات جدیدی به سمت عرضه و تقاضا روانه می کند. باید ببینیم ظرفیت پرداخت این مبالغ از سوی سیستم بانکی وجود دارد یا خیر. بعدا برای پرداخت آن تصمیم گیری کنیم. این اقدامات تنها به نابسامانی بازار مسکن دامن می زند.

بر این اساس با وجود گذشت ۹ ماه از تاریخ ابلاغ دستور العمل توسط بانک مرکزی، بر اساس آمار رسیده از یک نهاد نظارتی، ۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل هیچ تسهیلاتی را به ساخت مسکن در قالب نهضت ملی پرداخت نکرده‌اند. بر این اساس، نظام بانکی مجموعا تا این لحظه تنها ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ساخت مسکن داده که بخش عمده این تسهیلات نیز توسط بانک عامل مسکن پرداخت شده است.

نکته جالب اینکه نظام بانکی در طول ۶ ماه گذشته تنها ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل ۱.۹ درصد از تعهد قانونی خود را به نهضت ملی مسکن پرداخت کرده و عملا این بخش از اقتصاد کشور قصد ندارد وظیفه خود برای تامین مالی نهضت ملی مسکن را به سرانجام برساند. این اتفاق در شرایط رخ می‌دهد، ساخت مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

بر این اساس، چهار بانک ملی، ملت، تجارت و پارسیان در مجموع ۹.۷ میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کردند در حالی که متعهد به پرداخت ۱۱۹ هزار ۶۲۵ میلیارد تومان تسهیلات بودند. از سوی دیگر بانک عامل مسکن نیز ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به مردم داد در حالی که مطابق قانون مکلف به پرداخت ۶۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن است.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.