صفحه اصلی / سرخط خبرها / خسارت ناهماهنگی دستگاه‌ها
خسارت ناهماهنگی دستگاه‌ها

وحید شقاقی، اقتصاددان

خسارت ناهماهنگی دستگاه‌ها

سرمقاله

دلایل مختلفی برای رسوب کالا در گمرکات وجود دارد. عدم هماهنگی میان وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یکی از دلایل اصلی این اتفاق است. همچنین عدم هماهنگی میان نظام تجاری، تولیدی و توزیعی دیگر دلیل عدن ترخیص کالاها از گمرکات سراسر کشور است. از سوی دیگر برای برخی کالاها عدم از کالاهای مرتبط با مواد غذایی نیازمند همکاری وزارت کشاورزی نیز هستیم. باید در این زمینه هماهنگی تمامی دستگاههای مرتبط وجود داشته باشد. نگاه دیگری هم باید به این مساله داشت. موضوع هماهنگی نظام تولیدی، وارداتی و تجاری کشور که امری ضروری است.
به دلیل عدم هماهنگی های عنوان شده رسوب کالاها رخ داده است. این در حالی است که برخی واردکنندگان نیز به دلیل پیش بینی ناپذیری اقتصاد ایران، تغییرات مکرر قوانین و یا به علت بهره مندی از سود حداکثری بدون طی طریق و هماهنگی واردات انجام می دهند. بارها شاهد بوده ایم که قوانین و مقررات توسط واردکنندگان رصد نمی شود. همچنین برخی افراد برای سود بیشتر زودتر از موعد تغییر قوانین با رانت دست به واردات می زنند تا اعلام کنند محموله رسیده به گمرک قبل از تغییر قوانین ثبت سفارش شده است. حل بخشی از این مشکل، هماهنگی دستگاه ها را می خواهد و بخش دیگر هماهنگی میان نظام تولیدی، تجاری و توزیعی کشور را می طلبد. همچنین واردکنندگان باید قوانین را مدنظر قرار دهند تا رسوب کالا بیشتر از این منجر به خسارت نشود.
وزارتخانه ها نیز باید هماهنگی های لازم را انجام دهند. باید بتوان بین نظام واردات، تولید و توزیع هماهنگی ایجاد کرد تا وارد کننده هنگامی که کالا را وارد می کند با ممنوعیت ترخیص مواجه نشود. رانت اطلاعاتی باید از بین برود تا برخی برای سوددهی اقدام به واردات بیش از اندازه و بدون ثبت سفارش نکنند. به هر ترتیب رسوب کالا در گمرکات منجر به عدم شفافیت در بازار و شبهه اقتصادی خواهد شد. نظام تولید با مشکل واردات دیرهنگام مواد اولیه مواجه می شود. همچنین بخشی از سرمایه در گردش کشور که می توانست به بهبود تولید کمک کند در گمرکات خاک می خورد. از سوی دیگر بخشی از تجهیزات و مواد اولیه نیازمند تولید دیر به دست تولیدکننده و بنگاهدار می رسد و عملا در نظام تولیدی و توزیعی کشور دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.