صفحه اصلی / اسلایدر / میوه و سبزی مشتری ندارد/انباشت میوه روی دست کشاورزان/کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی
میوه و سبزی مشتری ندارد/انباشت میوه روی دست کشاورزان/کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی

میوه و سبزی مشتری ندارد/انباشت میوه روی دست کشاورزان/کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی

کسب و کار نیوز- گرانی و تورم به بازار میوه و سبزی نیز رسیده است. مشتریان نسبت به ماههای گذشته کمتر شده و تقاضا تا 60 درصد افت پیدا کرده است. میوه فروشی های سطح شهر مشتری بسیار کمی نسبت به میادین میوه و تره بار دارند. حتی مشتریانی که تا یک سال گذشته از میوه فروشی ها خرید می کردند نیز برای تامین میوه و سبزی مورد نیاز خود به میادین میوه و تره بار مراجعه می کنند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارت بهتر، افزایش قیمت برخی اقلام از جمله میوه و صیفی و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که شهروندان به خرید دانه‌ای محصولات مورد نیاز خود روی بیاورند یا برای خرید به میادین میوه و تره بار مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با “کسب و کار” دلایل گرانی میوه را تشریح کرد. اسدالله کارگر گفت: قیمت میوه در مبدا و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. شاخص دقیقی برای قیمت گذاری میوه وجود ندارد. به همین دلیل نمی توان گفت گرانفروشی اتفاق افتاده است.

کارگر اضافه کرد: قیمت واحدی برای میوه وجود ندارد. مغازه دار هم هر روز میوه را به قیمت های مختلف خریداری می کند. اگر بتوان قیمت مشخصی برای هر میوه تعیین کرد این اتفاقات نخواهد افتاد. به عبارتی در حال حاضر نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای محصولات اعلام کنیم زیرا هر زمان مغازه‌دار مراجعه کند و با هرقیمتی خرید کند، همان قیمت مبنا خواهد بود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در ادامه اظهار داشت: متاسفانه کاهش مصرف میوه در سبد خانوار آن‌هم به سبب افزایش نرخ این محصولات غیرقابل‌انکار است. اما باید در نظر گرفت زمانی که شوک گرانی نرخ به تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالا در بازارها رسیده چطور نرخ میوه نباید افزایش داشته باشد. طبیعی است با‌ افزایش قیمت سایر‌ کالاها، نرخ میوه نیز دچار افزایش می شود.

کارگر گفت: در سال جاری‌ حاشیه‌های‌‌ تورم‌زا باعث شد تا‌ میوه افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه‌ کند. درچنین شرایطی مردم ناگزیرند که خرید و مصرف میوه خود را مدیریت می‌کنند اما بازهم مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

در این رابطه رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه تقاضای خرید میوه و صیفی کاهش یافته است، گفت: امسال تولید محصولات کشاورزی ما ۱.۵ برابر نسبت به سال قبل بیشتر شده ولی از آن طرف تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است و همین موضوع نیز باعث شده با افت قیمت مواجه شویم.

وی علت کاهش تقاضای خرید را کاهش قدرت خرید مردم، گرمای هوا و کاهش تقاضا در ماه محرم دانست. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش هزینه های تولید اشاره کرد و گفت: افزایش کرایه حمل ونقل، سبد، پلاستیک، دستمزد کارگر را متضرر کرده و از آن طرف صادرات هم نسبت به قبل نصف شده است، زیرا عراق محصولاتش به دست آمده و واردات ندارد و به روسیه، ازبکستان، قزاقستان، قطر و امارات نیز میوه کمی صادر می شود.

وی در رابطه با این که بسیاری از کشاورزان از قیمت پایین صیفیجات از جمله بادمجان سرمزرعه گلایه دارند، گفت: در میدان مرکزی میوه وتره بار قیمت عمده فروشی هر کیلو بادمجان ۵۰۰۰ تومان است که با احتساب کرایه حمل و نقل در نهایت چیزی دست کشاورز را نمیگیرد و تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. دارایی نژاد در پایان گفت: چون مصرف هم کاهش یافته اکثر بارها روی دست کشاورزان مانده و خریداری ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.