چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / افت کم و کیف تولید لوازم خانگی با قیمت‌گذاری دستوری/ ورود مجلس به قیمت‌گذاری دستوری
افت کم و کیف تولید لوازم خانگی با قیمت‌گذاری دستوری/ ورود مجلس به قیمت‌گذاری دستوری

در نشست خبری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران مطرح شد

افت کم و کیف تولید لوازم خانگی با قیمت‌گذاری دستوری/ ورود مجلس به قیمت‌گذاری دستوری








عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، ادامه این سیاست را به ضرر تولید دانست و گفت: این سیاست منجر به کاهش کم و کیف تولید خواهد شد و به ضرر مصرف‌کننده است. هاشمی هشدار داد ادامه قیمت‌گذاری دستوری، نهایتا منجر به گرانی محصولات، رونق قاچاق، استفاده از قطعات بی‌کیفیت و ناکامی در دستیابی به اهداف صادراتی خواهد شد.

مریم بابایی

به گزارش کسب و کار نیوز، اولین نشست خبری هیات مدیره جدید انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با حضور دبیرکل و سخنگوی این انجمن برگزار شد. محمود قهاری، سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ابتدای این نشست با اشاره به برخی مشکلات تولیدکنندگان گفت: هدف ما این است که تمام تولیدکنندگان به صورت منسجم در یک انجمن جمع شوند و صدای واحدی از آنها شنیده شود تا صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور بتواند مسیر رشد و توسعه خود را طی کند و قدم در بازارهای صادراتی بگذارد.

قهاری با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری گفت: این موضوع را بارها به وزارت صمت عنوان کردیم. چرا که طی چند وقت اخیر قیمت ارز، قیمت‌ نهاده‌های تولید، هزینه‌های حمل داخلی و خارجی و….چندین برابر شده و افزایش داشته است.

سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تولیدکننده نمی‌تواند روند تولید را متوقف کند، ادامه داد با توجه به شرایط بازار حتی اگر تولیدکننده‌ها اجازه افزایش قیمت داشتند نیز اقدام به افزایش ۳۰/۴۰ درصدی قیمت‌ها نمی‌کردند.

وی با اشاره به افزایش رقابت تولیدکننده‌ها برای فروش اجناس گفت: در حال حاضر انبارهای تولیدکننده پر از جنس است و تمام تلاش تولیدکنندگان فروش کالا است؛ در حالی که هجمه‌هایی مبنی بر تاخیر در تحویل کالا به مشتری وجود دارد که به هیچ وجه شامل همه تولیدکنندگان و همه اقلام نیست.

تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت نیستند

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این نشست با اشاره به برخی چالش‌های صنعت لوازم خانگی گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری روند تولید صنعت لوازم خانگی را مختل کرده است و این موضوع را بارها با وزارت صمت مطرح کردیم.

هاشمی افزود: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به موضوع قیمت‌گذاری دستوری ورود کرده است. همچنین از طریق اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه شریف جلساتی برگزار و راه حل‌های علمی خروج از قیمت گذاری دستوری تهیه و به مجلس ارائه شده است. راهکار انجمن روش‌های آزموده شده و دانش محور در دنیا است. مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین روش برای تعیین قیمت در بازار است. حتی اگر ستاد تنظیم بازار مجوز ۶۰ درصدی افزایش قیمت بدهد امکان پذیر نیست، چون رقابت در بازار وجود دارد. چرا که در هر گروه کالایی بالای ۲۰ تولیدکننده فعال هستند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: اگر هم دولت بر نظارت اصرار دارد، سازمان حمایت ضوابطی دارد که بر اساس آن تولیدکننده مجاز است قیمت تمام شده کالا را با ۱۷ درصد سود بفروشد که الآن خود این سازمان آن را نقض می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه پیشنهاد بعدی ما نظارت پسینی است، گفت: یعنی واحد تولیدی بر اساس قیمت نهاده‌ها، قیمت مصرف کننده را برآورد در سامانه اعلام کند و اگر شاکی وجود داشت سازمان حمایت رسیدگی کند. اما ستاد تنظیم بازار اصرار به نظارت پیشینی دارد که کارآمد نیست.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری برای زمانی است که تولید کمتر از عرضه است و امکان سو استفاده وجود دارد، تصریح کرد: اما در شرایط عادی نباید چنین روندی حاکم باشد. این در حالی است که دولت توجهی به افزایش قیمت نهاده‌های تولید ندارد و بعد از چند ماه از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت در نهایت گفت بخاطر وضعیت معیشت مردم بیشتر ۱۰ درصد مجوز افزایش قیمت نمی‌دهد. اما به هر حال اقتصاد پویا است و راه خود را پیدا می‌کند. مثلا تولیدکنندگان سرعت تولید را کاهش می‌دهند که احتمالا منجر به کمبود و افرایش قیمت و در نهایت افزایش قاچاق می‌شود.

همچنین به گفته وی با توجه به اینکه به دلیل قیمت گذاری دستوری، تولیدکنندگان باید قیمت تمام شده را پایین بیاورند، برخی سراغ قطعات ارزان قیمت رفته‌اند که فاجعه است. در مقابل دولت برای صادرات هدفگذاری کرده، اما استراتژی ندارد. تحقیق، توسعه و افزایش کیفیت هزینه دارد. بنابراین قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش تولید، افزایش قیمت، افرایش قاچاق و افت کیفیت می‌شود.
تولیدکننده‌ها به فروش اقساطی روی آورده‌اند

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و فعلا تامین خوراک مهم‌ است، گفت: خیلی‌ها از تولیدکنندگان به فروش مدت دار اقساطی روی آورده‌اند. اما اگر شرکتی پول کامل از مشتری گرفته و کالا را چند ماه بعد تحویل داده، قابل بررسی است. البته نام شرکت باید برده شود و به کل صنعت تعمیم داده نشود.

صادرات نیاز به تولید با کیفیت و بازار خوب دارد

هاشمی با بیان اینکه صادرات نیاز به تولید با کیفیت و بازار خوب دارد و باید پایدار باشد، اظهار کرد: الان صادرات مقطعی است؛ مثلا یک دوره‌ای به عراق و افغانستان صادر می‌شود و بعد با یک اتفاق متوقف می‌شود. ما دنبال پایداری صادرات با قوانین هستیم. اما وقتی سیاست‌های سرکوب قیمتی دنبال می‌شود نمی‌توان تولید داخل و صادرات را جدا کرد. تولید پیوسته است و وقتی نمی‌توان آپشن‌های جدید اضافه کرد و قطعات با کیفیت آورد در صادرات تاثیر دارد.

وی ادامه داد: موضوع قاچاق مشکل دیگری است که شاهد آن هستیم و به تولید ضربه می‌زند.همچنین تامین نقدینگی مشکل دیگری است که در برخی موارد تولیدکنندگان را به پیش فروش واداشته است.

دبیرکل انجمن صنابع لوازم خانگی کشور با اشاره به رکود نسبی موجود در بازار و افزایش قیمت نهاده‌های تولید گفت: باید اجازه داده شود تولیدکننده بر اساس تورم نسبت به تعدیل قیمت‌ها اقدام کند؛ این روند یک اقتصاد سالم است.

هاشمی با بیان اینکه تولیدکننده بر اساس قیمت نهاده‌ها برای بقای واحد تولیدی مجبور به افزایش قیمت است، گفت: با سازمان حمایت توافق کردیم چنانچه درصد تغییر نهاده ها زیر ۵ درصد در خواست افزایش قیمت ندهیم.

عباس هاشمی در نشست خبری اظهار کرد: در انتهای سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴۰ واحد تولیدی عضو انجمن بودند که ۴۱ واحد قطعه ساز بودند. اما انتهای ۱۴۰۰ اعضای انجمن به ۲۵۲ واحد رسید که ۴۴ تا از این واحدها قطعه سازان هستند. تعداد کل اعضای انجمن نیز ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه انجمن طی ۲۱ سال مداوم نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم خانگی را برگزار کرده، گفت: سال گذشته ۴۱۸ واحد صنعتی در نمایشگاه مشارکت داشتند که ۴۱۱ شرکت داخلی و هفت خارجی بودند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ /افتتاح یک ابر پروژه چند منظوره در سریلانکا

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت با اشاره به سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.