صفحه اصلی / اسلایدر / با انتقال معاملات به اپراتورهای اجاره، تخلفات مشاوران املاک کاهش می یابد؟/ افزایش قیمت مسکن با رشد معاملات صوری
با انتقال معاملات به اپراتورهای اجاره، تخلفات مشاوران املاک کاهش می یابد؟/ افزایش قیمت مسکن با رشد معاملات صوری

با انتقال معاملات به اپراتورهای اجاره، تخلفات مشاوران املاک کاهش می یابد؟/ افزایش قیمت مسکن با رشد معاملات صوری

کسب و کار نیوز- هر چند نمی‌توان نقش مشاوران املاک را در گرانی و بر هم ریختن بازار خرید و فروش و رهن و اجاره نادیده گرفت اما باید یادآور شد که بازار مسکن درگیر مشکلات کلان دیگری نیز شده است. در بسیاری از موارد مالکان برای اجاره مساکن خود نرخ معقولی را تعیین می کنند، اما مشاوران املاک با بازار گرمی، مالک را ترغیب به افزایش نرخ اجاره مسکن می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از رشد قارچ‌گونه دفاتر مشاور املاک می‌گوید «شاهدیم که به برخی افراد بدون تخصص و تجربه و بدون گذراندن آموزش لازم اجازه داده می‌شود اقدام به تأسیس دفاتر مشاور املاک کنند و بعضا مشاهده می‌کنیم در یک خیابان چند دفتر املاکی فعالیت دارد». وی با بیان این‌که نیاز است تمام امور جاری دفاتر املاکی اعم از قیمت خرید و فروش، نقل و انتقال، کارمزد معاملات و سایر مسائل، شفاف‌سازی و قانون‌مند شوند، معتقد است نظارت‌های صورت گرفته در این بخش ناکافی است.

فرج ا… رجبی رئیس کمیته نظام مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره مسکن در چند ماه اخیر، گفت: متأسفانه این مسئله فشار سنگینی را بر مستأجران وارد کرده و خانوارها عملا توان پرداخت اجاره بها را ندارند. نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: قطعاً دولت باید برای کاهش تلاطمات بازار اجاره مسکن برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشد، البته اجرای این برنامه ها باید با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی صورت گیرد، زیرا تکیه به ظرفیت های دولتی نمی تواند در این رابطه راه گشا باشد.

یک کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به افزایش معاملات صوری در دفاتر مشاور املاکی با هدف افزایش قیمت مسکن، گفت: تمام فرآیندهای بازار املاک از ثبت ملک، مشتری‌یابی، معامله و فرآیندهای مربوط به آن بهتر است از سوی اپراتورهای حوزه اجاره در فضای آی‌تی شکل بگیرد تا مانع تخلفات مشاوران املاک شود.

این روزها اگر برای فروش آپارتمان خود به دفتر مشاوران املاکی مراجعه کنید، ملک شما نخست از سوی کارکنان همان دفتر در معامله‌ای صوری قیمت‌گذاری می‌شود و بعد فروش می‌رود؛ البته مبلغی که از پیشنهاد شما به عنوان فروشنده بالاتر است در جیب شما نخواهد رفت؛ بلکه واسطه ملکی این رقم را برای خود به عنوان حق فروش بیشتر برمی‌دارد و در عین حال قیمت آپارتمان‌های منطقه مورد معامله را با استفاده از این ترفند افزایش می‌دهند تا حق کمیسیون بیشتری دریافت کند.

«فرهاد بیضایی» اخیرا درباره سامان دادن به وضعیت مشاوران املاک به ایرنا گفته بود: با برچیده شدن مشاوران املاک، می‌توان ساختار واسطه‌گری در این حوزه را پایان و بازار املاک را در بستر آی.تی تشکیل داد و از رشد قیمت مسکن با استفاده از ترفند معاملات مکرر توسط مشاوران املاک جلوگیری کرد. این کارشناس اقتصادی درباره تهدیداتی که متوجه خرید و فروش در فضای آی.تی است، گفت: آن چیزی که اکنون در حال اتفاق افتادن است، یعنی آگهی خرید و فروش در پلتفرم‌های آنلاین آگهی، هیچ بستر قانونی و ساختار اجرایی مشخصی ندارد.

وی توضیح داد: معاملات در حال حاضر در فضای آی.تی در یک سیستم خودرو و بدون کسب مجوز از حوزه و بدون نگارش دستورالعمل، شیوه‌نامه و پروتکل خاصی اجرا و عملیاتی می‌شود و اپلیکشن‌ها به صورت خودکار فضا را مدیریت می‌کنند. این کارشناس اقتصادی گفت: پیشنهاد جدید فقط یک نرم‌افزار بازاریابی نیست، وقتی درباره اپراتورهای حوزه اجاره صحبت می‌کنیم از یک سامانه سخن می‌گوییم که تمام فرآیند از ثبت ملک، مشتری یابی معامله و فرآیندهای مربوط به آن و مشکلات احتمالی در این فرآیند تا ثبت و تبدیل به یک سند رسمی بحث می‌شود و برای محاکم حقوقی و برای همه بخش‌های ادارات کشور قانونی است.

به گفته بیضایی این اپراتور می‌تواند تلفیقی از سامانه املاک، پلتفرم‌های آنلاین آگهی و سامانه مربوط به کد رهگیری و کارت هوشمند باشد تا برای سازمان امور مالیاتی و برای مجامع حقوقی از جمله شهرداری‌ها اهمیت پیدا کند و در عین حال دسترسی به اطلاعات مربوطه از سوی سازمان‌ها برای اپراتورها امکان پذیر باشد. وی تاکید کرد: احتیاجی نیست این اپراتور دولتی باشد، مثل سامانه املاک و اسکان که اکنون وارد هفتمین سال عدم اجرای آن می‌شویم. بخش خصوصی می‌تواند ساخت آن را بر عهده بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.