صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت روسیه به اروپا
کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت روسیه به اروپا

آپانس بین المللی انرژی اعلام کرد؛

کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت روسیه به اروپا

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفت ماهه نخست سال جاری ۴۰ درصد کاهش یافت.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری مهر آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این آژانس به نقل از داده‌های Refinitiv Icon اضافه کرد که صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا در مقایسه با دوره بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این آژانس نشان داد که صادرات گاز طبیعی روسیه در اواسط ژوئیه به ۱.۲ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت که کمترین میزان در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است.

بر اساس داده‌های غول نفت روسیه، گازپروم، روسیه گاز طبیعی خود را از طریق ۳ خط لوله اصلی به اتحادیه اروپا و بریتانیا صادر می‌کند که حدود ۱۶ میلیارد فوت مکعب در روز ظرفیت خط لوله صادراتی را نشان می‌دهد.

خط لوله نورد استریم -۱ یکی از خطوط لوله‌ای است که از دریای بالتیک به آلمان، هلند، فرانسه، انگلستان و سایر کشورهای اروپایی می‌گذرد.

دو خط لوله دیگر از بلاروس به لهستان و آلمان و از طریق اوکراین به جمهوری چک و اتریش می‌گذرد که گاز طبیعی را به کشورهای شمال و جنوب اروپا منتقل می‌کند.

بیشترین کاهش صادرات روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم -۱ بود، زیرا صادرات از طریق آن به ۱.۴ میلیارد فوت مکعب در روز در ژوئیه گذشته یا تنها ۲۰ درصد از ظرفیت واقعی ۵.۶ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت.

در چارچوبی دیگر، شرکت ترانس‌نفت در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی محموله‌های نفتی که از خط لوله دروژبا – که نفت را به مجارستان می‌رساند – می‌گذرد، از چهارم اوت متوقف شده است.

علیرغم حمله نظامی روسیه به اوکراین از ۲۴ فوریه گذشته، حمل و نقل نفت و گاز روسیه از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا ادامه می‌یابد، زیرا بسیاری از اعضای اتحادیه به هیدروکربن‌های روسیه وابستگی دارند.

در ماه ژوئن، اتحادیه اروپا تحریم تدریجی نفت روسیه را تصویب کرد و انتظار داشت واردات نفت خام از طریق کشتی را ظرف ۶ ماه متوقف کند.

در توافقی که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که روابط خوبی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارد و کشورش برای ۶۵ درصد از نفت ارزان روسیه وابسته به نفت ارزان روسیه است، به دست آمد، تأمین از طریق خط لوله دروژبا بدون تعیین ضرب الاجل «موقت» ادامه پیدا کرد.

خط لوله دروژبا از اوکراین عبور می‌کند و به ۳ کشور اروپایی که به دریا دسترسی ندارند، یعنی مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک خدمات رسانی می‌کند.

در حالی که این شرکت در بیانیه خود تأیید کرد که صادرات نفت به لهستان و آلمان از طریق یکی دیگر از شاخه‌های خط لوله دروژبا که از بلاروس می‌گذرد به طور عادی ادامه دارد.

از آغاز جنگ با اوکراین، کشورهای اروپایی به دنبال کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه بوده‌اند و مسکو را متهم می‌کنند که از صادرات هیدروکربن خود به عنوان «سلاح جنگی» استفاده می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.