صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شرایط حضور کسب‌وکارهای آنلاین در بازارهای منطقه فراهم شود
شرایط حضور کسب‌وکارهای آنلاین در بازارهای منطقه فراهم شود

شرایط حضور کسب‌وکارهای آنلاین در بازارهای منطقه فراهم شود

کسب و کار نیوز- نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت ارتباطات و صمت باید شرایط حضور کسب‌وکارهای آنلاین در بازارهای منطقه را فراهم کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، محمد حسن آصفری، با اشاره به داده‌های گزارش سال دیجی‌کالا و سهم چهار درصدی خرده‌فروشی آنلاین در ایران نسبت به کل بازار در توضیح دلایل این عقب ماندگی در ایران، اظهار کرد: عدم فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در کشور یکی از دلایل عقب ماندگی ماست. اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن باید با دیگر کشورها نشست‌های مشترک برگزار کنند و برای این حوزه تصمیم‌های خاص بگیرند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: دلیل دیگر عدم وجود سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. متأسفانه اعمال برخی سیاست‌ها مانند اعمال عوارض بر صادرات یا ایجاد موانع، فعالیت را برای تولید کنندگان و ورود آن‌ها به بازارهای آنلاین در ایران محدود کرده است.

وی که معتقد است کیفیت پایین کالاها نیز در پایین بودن سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران بدون تأثیر نبوده است، ادامه داد: متأسفانه برخی از تولیدکننده‌های ما کالاهایی را تولید و به بازار ارائه کردند که در مقایسه با کالاهای کشورهای دیگر مانند عراق یا ترکیه از ارزش کمتری برخوردار بود. در واقع بعضاً تولیدکننده‌ها استانداردهای لازم را رعایت نکردند.

آصفری نوع و شکل بسته‌بندی کالاهای ایرانی را در افزایش سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران مؤثر دانست و یادآور شد: کالاهای برخی از کشورها مانند ترکیه یا روسیه با بسته‌بندی‌های شکیل در بازار عرضه شده و این در افزایش تقاضا تأثیرگذار است البته عدم نظارت بر صادرات هم یکی از دلایل عقب بودن ایران از بازار خرده فروشی آنلاین است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که مجلس و دولت چه اقداماتی برای حمایت و توسعه کسب‌وکارهای خرد و خانگی انجام داده و چه برنامه‌هایی دارد تا بتوان زیرساخت‌های تجارت الکترونیک را برای این کسب‌وکارها بسترسازی کرد، گفت: دولت باید از کسب‌وکارهای آنلاین حمایت کند و زیرساخت‌های لازم برای توسعه و فعالیت آنها را فراهم کند، ما با استفاده از ظرفیت‌های حوزه فضای مجازی می‌توانیم کسب‌وکارهای آنلاین را توسعه دهیم، البته زیرساخت‌های آن باید تعبیه شود.

وی تصریح کرد: در کنار آن نظارت هم باید باشد تا از ظرفیت فضای مجازی در جهت افزایش صادرات و اشتغال‌زایی بهره گیریم. مجلس سیاست‌های تشویقی و حمایتی را در این حوزه دارد و به تبع هر پیشنهادی که از طرف دولت بیاید، مورد حمایت مجلس قرار می‌گیرد.

آصفری در ادامه یادآور شد: مجلس با توجه به بار مالی این حوزه نمی‌تواند طرحی تهیه کند اما از هر لایحه‌ای که از سوی دولت برای حمایت از اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین به مجلس ارسال شود، حمایت می‌کند، حتی خارج از نوبت می‌تواند در دستور رسیدگی قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای ورود پلتفرم‌های ایرانی و کسب‌وکارهای آنلاین ایران به بازارها منطقه، گفت: زیرساخت‌های فناورانه توسعه و ارائه کالاهای ایرانی در این پلتفرم‌ها باید فراهم شود. متأسفانه پلتفرم‌های ایرانی نتوانستند در بازارهای منطقه حضور پیدا کنند یا فعال باشند بنابراین وزارت ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت باید در جهت صدور مجوز و آماده کردن زیرساخت‌ها گام جدی بردارند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.