صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد گران شد/هر کیلو برنج ایرانی؛ ۲۰۰ هزار تومان/۵ درصد مردم می توانند برنج ایرانی بخرند
نرخ برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد گران شد/هر کیلو برنج ایرانی؛ ۲۰۰ هزار تومان/۵ درصد مردم می توانند برنج ایرانی بخرند

نرخ برنج ایرانی درجه یک ۱۸۸.۴ درصد گران شد/هر کیلو برنج ایرانی؛ ۲۰۰ هزار تومان/۵ درصد مردم می توانند برنج ایرانی بخرند

کسب و کار نیوز- برنج ایرانی از سفره‌های مردم در حال حذف شدن است. در حالی ایران یکی از بزرگترین قطب های تولید برنج است که در مدت اخیر به دلیل گرانی سرسام آور این کالای اساسی، کمتر خانواری توانایی خرید آن را دارند. بر اساس گزارش های میدانی منتشر شده نرخ برنج ایرانی درجه یک در بازار نزدیک به 200 هزار تومان شده است. این اتفاق توانایی خرید این کالا را به میزان بسیار بالایی کاهش داده است. هرچند برنج خارجی نیز درگیر رشد قیمت شده و برنج خارجی نیز از سبد خرید مردم در حال حذف شدن است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر ترتیب باید دید محصولی که به‌طور فراوان در استان‌های شمالی و برخی دیگر از مناطق کشور کشت می‌شود بنا به چه دلایلی با افزایش قیمت چند برابری روبرو شده است. فعالیت دلالان، جنگ روسیه و اوکراین، خشکسالی و… هر کدام تا چه اندازه بر گرانی بی حد و حساب برنج تاثیر داشته اند. چرا برنج ایرانی و تولید داخل باید با این قیمت سرسام آور به دست مردم برسد.

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بسیاری از شرکتهای فعال در بازار دیگر فعالیتی ندارند و شرکتهای جدیدی در بازار برنج فعالیت خود را آغاز کرده اند. این شرکتها در زمینه واردات برنج فعالیت دارند. اما چون میانگین فعالیت پایینی دارند عملا تاثیری در بازار نداشته اند.

مسیح کشاورز اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ به دلیل ممنوعیت واردات برنج، اتفاقات ناخوشایندی متوجه بازار شد. توضیحاتی با توجیه بالا در زمینه رفع ممنوعیت داشتیم اما به دلایلی این ممنوعیت اتفاق افتاد. بخش خصوصی همواره قصد کمک به دولت و بازار را دارد. اما افیای برنج ایرانی هم در این مدت بیکار نبوده و با اعمال فشار به دولت خواستار اعمال ممنوعیت واردات بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را کمتر از ۲۰۰هزار تومان نمی‌توان خرید. برنج‌های موجود در بازار ترکیبی از برنج ایرانی کیفی یا ایرانی پرمحصول و یا ترکیبی از برنج ایرانی با برنج خارجی است. این برنج‌ها در محدوده کیلویی ۱۵۰هزار تومان عرضه می‌شود. سازمان استاندارد که برای برنج خارجی ۳۶۰ قلم آزمایش انجام می‌دهد، درباره برنج ایرانی که با قیمت‌های گزافی عرضه می‌شود، هیچ آزمایشی انجام نمی‌دهد.

اما رئیس اتحادیه خواربار اصفهان می گوید: امروز تنها ۵ درصد ایرانی‌ها و یا اصفهانی‌ها توان خرید برنج ایرانی را دارند. رئیس اتحادیه خواربار اصفهان با اشاره به افزایش قیمت برنج ایرانی به ۱۰۰ هزار تومان، گفت: امروز تنها ۵ درصد ایرانی‌ها و یا اصفهانی‌ها توان خرید برنج ایرانی را دارند. مصطفی بحق درباره افزایش دوباره قیمت برنج ایرانی، اظهار کرد: متأسفانه سال گذشته محصول برنج شمال بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کم بود، همچنین هزینه‌های برنج‌کاران دو تا سه برابر افزایش یافت. وی افزود: از سوی دیگر چند شرکت برنج در شمال کشور با خرید برنج‌های داخلی، به‌نوعی قیمت این محصول را در بازار بالا بردند و به‌نوعی خرده‌پاها قیمت برنج را گران نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه خواربار اصفهان تأکید کرد: در کنار گرانی برنج داخلی، قیمت برنج خارجی در بازار تغییر نکرده و به فراوانی این محصول در بازار موجود است. وی با اشاره به اینکه همواره ذائقه بسیاری از ایرانی‌ها برنج ایرانی است، گفت: متأسفانه قیمت برنج ایرانی ساعتی در حال افزایش است و هیچ نظارتی در بازار نیست. بحق اظهار کرد: امروز برنج ایرانی دست بنکدار و یا نه دلال نیست و در انحصار یک تعداد کشاورزی است که نیاز به پول ندارند و هر سال برنج خود را نگه می‌دارند تا در تیرماه کشت سال جدید به ثمر برسد، سپس با قیمت‌گذاری برنج را وارد بازار می‌کنند. وی با پیش‌بینی قیمت برنج در بازار طی سال جاری، گفت: اگر برای سال جدید قیمت برنج را پایین نگه‌دارند، کشاورزان حاضر به کشت نمی‌شوند و این موجب التهاب در بازار می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.