صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو نیمه دوم سال گران می شود/بازار خودرو در فاز انتظار
خودرو نیمه دوم سال گران می شود/بازار خودرو در فاز انتظار

خودرو نیمه دوم سال گران می شود/بازار خودرو در فاز انتظار

کسب و کار نیوز- در حالی که به نظر می رسد بازار خودرو دیگر گوش به فرمان اخبار مذاکرات نیست اما هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند برجام می تواند حداقل در کوتاه مدت منجر به ریزش قیمت خودرو شود. با طولانی شدن روند مذاکرات و فرسایشی شدن آن، دیگر تاثیری که باید بر بازار خودرو دیده نمی شود. به گفته کارشناسان بازار، تنها نتیجه قطعی و امضای توافق است که مهم است. دیگر اخبار مربوطه خنثی شده و تاثیری بر این بازار نخواهد داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها بازار خودرو چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته است، اتفاقی که بلافاصله روی بازار ارز اثر گذاشته و نتیجه آن را روی بازار خودرو نیز خواهیم دید. آن‌طور که از گزارش‌ها پیداست، احتمالا در این دور از مذاکرات، برجام تعیین تکلیف خواهد شد. تروئیکای شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده آنچه در وین در حال انجام است، دور جدید مذاکرات نیست و ایران باید الان تصمیم بگیرد!

بر همین اساس، بسیاری می‌گویند این آخرین دور مذاکرات هسته‌ای است و یا توافق حاصل می‌شود و یا مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان می‌رسد.بنا به این گزارش، در حال حاضر در بازار خودرو پراید ۱۱۱ در حدود ۲۰۶ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۸۲ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ پنج ۳۵۵ میلیون تومان و پژوپارس ال‌ایکس مدل ۱۴۰۱ حدود ۳۷۵ میلیون تومان قیمت دارد.همچنین سمند ال‌ایکس مدل ۱۴۰ یا قیمت ۳۱۰ میلیون تومان و دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۰۳ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در همین رابطه یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: افزایش قیمت خودرو به دلیل سیاست‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی است. وضعیت این بازار نتیجه عملکرد دولت است. عملکرد ضعیف دولتها منجر به افزایش انتظارات تورمی در بازار خودرو شده است. در شرایطی که دلار بالای ۳۰ هزار تومان است قیمت خودرو‌های پرتیراژ و پرطرفدار داخلی مانند پراید، پژو، دنا و سمند هر روز بیشتر می‌شود.

فربد زاوه اضافه کرد: تورم افسارگسیخته بر بازار خودرو نیز تاثیر داشته است. بازار خودرو از بازار کالای مصرفی به کالای سرمایه گذاری و سودده تبدیل شده است. بعید است بتوان با این سیاست ها حتی در کنار تحقق برجام به ریزش قیمتها امید داشت.

وی اظهار داشت: برجام تبدیل به یک پرونده مزمن، لوث و بی‌انتها شده و حتی در صورت اجرایی شدن با تزلزل زیادی مواجه است. اگر برجام احیا شود و نوسان قیمت هم اتفاق بیفتد، این اتفاق کوتاه مدت است و ساختار خودروسازی ایران نیاز به اصلاحات اساسی دارد. بنابراین هرگونه تصوری مبنی بر اینکه قیمت خودرو ولو با احیای برجام سقوط می‌کند، اشتباه است. این بدان معناست که در نیمه دوم سال افزایش قیمت خودرو حتمی است و بعید است اتفاق خاصی بتواند از روند افزایشی قیمت خودرو جلوگیری کند.

این در حالی است که بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این رابطه اظهارداشت: حدود دو سالی است که همه ما چشم انتظار برجام نشسته‌ایم و مدام قیمت خودرو بالا و بالاتر می‌رود! همین توضیح کافی است کسانی‌که می‌خواهند برای خرید خودرو اقدام کنند، تصمیم لازم را بگیرند.

او ادامه می‌دهد: از اواخر دولت دوازدهم که قرار بود برجام احیا شود، تاکنون چقدر قیمت خودرو افزایش داشته است؟ ضمن اینکه مشخص نیست زمان احیای برجام چه زمانی باشد و اگر برجام احیا شود با چه شرایطی احیا می‌شود؟ این کارشناس تاکید می‌کند: ضمن اینکه بحث اصلی این است که اگر توافقی هم انجام شود و آن توافق موقت نباشد و امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت خودروسازان خارجی در ایران را فراهم کند، حداقل یکسال تا یکسال‌ونیم زمان لازم است تا خودروسازان خارجی وارد کشور شده و کار خود را شروع کنند، تحریم‌های بانکی رفع شود و نقل‌وانتقالات پول روان شود و زیر ساخت‌های لازم انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.