صفحه اصلی / اسلایدر / مذاکرات بازارها را به چه سمت و سویی هدایت خواهد کرد؟/بی تفاوتی بازارها به سیگنال های تکراری
مذاکرات بازارها را به چه سمت و سویی هدایت خواهد کرد؟/بی تفاوتی بازارها به سیگنال های تکراری

مذاکرات بازارها را به چه سمت و سویی هدایت خواهد کرد؟/بی تفاوتی بازارها به سیگنال های تکراری

کسب و کار نیوز- تیم مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری کنی برای از سرگیری مذاکرات وارد وین پایتخت اتریش شده است. سفر ناگهانی و خبر شروع مذاکرات تا چه اندازه می تواند بر سیر قیمتها در بازارهای دارایی ایران موثر باشد. فعالان اقتصادی معتقدند این خبر منجر به کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر شده است. هرچند تکانه های مذاکرات برجامی هر بار منجر به تغییر قیمتها در بازارها شده اما به نظر می رسد این بار موضوع تفاوت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش انتخاب و به ادعای وال استریت ژورنال، گویا کشورمان از درخواست حذف خروج سپاه از لیست تروریسم آمریکا در این بازه عقب نشینی کرده و این علامت احیای برجام را ممکن تر از قبل کرده است. هرچند خبر ایران این خبر را نادرست خوانده و اعلام کرده درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است اما سفر ناگهانی هیات مذاکره کننده مثبت به نظر می رسد. با تحقق برجام و تاثیر آن بر ریزش قیمت ارز دیگر بازارهای دارایی نیز در مسیر کاهش قیمتها هدایت خواهند شد. هرچند ممکن است گاهش قیمتها مقطعی باشد اما در شرایط فعلی نیاز اقتصاد به آن ضروری به نظر می رسد.

در همین رابطه جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی می گوید: در صورت احیای برجام، بازارهای مالی موقتا کاهشی می‌شوند. اما در صورت شکست مذاکرات، احتمالا فنر قیمتی آنها شکسته خواهد شد. به اعتقاد او، آینده بازارهای مالی به اخبار برجامی و تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی بستگی دارد که دومی سیگنال صعودی را ارسال می‌کند.

در بازار ارز قیمت دلار بالاخره کوتاه آمده و به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده است. حالا دلار فقط دو گام تا ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی فاصله دارد. آیا دلار دوباره ارزان می‌شود. عده ای از معامله گران می گفتند که در شرایط فعلی بازار به حالت آماده باش درآمده و بازیگران ارزی کمتر در موقعیت خرید اسکناس آمریکایی قرار می گیرند. البته برخی از تحلیلگران در کنار اخبار جدید برجام  باور دارند در شرایط فعلی تعطیلات محرم موجب شده که خرید دلار به تعویق بیفتد. تاثیر مذاکرات بر روند قیمتی در بازار ارز و دیگر بازارهای موازی تا چه اندازه است. باید دید نتیجه مذاکرات بازارها را به چه سمت و سویی هدایت خواهد کرد.

شرایط تاثیر برجام بر قیمتها

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

آغاز دوباره مذاکرات و سفر هیات ایرانی برای از سرگیری صحبتها قابل پیش بینی بود. از زمان سفر انریکه مورا به ایران می توانستیم پیش بینی کنیم که مقدمات از سرگیری مذاکرات در حال انجام بود. اما با این روند و با این رفت و آمدهای بی حاصلی که در چند مدت اخیر وجود داشته دیگر اخبار تاثیر چندانی بر بازارها نخواهند داشت. به عبارتی هر چه جلوتر می رویم اثراتی که می توانستیم در ابتدای توافق بر بازارها داشته باشیم کمرنگ تر شده است. در شرایط فعلی بازارها اعم از بازار ارز، طلا و سکه خیلی تحت تاثیر این اتفاقات قرار نمی گیرند. شرایط لوث شده و تاثیر آن بر بازارها خنثی شده است. بنابراین نمی تواند آن کارایی را که ابتدا می توانست در بازارها داشته باشد، در این شرایط بر بازارها تحمیل کند.

الان تنها نتیجه قطعی است که می تواند اثرگذار شود. اگر در ظرف همین روزها قراردادی امضا شود می تواند بر بازارها اثرگذار باشد. در غیر این صورت این رفت و آمد ها دیگر جذابیتی ندارد. فقط توافق است که مهم بوده و اخبار مربوطه نیز نمی تواند تکانی به بازارها بدهد. در شرایطی که نرخ تسعیر ارز در بودجه ۲۳ هزار تومان، در بازار آزاد ۳۲ هزار تومان و در بازار متشکل ارزی ۳۱ هزار تومان است، با تحقق برجام هم نرخ ارز به زیر ۲۷ هزار تومان نخواهد رسید. نرخ ارز کمتر از ۲۷ هزار تومان بسیار بعید است.

چراکه در حال حاضر نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی در گمرک اعمال می شود. تفاوت نرخ ارز با بازار آزاد اگر در بهترین حالت ۱۰ درصد هم بشود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قیمت دلار کمتر از ۲۷ هزار تومان نخواهد شد. باید توافقی بزرگ اتفاق بیفتد و سرمایه گذارانی وارد ایران شوند تا بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. آن زمان با ورود بیشتر دلار به کشور می توان انتظار کاهش قیمتها و دلار زیر ۲۷ هزار تومان را داشت. این توافق اصلا برای دلار کمتر از ۲۷ هزار تومان کافی نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.