صفحه اصلی / اسلایدر / اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، تولید صنایع کنسرو را کاهش می‌دهد/خطر تعطیلی صنایع کنسروسازی/رب و تن ماهی در بلاتکلیفی قیمت
اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، تولید صنایع کنسرو را کاهش می‌دهد/خطر تعطیلی صنایع کنسروسازی/رب و تن ماهی در بلاتکلیفی قیمت

اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، تولید صنایع کنسرو را کاهش می‌دهد/خطر تعطیلی صنایع کنسروسازی/رب و تن ماهی در بلاتکلیفی قیمت

کسب و کار نیوز- اصراری که دولت برای ادامه قیمت گذاری دستوری برای انواع کالاها دارد سوال برانگیز شده است. تمامی صنایع از این اقدام آسیب دیده و خسارات زیادی متحمل شده اند. خطر تعطیلی بسیاری از صنایع را تهدید می کند. مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری در کنار ناتوانی در کنترل قیمت مواد اولیه، فشار مضاعفی بر صنایع کنسرو تحمیل کرده و اصرار بر تداوم این وضعیت، خطر کاهش تولید را در پی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسروی نیز معتقد است: پس از ۳ماه هنوز دولت قیمت رب و کنسرو تن ماهی را اعلام نکرده در حالیکه الان اوج تولید است و عدم قیمت گذاری به موقع موجب وقفه در تولید رب و نیاز کشور به واردات می شود. صنایع کنسروی کشور نیز مانند صنایع دیگر با چالش های بسیاری مواجه است. با این وجود اصلی ترین چالش این روزهای این صنعت به محصول پرمصرف رب گوجه فرنگی بر میگردد که به دلیل عدم اعلام قیمت این محصول از سوی بخش دولتی، تولیدکنندگان در چند ماه گذشته بلاتکلیف مانده اند.

وی در گفت و گو با “بازار” اظهار داشت: پس از ۳ماه هنوز دولت قیمت رب و کنسرو تن ماهی را اعلام نکرده در حالیکه الان اوج تولید است و عدم قیمت گذاری بموقع موجب وقفه در تولید رب و نیاز کشور به واردات میشود. گفت: در بحث قیمت‌ گذاری رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی که در بین ۱۵۰ قلم کالای کنسروی روی این دو محصول قیمت‌ گذاری دستوری اجرا شده است، مشکل داریم. در حالی که قیمت گذاری دستوری در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

میررضوی افزود: ضمن اینکه در حال حاضر در مورد رب گوجه فرنگی چون اوج تولید است و واحدهای تولید کننده باید برای یکسال آینده برای کشور تولید کنند که نیازمند به واردات رب گوجه فرنگی نباشیم اما الان همه بلاتکلیف هستند و نمی‌دانیم با چه قیمتی باید رب را به بازار عرضه کنیم. وی خاطر نشان کرد: کلیه آنالیزهای رب را چندین بار به سازمان حمایت و وزارت جهاد داده ایم و وزارت جهاد هم این آنالیز قیمت را تایید کرده است اما تا این لحظه هنوز در مورد قیمت گذاری محصول رب گوجه فرنگی که باید توسط خود دولت صورت بگیرد؛ هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

میررضوی با بیان اینکه ما افزایش قیمت نمی‌ خواهیم بلکه خواهان قیمت واقعی هستیم، افزود: هیچ واحد تولیدکننده ای علاقمند نیست قیمت محصول تولیدی افزایش یابد چون سهم فروش کاهش پیدا می کند. بنابراین مطالبه ما از مسئولین قیمت عادلانه و قیمت واقعی است. دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران در ادامه اظهار داشت: ما حتی با مسئولین تراز اول از جمله معاون اول رئیس جمهور مکاتبه داشتیم و بیش از صد واحد تولید کننده رب درخواست کردند که آنالیز قیمت رب را بررسی کنند و قیمت را به ما اعلام کنند آن هم در شرایطی که ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد هم آن را قبول کرده است اما هنوز قیمت را اعلام نکرده اند و نمی دانیم چه خصومتی با این صنف و صنعت وجود دارد. اگر به دلیل عدم قیمت گذاری، در تولید وقفه ایجاد شود و تولید به کارخانه نرسد مسلما مجبوریم خواهیم شد رب گوجه فرنگی از خارج از کشور وارد کنیم

میررضوی در پاسخ به این سوال که اعلام نشدن به موقع قیمت رب گوجه و کنسرو تن ماهی چه تبعاتی در پی دارد، گفت: وقتی محصول تولید شده باید در بازار توزیع شود اما وقتی قیمت مشخص نیست محصول به بازار می رود و مسئولین تعزیراتی می آیند و سریعا اقدام به جریمه کردن می کنند؛ به این معنا که بسیاری از واحدهای ما پرونده تعزیراتی دارند و میلیونها تومان جریمه شده اند. وی تصریح کرد: به عبارتی می توان گفت یک سیستم رعب و وحشت در صنعت ایجاد کرده اند. لذا واحدهای تولیدی که توان دارند دیرتر محصول شان را به بازار عرضه می کنند اما آنهایی که چندان توان ندارند کاملا بلاتکلیف هستند. بنابراین مسئولین باید احساس مسئولیت کنند نه اینکه موضوعی به این مهمی را به حال خود رها کنند.

این فعال صنعت گفت: اگر مسئولین فکر می کنند قیمت گوجه فرنگی پایین می آید واحدهای تولیدی ما آمادگی دارند که در صورت پایین آمدن قیمت گوجه، قیمت رب را تعدیل کنند. وی افزود: البته با وضعیت فعلی و وقوع سیل در کشور قطعا قیمت گوجه فرنگی پایین نمی آید و الان هم قیمت گوجه فرنگی برای کارخانه داران بیش از ۴هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. میررضوی با بیان اینکه امسال قیمت گوجه فرنگی نسبت به سال قبل ۳برابر شده است، گفت: با این وجود واحدهای تولیدی رب گوجه فرنگی خواهان قیمت عادلانه هستند تا بتواند سرپا بایستند.

وی ادامه داد: مساله حیاتی این است که اگر در تولید وقفه ایجاد شود و تولید به کارخانه نرسد مسلما مجبور خواهیم شد رب از خارج از کشور وارد کنیم و این برای ما تاسف بار خواهد بود. با توجه به قیمت دلار، صادرات برای واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی دارد لذا اگر روند تولید محصولات طبیعی باشد صادرات هم خوب پیش می رود

میر رضوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می توان چشم انداز صادراتی برای محصولات کنسروی به کشورهای مورد اشاره وزیر جهاد یعنی چین و روسیه متصور شد، گفت: همانطور که می دانید با توجه به اتفاقات اخیر و جنگ روسیه و اوکراین در بخش مواد غذایی مشکلاتی ایجاد شده و بازار در مورد برخی محصولات از جمله غلات و همچنین صنایع کنسروی به نحوی است که قیمتها هنوز تثبیت نشده است و باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد.

وی ادامه داد: با این وجود اگر تولید محصولات ما روند طبیعی داشته باشد روند صادرات هم خوب پیش می رود. به طوری که در مورد رب گوجه فرنگی ما الان حرف اول را در منطقه می زنیم. اما متاسفانه تصمیم گیری نهایی مسئولین در مورد قیمت گذاری رب ۳ ماه ما را بلاتکلیف گذاشته است و این می تواند به صادرات آسیب بزند. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر ما امکان صادرات صنایع کنسروی از جمله رب گوجه فرنگی را داریم و با توجه به اینکه قیمت دلار هم بسیار موثر است صادرات توجیه دارد. البته باز هم تاکید می کنم مشروط بر اینکه تولید بموقع انجام شود در غیر اینصورت میزان ضرر و زیان کشاورزان و کارخانه های صنعتی بسیار بالا خواهد بود.

وی در پایان در خصوص میزان تولید سالانه رب گوجه فرنگی در کشور نیز گفت: سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تن رب گوجه تولید داریم. البته در سالهایی که نزولات کاهش پیدا می کند میزان تولید تقریبا تا ۱۰۰ هزار تن کمتر می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.