صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط تاثیر برجام بر قیمتها
شرایط تاثیر برجام بر قیمتها

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

شرایط تاثیر برجام بر قیمتها

سرمقاله

آغاز دوباره مذاکرات و سفر هیات ایرانی برای از سرگیری صحبتها قابل پیش بینی بود. از زمان سفر انریکه مورا به ایران می توانستیم پیش بینی کنیم که مقدمات از سرگیری مذاکرات در حال انجام بود. اما با این روند و با این رفت و آمدهای بی حاصلی که در چند مدت اخیر وجود داشته دیگر اخبار تاثیر چندانی بر بازارها نخواهند داشت. به عبارتی هر چه جلوتر می رویم اثراتی که می توانستیم در ابتدای توافق بر بازارها داشته باشیم کمرنگ تر شده است. در شرایط فعلی بازارها اعم از بازار ارز، طلا و سکه خیلی تحت تاثیر این اتفاقات قرار نمی گیرند. شرایط لوث شده و تاثیر آن بر بازارها خنثی شده است. بنابراین نمی تواند آن کارایی را که ابتدا می توانست در بازارها داشته باشد، در این شرایط بر بازارها تحمیل کند.
الان تنها نتیجه قطعی است که می تواند اثرگذار شود. اگر در ظرف همین روزها قراردادی امضا شود می تواند بر بازارها اثرگذار باشد. در غیر این صورت این رفت و آمد ها دیگر جذابیتی ندارد. فقط توافق است که مهم بوده و اخبار مربوطه نیز نمی تواند تکانی به بازارها بدهد. در شرایطی که نرخ تسعیر ارز در بودجه ۲۳ هزار تومان، در بازار آزاد ۳۲ هزار تومان و در بازار متشکل ارزی ۳۱ هزار تومان است، با تحقق برجام هم نرخ ارز به زیر ۲۷ هزار تومان نخواهد رسید. نرخ ارز کمتر از ۲۷ هزار تومان بسیار بعید است.
چراکه در حال حاضر نرخ ارز ۲۵ هزار تومانی در گمرک اعمال می شود. تفاوت نرخ ارز با بازار آزاد اگر در بهترین حالت ۱۰ درصد هم بشود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قیمت دلار کمتر از ۲۷ هزار تومان نخواهد شد. باید توافقی بزرگ اتفاق بیفتد و سرمایه گذارانی وارد ایران شوند تا بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. آن زمان با ورود بیشتر دلار به کشور می توان انتظار کاهش قیمتها و دلار زیر ۲۷ هزار تومان را داشت. این توافق اصلا برای دلار کمتر از ۲۷ هزار تومان کافی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.