صفحه اصلی / اسلایدر / تورم سه رقمی غذا به ۴ استان رسید/تحمیل تورم به روستانشین ها
تورم سه رقمی غذا به ۴ استان رسید/تحمیل تورم به روستانشین ها

تورم سه رقمی غذا به ۴ استان رسید/تحمیل تورم به روستانشین ها

کسب و کار نیوز- گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در خانوارهای روستایی چهار استان گیلان، سمنان، قم و قزوین بیشتر از ۱۰۰ درصد بوده است. این درحالی است که تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات، در هیچ از یک خانوارهای شهری استان‌های کشور بالاتر از ۱۰۰ درصد نبوده است. این موضوع نشان می‌دهد که افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی مانند خوراکی‌ها در خانوارهای روستایی نسبت به خانوارهای شهری بیشتر احساس شده است. هر چند نرخ تورم نقطه به نقطه ۸۵.۸ درصدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای خانوارهای شهری نیز نشانگر رشد شدید قیمت‌ها است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عقیده فعالان اقتصادی وقتی صحبت از نرخ تورم می‌کنیم، باید توجه داشت که ما به نرخ اشاره داریم. ممکن است که تورم و سطح قیمت‌ها در روستا نسبت به شهر کمتر باشد، اما نرخ تغییر در افزایش قیمت‌ها در روستاها نسبت به شهرها بیشتر بوده است. یعنی سطح قیمت‌ها در روستاها نسبت به شهرها، پایین‌تر بوده، حال برای اینکه تورم روستاها به شهرها نزدیک شود، شاهد هستیم که این نرخ افزایش پیدا می کند تا این اختلاف تورمی پوشش داده شود. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که امروزه این اختلاف قیمتی نسبت به گذشته، به طور معناداری پوشش داده می‌شود، زیرا ارتباط شهر و روستا بیشتر شده و انتقال و تبادل بین شهر و روستا بیشتر شکل گرفته است.

شاخص قیمت‌ها بر اساس سبد کالا در نظر گرفته می‌شود، بنابراین باید در نظر داشت با توجه به اینکه کالاهای ضروری مثل مواد غذایی و خدمات در تعیین نرخ تورم نقش معناداری دارند، معمولاً با یک وقفه زمانی مثلاً یک سال، هزینه‌هایی همچون مسکن که وزن زیادی در سبد هزینه و بودجه مردم دارد، در تورم روستایی‌ها نیز خودش را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، اگر حباب مسکن ابتدا در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد، سپس این حباب با یک وقفه زمانی از شهرها به روستاها منتقل می‌شود و باعث می‌شود که آن نرخی که در ابتدا به آن اشاره داشتیم، در روستاها بیشتر از شهرها باشد.

چرایی افزایش شکاف تورم

عباس علوی راد، اقتصاددان

تورم یک مساله کشوری است. تورم در بخش منطقه ای، استانی و شکاف های بین آن با توجه به اینکه تورم پدیده ای کلان در اقتصاد است، طبیعی به نظر می رسد. اما اینکه تورم برخی استانها از میانگین کشور منحرف شده قابل تامل است. شکاف میان تورم میانگین کشور بحث برانگیز است. باید دید آیا این شکاف تورم غذایی استانها با تمام کشور مربوط به بازه زمانی پس از حذف ارز است یا اینکه در این استان ها بالا بودن تورم همیشگی بوده است. اگر رشد تورم لحظه ای بوده ممکن است به اتفاقات پس از حذف ارز ترجیحی مرتبط باشد و هرج و مرج قیمتی به همین دلیل اتفاق افتاده است.

اما اگر به این نتیجه رسیدیم که در دوره های گذشته به عنوان مثال از سال ۹۷ به بعد این جریان حاکم بوده دیگر تکانه های موردی مطرح نیستند. باید دید چرا بنیان های اقتصاد در این استان ها دچار مشکل است. چرا هزینه تهیه مواد خوراکی به این شدت بالا رفته است. تورم روستایی یکی از دلایل رشد تورم کلی این استان ها نسبت به میانگین کشوری است. در استانی مانند گیلان، روستا نشینی بیشتر از شهرنشینی است و رشد تورم روستایی منجر به رشد تورم کل استان شده است. معمولا در جایی که که تورم استانی بالاتر از میانگین است تورم روستایی دخیل است. تورم روستایی مساله کلی در کشور ما است. هزینه های حمل و نقل و هزینه های واسطه ای منجر به رشد قیمتها در مناطق روستایی می شود.

بررسی ها نشان می دهد در انتقال کالاها به مناطق روستایی و سبدی که تورم در آن محاسبه می شود هزینه واسطه ها و حمل و نقل به آن اضافه می شود. برای استان گیلان شاید رشد تورم روستایی منطقی به نظر برسد اما در استانی مانند یزد که جمعیت روستانشین چندانی ندارد و بیشتر جمعیت در شهر زندگی می کنند این تورم سوال برانگیز است. اولین گام این است که مسئولان اقتصادی استان با کارشناسان اقتصادی مشورت کنند. گام دوم نیز در اختیار قرار دادن جزئیات اطلاعات منتشر نشده به کارشناسان اقتصادی استان است تا ببینیم افزایش قیمت‌ها در کدام کالا‌ها سبب می‌شود تا تورم یزد افزایش یابد. ارائه راه حل توسط کارشناسان اقتصادی به عنوان سومین گام است. اگر این موضوع ادامه یابد نرخ فلاکت استان بالاتر رفته، فاصله طبقاتی افزایش یافته و اقتصاد استان با تاثیر‌های منفی مواجه می‌شود.

به طور کلی ریشه اصلی تورم در ایران فشار تقاضا و مشخصاً ناشی از رشد نامتناسب کل‌های پولی با رشد بخش واقعی اقتصاد ایران است. بنابراین با توجه انحراف شدید رشد نقدینگی در سه سال اخیر از میانگین بلندمدت خود از یک سو و میانگین نزدیک به صفر رشد اقتصادی در دهه ۱۳۹۰ از سوی دیگر، حل ریشه اصلی تورم در ایران زمان بر و نیازمند تصمیمات سخت و پایدار است.

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.