صفحه اصلی / اجتماعی / تغییر قانون مهریه؛ رواج ازدواج آسان یا اجحاف در حق زنان؟!/مالیات ستانی از ازدواج/هشدار نسبت به عدم ثبت «رسمی» ازدواج
تغییر قانون مهریه؛ رواج ازدواج آسان یا اجحاف در حق زنان؟!/مالیات ستانی از ازدواج/هشدار نسبت به عدم ثبت «رسمی» ازدواج

تغییر قانون مهریه؛ رواج ازدواج آسان یا اجحاف در حق زنان؟!/مالیات ستانی از ازدواج/هشدار نسبت به عدم ثبت «رسمی» ازدواج

کسب و کار نیوز- بر کسی پوشیده نیست که مهریه سالهاست به مشکلی میان دو طرف ازدواج تبدیل شده است. زندانیان مهریه از آن دسته زندانیانی هستند که آمار بالایی را در زندان ها تشکیل داده اند. هرچند قانون زندان نیز به تازگی از قانون مهریه حذف شده اما باز هم درگیری های بسیاری در این مورد وجود دارد. در تازه ترین طرح مجلس قرار بر این است که از مهریه های بالای 14 سکه طلا مالیات اخذ شود. باید دید این راهکار تا چه اندازه می تواند قابلیت اجرایی شدن و کاهش مشکلات میان زوجین را به دنبال داشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند درحالی هدف از تعیین «حق ثبت» برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین عنوان شده است که به گفته رئیس کانون  سردفتران ازدواج و طلاق نه تنها راه تحقق این هدف تعیین «حق ثبت» نیست بلکه این تصمیم می‌تواند منجر به عدم ثبت «رسمی» ازدواج و گرایش به ثبت عادی ازدواج به ویژه در مناطق دور افتاده شود و نهایتا با دور زدن این «حق ثبت» تنها حقوق زنان در زندگی مشترک ضایع شود. به گفته مظفری، تعیین «حق ثبت» برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه مانع جدی برای ازدواج جوانان است و قرار دادن آن راه درستی برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین نیست.

ابوترابی، نماینده مجلس در رابطه با جزئیات طرح جدید مجلس برای مهریه گفته است در قانون جدید مهریه ابتدا مطرح شده که اشخاصی که اقساط مهریه عقب مانده دارند یا دائما به عقب می‌افتد دیگر به شکل سابق پرونده‌‎ای در دادگستری برای این فرد تشکیل نخواهد شد. با قانون جدید مجلس فرآیند دو یا سه ساله‌ای که پیش روی بانوان برای درخواست مهریه بود را کاهش داده و به صورت شرعی که عندالمطالبه است برای خانم‌ها راحت تر شود.

به گفته ابوترابی، همچنین در قانون جدید تا ۱۴ سکه معاف از حق ثبت شده و تا صد سکه از یک و یک دهم درصد و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه را دو درصد و از ۲۰۰ به بالا را ۱۵ درصد مالیات در قانون دیده شده است. افرادی که می‌خواهند سند ازدواج خود را دریافت کنند می‌بایست مبلغی را به حساب دولت واریز کنند تا بتوانند سند ازدواج خود را دریافت کنند.

در همین زمینه یک نماینده مجلس در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: قانون مالیات بر تعداد سکه در هنگام ثبت عقدنامه می تواند یکی از بزرگترین مشکلات زوجین را حل کند. مجلس در راستای کاهش درگیری و سهولت اخذ سکه مهریه این قانون را ارایه کرده است.

محمدتقی نقدعلی اضافه کرد: در سالهای اخیر مشکلات بسیاری در راستای قانون مهریه وجود داشته است. به هر ترتیب برخی زوجین قادر به ادامه زندگی خود و حفظ آن نیستند. در این بین مهریه های بالایی که در سالهای اخیر نیز بیشتر رواج داشته استف مانعی برای حفظ آرامش هر دو طرف شده است. به همین جهت ضرورت داشت این قوانین اصلاح شود. هر دو طرف در زندگی مشترک خود حق و حقوقی دارند و این بر کسی پوشیده نیست. بانوان نیزاز آنجایی که مهریه عندالمطالبه است می توانند آن را همان زمان جاری شدن خطبه عقد دریافت کنند. در این راستا باید توانایی پرداخت نیز توسط همسران آنها وجود داشته باشد.

نقدعلی اظهار داشت: می توان امید داشت ازدواج آسان با اجرای این قانون افزایش یابد.همچنین کاهش زندانیان مهریه نیز از دیگر نتایج این طرح قابل پیش بینی است.

این در حالی است که علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، قرار دادن حق ثبت برای مهریه‌های بالای۱۴ سکه را خلاف عرف، شرع و قانون خواند و درباره مصوبه اخیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: گرفتن حق ثبت برای مهریه‌های ۱۴ سکه به بالا تبعات منفی برای دختران و پسران در آستانه ازدواج خواهد داشت و اگر آگاهسازی نسبت به آن انجام نشود بسیار مشکلاتی را به بار آورد.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس هدف از قرار دادن حق ثبت برای مهریه های بالای ۱۴ سکه‌ را جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین عنوان کرده‌اند و به نظر شما این تصمیم نتیجه بخش خواهد بود؟، این کار را اشتباه خواند و نسبت به تبعات آن هشدار داد و گفت:‌ راه‌های دور زدن و فرار از حق ثبت مهریه فراوان است. این اقدام می‌تواند موجب فرار جوان‌ها از ثبت رسمی ازدواج و گرایش به ثبت عادی ازدواج به ویژه در مناطق دور افتاده شود. رئیس کانون  سردفتران ازدواج و طلاق معتقد است که راه‌های دور زدن «حق ثبت» برای مهریه فراوان است و نتیجه آن نیز از بین رفتن حقوق زنان است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.