صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / بانک‌ها کم‌کم دارند پای کار می‌آیند
بانک‌ها کم‌کم دارند پای کار می‌آیند

تسریع پرداخت تسهیلات نهضت مسکن

بانک‌ها کم‌کم دارند پای کار می‌آیند

افتتاح حساب ۵۶۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن و رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون از پیشرفت نسبی پروژه‌ها حکایت دارد؛ در این خصوص وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که پروژه‌ها در مراحل اولیه با تسهیلات بانکی پیش برود تا متقاضیان نسبت به روند اجرای کارها خوشبین شوند. برخی بانک‌ها نیز که بجز بانک مسکن تاکنون عملکرد آماری در این پروژه ارایه نداده‌اند اعلام کرده‌اند در حال تحقق تکالیف خود در این زمینه هستند.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حدود ۳.۶ میلیون نفر از ۵.۵ میلیون نفری که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند تایید شده‌اند و تا کنون بیش از ۵۶۶ هزار متقاضی در این پروژه افتتاح حساب کرده‌اند. بنا به گفته محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن میزان واریز وجوه متقاضیان به حساب بانک معادل ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است. مابقی نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود.

هم‌چنین از محل تسهیلات تا کنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است. شایان، مدیرعامل بانک مسکن جمع واریزی به حساب سازندگان از محل  آورده و تسهیلات را ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد. تعداد ۳۱۲ هزار و ۵۱۵ واحد برای اخذ وام به بانک معرفی شده که تا کنون با ۱۱۴ هزار و ۹۷ واحد قرارداد امضا کرده‌اند. مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

درخصوص آخرین وضعیت پروژه نیز تا روز ۱۴ تیرماه امسال یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد تعریف شده که از این تعداد برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده، ۴۳۰ هزار به مرحله‌ی فونداسیون رسیده، سقف ۲۰۱ هزار واحد زده شده، ۱۴۰ هزار واحد به مرحله‌ی سفت‌کاری و حدود ۶۳ هزار واحد به نازک‌کاری رسیده است. گفته می‌شود در آینده نزدیک واحدهایی که به نازک‌کاری رسیده‌اند در نقاط مختلف کشور افتتاح خواهند شد.

با توجه به آمار افتتاح حساب می‌توان نتیجه‌گیری کرد که روند واریز آورده توسط متقاضیان چندان مطلوب نیست. طبق آمار ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ تعداد ۵۵۹ هزار نفر در بانک افتتاح حساب کرده بودند که این رقم هم‌اکنون به ۵۶۶ هزار و ۷۸۸ نفر رسیده است. مسئولان بارها تاکید کرده‌اند که متقاضیان، آورده خود را به موقع واریز کنند تا پروژه‌ها دچار توقف نشوند.

از اتفاقات مثبت روزهای اخیر، ورود دو بانک بجز بانک مسکن به فرآیند پرداخت تسهیلات مسکن است. با وجود آن‌که ۲۶ بانک در پرداخت تسهیلات مسکن تعهد دارند، تا کنون فقط بانک مسکن به وظایف خود عمل کرده بود. در روزهای اخیر دو بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات، سهم تسهیلات خود را به بانک مسکن برای پرداخت وام واگذار کردند. در واقع منابع را تامین کرده اما وظیفه‌ی پرداخت را به عهده بانک مسکن گذاشته‌اند. علیرضا قیطاسی ـ مدیرعامل بانک دی نیز به ایسنا گفت که سهمیه ۷۵۰ میلیارد تومانی بانک دی در پروژه نهضت ملی مسکن در دو استان  تهران و هرمزگان است که این بانک به تکلیف خود در این زمینه عمل می‌کند.

سه چالش مهم طرح نهضت ملی مسکن، عدم واریز به موقع آورده توسط متقاضیان، پای کار نیامدن برخی بانک‌ها در پرداخت وام و تورم نهاده‌های ساختمانی است. بانک‌ها معمولا ترجیح می‌دهند به جای پرداخت وام‌های به بخش مسکن، تسهیلات کوتاه مدت بپردازند که عمدتا به بخش خدمات پرداخت می‌شود.

هم‌چنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند نرخ تمام شده واحده را بالا ببرد. بر اساس اعلام مرکز آمار در زمستان سال گذشته میانگین تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی ۵۵ درصد بوده که می‌تواند چالشی برای پروژه نهضت ملی مسکن باشد. البته دولت طرح‌هایی مثل پرداخت اعتباری مصالح را در دستور کار خود قرارداده اما به گفته‌ی بعضی سازندگان، هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است. با این حال رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون، حکایت از امیدوار شدن به طرح مذاکور دارد. آخرین قیمتی که برای واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام شده متری ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که هر سه ماه یک بار تعدیل خواهد شد.

رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی به مجموعه‌های تحت مسئولیت خود دستور داده فعلا پروژه‌ها را با تسهیلات بانکی پیش ببرند تا متقاضیان نسبت به طرح نهضت ملی مسکن امیدوار و خوشبین شوند.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.