صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت دلاری مسکن رکورد زد/افزایش حباب قیمت مسکن
قیمت دلاری مسکن رکورد زد/افزایش حباب قیمت مسکن

قیمت دلاری مسکن رکورد زد/افزایش حباب قیمت مسکن

کسب و کار نیوز- وابستگی بازار مسکن به نظام ارزی منجر به رشد قیمتها ناشی از تاثیرپذیری از نوسانات ارزی دارد. نگاه تجاری به مسکن نیز نتیجه وابستکی مسکن به تغییرات نرخ ارز است. در حالی در کشور توانایی داخلی سازی ساخت و ساز مسکن تا 95 درصد وجود دارد اما سود ناشی از وابستگی به نرخ ارز منجر به عدم استفاده از توانایی های داخلی شده است. در همین رابطه شاهد هستیم قیمت دلاری مسکن هر چند وقت یکبار رکورد تازه ای ثبت می کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت دلاری مسکن در سال ۱۳۸۶ رکورد زد و به بالای ۲ هزار دلار در هر مترمربع رسید. اما دوباره خرداد ماه امسال رکورد یک دهه گذشته را به ثبت رساند و به محدوده ۱۳۰۰ دلار رسید. نرخی که اواخر دهه هفتاد زیر ۱۰۰ دلار بود در دو مقطع رکورد جدیدی ثبت کرد. در شرایطی که برخی کارشناسان بر این باورند قیمت مسکن حباب دارد، یکی از شاخص‌های قابل بررسی برای اثبات این ادعا، مقایسه ریالی و دلاری قیمت مسکن است. قیمت دلاری مسکن از سال ۱۳۷۰ تاکنون چه روندی داشت و آیا می‌توان گفت قیمت مسکن حباب دارد؟

بر اساس آمار منتشر شده با توجه به قیمت کنونی مسکن بر اساس اطلاعات مرکز آمار و همچنین روندیابی قیمت ۵ ساله مسکن بر اساس نرخ دلار، قیمت هر متر مربع مسکن در حال حاضر با حباب ۳۳ درصدی در بازار معامله می‌شود. بر اساس مقایسه آمار سرشماری‌های سال ۵۵ و ۶۵، بیش از ۸۰ درصد از تقاضای موجود مسکن در بازار شامل تقاضاهای مصرفی بود. این یعنی از هر ۱۰ معامله انجام شده در حوزه مسکن، ۸ معامله به قصد تامین سرپناه و سکونت انجام می‌پذیرفته است. این در حالیست که بر اساس آخرین آمار سرشماری، میزان تقاضای مصرفی به کمتر از ۳۰ درصد رسیده و ۷۰ درصد از تقاضای بازار مسکن سرمایه‌ای است.

این اتفاق نشان می دهد رشد سرمایه در بازار مسکن که به دلیل پوشش دادن انتظارات تورمی افزایش یافته و از ناحیه قیمت دلار و… رخ داده بود خود عاملی شده تا قیمت در این بازار صعودی تر شود و موجب تورم زایی در کشور شود. به باور برخی کارشناسان زمانی که سهم مهمی از تورم کشور از ناحیه اجاره بوده و اجاره نیز متاثر از قیمت مسکن سیر صعودی تری را طی کرده،  نقش انتظارت تورمی در بازار می تواند خود عاملی تورم زا به شمار آمده و نهایتا باعث کاهش سطح رفاه جامعه شود.

نگاه تجاری به بازار مسکن

منصور غیبی، کارشناس اقتصادی

دلیل اصلی افزایش دلاری قیمت مسکن این است که نگاه به مسکن و ملک در ایران از نگاه مصرفی به نگاه تجاری تغییر پیدا کرد. مادامی که نگاه به مسکن تجاری باشد همین افزایش قیمت فروش یا افزایش قیمت تمام شده خانه را خواهیم داشت. داد و ستد و امکان بهره مندی از این نظام باعث شده نگاه تجاری به املاک با توجه به هر متغیر و شاخص اقتصادی حاکم شود. تغییرات در هر شاخص بر خرید و فروش ملک تاثیر گذار است. در بازار مسکن نگاه تجاری باعث شده هر محرکی که موجب افزایش و کاهش در قیمت مسکن می شود مد نظر قرار گیرد. بحث دلار به غلط تاثیر در قیمت مسکن دارد و قیمت تمام شده خانه و مسکن در ایران بر اساس دلار اعلام می شود.

هر خانه یا آپارتمانی در حال ساخت و ساز امکان استفاده از بیش از ۹۵ درصد امکانات داخلی را دارد اما چرا این اتفاق نمی افتد و تمایل برای داخلی سازی کمتر شده است. به عبارتی هر امکاناتی که برای ساخت یک خانه لازم است در کشور وجود دارد اما تمایل برای استفاده از آن وجود ندارد. به دلیل وابستگی به نظام ارزی، بخش اقتصاد مسکن نیز خواهان پیروی از این سیستم را دارد. در نتیجه وابستگی به نظام ارزی و معادلات معامله گرانه ای که ارز به عنوان پول بین المللی دارد، در اقتصاد مسکن تاثیر گذاشته است. راهکار این است که مسکن را از نظام تجاری به نظام مصرفی بکشانیم و اقتصاد را به نوعی از نظر سوداگرانه مدیریت کنیم.

در ادامه هم تاثیرات بازارهای موازی اقتصادی از جمله ارزش ارز و طلا را کاهش داده و و بی اثر کنیم. عمده دلیل نگاه کاسب کارانه در حوزه مسکن نگاه تجاری به این بخش است. ریشه این نگاه نیز از بدنه دولت نشات گرفته است. نهادهای دولتی و خصولتی، بانکها و… املاک را به عنوان دارایی احتکار کرده اند.

این حرکت بر عملکرد مردم نیز سرایت کرده است. وقتی خود نهادهای دولتی ملک و مسکن را به عنوان دارایی انتخاب می کنند موجب می شود مردم نیز همان نگاه را داشته باشند. مردم هم خرید و فروش مسکن و املاک را انتخاب می کنند. افراد کاسب هم در این مسیر موافق افزایش قیمت ها هستند. شاخص دلار و ارزهای بین المللی هر کدام به هر دلیلی بالا برود قیمت مسکن بر اساس آن سنجیده می شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.