صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / رد وجود ضرب‌الاجل در مذاکرات از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی
رد وجود ضرب‌الاجل در مذاکرات از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی

رد وجود ضرب‌الاجل در مذاکرات از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی

یک دیپلمات اروپایی و یک مقام آمریکایی وجود ضرب‌الاجل در مذاکرات احیای برجام و اولتیماتوم به ایران را رد کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته جاری در یک یادداشت در روزنامه فایننشال تایمز توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را یک دستاورد دیپلماتیک برجسته توصیف و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.

بورل افزود: هم‌اکنون باید برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت تصمیماتی اتخاذ کنیم و پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.

وی همچنین نوشت: هر روزی که توافقی در وین حاصل نشود، رسیدن به منافع اقتصادی ملموس برای مردم ایران از طریق رفع تحریم‌های آمریکا و همچنین منافع عدم اشاعه هسته‌ای برای جهان را به عقب می‌اندازد. به پایان رساندن توافق در این زمان مزایای اقتصادی و مالی چشم‌گیری به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه‌ای و جهانی را تقویت خواهد کرد.

پس از انتشار این یادداشت برخی تلاش کردند آن را یک اولتیماتوم درخصوص از دست رفتن فرصت حصول توافق میان ایران و واشنگتن و همچنین یک ضرب‌الاجل برای مذاکرات احیای برجام ارزیابی کنند.

یک دیپلمات اروپایی در گفت‌گو با وب‌گاه dimplomatic.substack در پاسخ به این سوال که آیا یادداشت اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به معنی دادن اولتیماتوم به ایران است؟ گفت که هیچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اولتیماتومی وجود ندارد، بلکه یک پیام روشن مبنی بر این است که فضا برای مذاکرات تقریباً به پایان رسیده است.

همچنین یک دیپلمات ارشد آمریکایی  در این باره به وب‌گاه dimplomatic.substack گفت که او نیز از ضرب الاجل خاصی که در آن از ایران خواسته شده است تا پاسخ دهد، اطلاعی ندارد. وی در عین حال افزود: البته این روند نمی تواند نامحدود باشد.

به گزارش ایسنا، آمریکایی‌ها در طول چندین ماه مذاکره با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش کرده‌اند از طریق بازی با کلمات و ابزارهای رسانه‌ای ایران را تحت فشار قرار دهند تا به خواسته‌های خود در این رایزنی‌ها دست یابند و بدون امتیاز دادن به توافق برسند.

مقامات آمریکایی به تازگی نیز مرتب ادعا می‌کنند که توافق جدید با ایران روی میز قرار دارد و این، ایران است که باید تصمیمات سیاسی خود را بگیرد و مشخص کند که این توافق را می‌خواهد یا نه.

حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در این باره تاکید کرد:  هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود.

وی یادآور شد:  جمهوری اسلامی از آغاز مذاکرات تاکنون همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است. اما آمریکا همواره اظهار می دارد که خواهان توافق است، پس باید در متن توافق و در عمل این رویکرد مشاهده شود.

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.