صفحه اصلی / اسلایدر / دلالان دست از سر بازار خودرو بر نمی دارند/ بازار داغ خرید و فروش حواله خودرو
دلالان دست از سر بازار خودرو بر نمی دارند/ بازار داغ خرید و فروش حواله خودرو

دلالان دست از سر بازار خودرو بر نمی دارند/ بازار داغ خرید و فروش حواله خودرو

کسب و کار نیوز- گزارش های میدانی از بازار خودرو نشان می دهد افرادی که مالک خودرویی می‌شوند که حداقل ۱۰۰‌میلیون ارزان‌تر از بازار آزاد است می‌توانند حواله خودرو خود را در بازار بفروشند و بسته به نوع خودرو و زمان تحویل، گاه ۲۰ تا ۳۰ میلیون درآمد کسب کنند. تلخی این ماجرا اینجاست که قرار بود این خودروها به دست مردم برسد که ظاهرا دوباره به‌دست سودجوها و دلالان خودرو رسیده است یا اینکه شرایط بازار به‌گونه‌ای است که مردم را به سمت دلالی سوق می‌دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مدتهاست بازار خودرو از دست دلالان وسوداگران دیگر روی خوش به خود ندیده است. خرید و فروش حواله خودرو این روزها به اوج خود رسیده و پولهای هنگفتی به جیب دلالان سرازیر می شود. فعالیت این افراد منجر به افزایش زمان انتظار مردم برای رسیدن به خودرو و خرید آن شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این بازار دیگر به دست دلالان اداره و تعیین قیمت می شود. دولت نیز دیگر توانی برای اداره آن ندارد و کنترل قیمتها از دست دولت خارج شده است.

افرادی که تمایل دارند با قیمت زیر بازار صاحب خودرو شوند، دنبال خرید حواله هستند اما ایران خودرو هشدار داده که فقط برنده اعلام شده در نتایج قرعه‌کشی از دید این کارخانه مشتری نهایی محسوب می‌شود. اما افزایش انتشار آگهی های مربوط به فروش حواله خودرو نشان می دهد کسی به این هشدارها توجهی ندارد و در نهایت دلال کار خودش را خواهد کرد.

آن دسته از افرادی که در قرعه‌کشی برنده شدند، اما تمایل یا تونایی پرداخت اقساط را ندارند، دست به‌فروش حواله خودرو می‌زنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید و فروش حواله خودرو تقریبا با هر قیمتی انجام می‌شود. برخی از فروشنده با کمتر از دو، سه میلیون تومان حاضر به فروش حواله خودرو هستند، ولی بعضی از فروشنده‌های خوش ‌اشتها قیمت را به نرخ بازار آزاد رساندند.

در همین زمینه یک کارشناس خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: آشفته بازاری که در بازار خودرو به راه افتاده هر انسان عاقلی را به سمت درآمدزایی از آن می کشاند. مقصر این اتفاقات مردم نیستند. این هرج و مرج تخلف سازمان حمایت و وزارت صنعت است که ‌میلیاردها تومان رانت در بازار خودرو توزیع کرده‌اند.

فربد زاوه اضافه کرد: وقتی این همه سود و درآمد در این بازار وجود دارد چرا مردم از ن درآمدزایی نکنند. اصلا عقل سالم می گوید از این همه رانت باید استفاده کرد و پول به جیب زد. دولت خود این فضا را آماده کرده است. هیچ کاری هم ازدست کسی بر نمی آید. چون در رابطه با واگذاری های مختلف به عنوان مثال واگذاری خودرو به مادران هم همین اتفاق در حال رخ دادن است. پس نه می‌توان جلوی آن را گرفت نه اینکه بگوییم غیر‌قانونی است. چون شخصی دارای یک موقعیت شده و می‌خواهد آن را به شخص دیگری واگذار کند. کسی هم جلودارش نیست. به گفته زاوه، تا زمانی که رانت در خرید خودرو از کارخانه وجود دارد،  فساد هم در بازار وجود خواهد داشت. تجربه نشان داده کسانی که قصد استفاده از این رانت را دارند بالاخره راهی برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند

به هر ترتیب شاید طرح ” قرعه کشی خودرو” در کوتاه کردن دست دلالان خودرو از بازار موفق عمل کرد اما موجب شکل گیری گروه دیگری از دلالان با عنوان دلالان حواله خودرو  در بازار شده است؛ مشاهدات میدانی حاکی از آن است که این روزها حواله خودروهای طرح قرعه کشی خودرو و حتی طرح مادران در بازار توسط دلالان خرید و فروش می‌شوند و حتی وبسایت‌هایی برای این کار طراحی شده و در دسترس مردم قرار گرفته‌اند.

همین امروز اگر سایت‌های مرتبط با فروش خودرو را بگردید احتمالا آگهی‌های عجیب و غریبی می‌بینید. حواله خودروهای صفر طرح فروش ویژه خودرو که برای تنظیم بازار و رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی اجرایی شد، حالا در فضای مجازی به فروش گذاشته شده‌اند. قیمت‌ها هم چیزی بین ۱۰ تا ۲۰‌میلیون تومان است که صاحب آن تنها با یک خوش شانسی آن را به‌دست آورده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.