صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تجربه خوشایند خرید و فروش آنلاین نیاز به چه امکانات فنی دارد؟
تجربه خوشایند خرید و فروش آنلاین نیاز به چه امکانات فنی دارد؟

تجربه خوشایند خرید و فروش آنلاین نیاز به چه امکانات فنی دارد؟

کسب و کار نیوز- هر کسب و کاری برای پابرجا ماندن و رشد کردن نیاز دارد که به‌روز باشد و از قافله علم و تکنولوژی عقب نماند. این ضرورت در دنیای تجارت الکترونیک بیشتر حس می‌شود. ساخت و نگه‌داشت یک بستر تکنولوژی‌محور هوشمند و ارتقا یافته باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود. در این میان، کسب‌وکاری مثل دیجی‌کالا از نظر فنی چه کارها و ایده‌هایی برای بهبود تجربه مخاطبانش انجام می‌دهد؟ کافی‌ست به این نکته توجه کنیم که تولد اعضای جدید در گروه دیجی‌کالا که هر ساله به تعدادشان افزوده می‌شود نیازمند پشتیبانی‌های فناورانه بسیاری‌ست. در فصل پنجم از گزارش سال 1400 دیجی‌کالا به طور مفصل به این بستر فناوری پرداخته شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در فصل پنجم از گزارش سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا به طور مفصل به این بستر فناوری پرداخته شده است.

دیجی‌کالای جدید: نسخه وب این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ با هدف استفاده از تکنولوژی به‌روزتر و مقیاس پذیرتر، بازنویسی شد. این پروژه ۱۰ ماه طول کشید و ۳۰ نفر برای اجرایی شدنِ آن تلاش کردند. بازنویسیِ نسخه وبِ دیجی‌کالا باعثِ عملکرد بهتر پلتفرم در کمپین‌ها و جشنواره‌های فروش، افزایش سرعت توسعه و برنامه‌نویسیِ محصول، افزایشِ سرعتِ بارگذاریِ پلتفرم و انتقالِ سریع‌ترِ بینِ صفحه‌ها، مدیریتِ بهینه‌تر و معنادارِ منابع در تیم‌هایِ مختلفِ واحدِ تکنولوژی و بازطراحیِ تجربه کاربریِ قسمت‌هایِ پرکاربردِ بر مبنایِ تحقیق در رفتار کاربران دیجی‌کالا شده است.

حفاظت همه‌جانبه از فروشنده و مشتری

تغییرات در پلتفرم فقط در حوزه نرم‌افزاری نیست بلکه در سخت‌افزارها هم تغییرات بزرگی صورت گرفته. مثلاً  از ربات انباردار هوشمند «ساینور» نام برد. رباتی که از آن برای جابه‌جایی انواع کالا، پالت، قفسه و چرخ دستی در مراکز پردازش استفاده می‌شود. همه این کارها برای بهبود زیرساخت‌های تکنولوژی کاین پلتفرم انجام شده و هدفش انجام خریدهای راحت، سریع، بی‌خطر و بدون دردسر برای کاربران است.

تجزیه و تحلیل پیشرفته تهدیدها: یک پلتفرم موفق برای جلب اعتماد کاربرانش باید توانایی دفاع کردن از خودش را داشته باشد. بخش زیرساخت دیجی‌کالا در تابستان ۱۴۰۰ با بررسی نرخ درخواست‌ها روی وب‌سایت دو حمله سایبری را در دقایق اولیه شکل‌گیری، تشخیص و به تیم زیرساخت اطلاع داد. تردیدی نیست که هرجا بحث پول و خرید و فروش باشد تهدیدهایی مثل کلاهبرداری و سرقت هم وجود دارد. تیم زیرساخت با استفاده از یادگیری ماشین می‌تواند تشخیص بدهد که چه رفتارهایی پذیرفته و کدام رفتارها مشکوک است. این سیستم می‌تواند سرقت حساب کاربری از روی سیستم‌ها را کشف و گزارش کند.

افزایش مقیاس پذیری و امنیت در زیرساخت: تشخیص لاگین با پروتکل‌های ضعیف و سایر رفتارهای مشکوک در سطح شبکه از دیگر ویژگی‌های این سیستم است. توانایی مهم دیگری که این این سیستم دارد مقیاس پذیری است. مثلا باید روشن شود که اگر در برخی روزها و ساعات تعداد بسیار زیادی از کاربران وارد پلتفرم شوند سیستم توانایی پاسخگویی دارد یا نه. این اتفاق افتاد و در جشنواره بلک فرایدی ۱۴۰۰ رکوردهای سال گذشته شکسته شد. تعداد کاربران ۲ برابر بیشتر شد و ترافیک ورودی از اپلیکیشـن دیجی‌کالا تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد.

تکنولوژی به نفع دو سوی پلتفرم؛ از اپلیکیشن اختصاصی برای فروشندگان تا بهبود الگوریتم جستجو برای مشتریان

قطعا می‌دانید که دیجی‌کالا علاوه بر این که وظیفه فراهم کردن یک محیط امن برای خریداران را دارد باید سرویس‌هایی را هم به فروشندگان در این پلتفرم بدهد. بیش از ۲۵۰ هزار فروشنده مارکت پلیس نیاز دارند ابزارهای لازم برای فعالیت را در اختیار داشته باشند. اپلیکیشن فروشنده با هدف بهبود تجربه کاربری این دسته از مخاطبان در سال ۱۴۰۰ ارائه شده است. این اپلیکیشن امکان پاسخ‌دهی به سوالات مشتریان در این اپلیکیشن، فرصت تعامل سریع‌تر و بهتر را به فروشندگان و مشتریان را فراهم کرده است. همچنین جعبه ابزار بازاریابی برای فروشندگان توسعه پیدا کرد و در پی این توسعه، ابزارهایی مثل مزایده شگفت انگیز، بازاریابی کلیکی، و بازاریابی پیامکی به امکانات این اپلیکیشن اضافه شد. برای افزایش رضایت فروشندگان، امکان تسویه زودهنگام برای فروشندگان پس از کاهش دوره تسویه حساب هم فراهم شد. این امکان با استفاده از اپلیکیشن دیجی‌پی در اختیار فروشندگان قرار گرفت.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای هر دو طرف معامله یعنی فروشندگان و خریداران «پیشنهاد شگفت‌انگیز» بود. در سال ۱۴۰۰ مدلی هوشمند برای پیش‌بینی میزان فروش یک کالا در «شگفت‌انگیز» طراحی و راه‌اندازی شد که این مدل با کاهش ۱۶۴ درصدی خطا نسبت به مدل قدیمی، عملکرد بهتری از خود نشان داده است. این مدل امکان بررسی ویژگی‌های مختلف برای هر کالا را می‌دهد. مواردی مانند مقدار تخفیف، قیمت کالا، سابقه فروش کالا در فروش عادی و فروش شگفت انگیز و سابقه فروشنده. بررسی مجموع این عوامل، به رتبه‌بندی دقیق‌تر محصولات منتخب و مشخص شدن کالاهای برتر برای فروش در «شگفت‌انگیز» کمک می‌کند.

یک پروژه هم برای تشخیص قیمت‌گذاری‌های غیرمعمول برای بهبود نظارت بر قیمت‌گذاری در سال ۱۴۰۰ طراحی و اجرا شد. در پروژه بهبود ابزارهای کنترلی قیمتگذاری فروشندگان، در یک بازه زمانی مشخص، قیمت محصولات بررسی و اگر قیمت کالایی معتبر نباشد مشخص می‌شود. یک سیستم هوشمند پیشنهاد دهنده هم طراحی شده که با بررسی سوابق جستجو و خرید کاربران، کالاهای مرتبط را به آنها پیشنهاد می‌دهد. این کار علاوه بر این که کار خریدار را راحت‌تر می‌کند شانس خرید توسط مشتری را هم بالاتر می‌برد و این به نفع فروشنده هم هست. از این جهت که الگوی خرید کاربران چشم‌انداز قابل توجهی از عادات خرید و زمان نیاز کاربر به یک کالا  می‌دهد. این سیستم با هدف بهبود و یکپارچه‌سازی تجربه کاربری در سال ۱۴۰۰ روی پلتفرم‌های مختلف راه‌اندازی و اجرا شد.

تجربه بهتر در جستجوی کالا: این اقدامات نه تنها استفاده از قابلیت جستجو در دیجی‌کالا را باالا برد، بلکه به افزایش نرخ تبدیل از جستجو نیز کمک کرد. منابع اصلی رسیدن به این اطلاعات، رفتار کاربران و اطلاعات گوگل است. این الگوریتم با قرارگیری در این دو مسیر می‌تواند تشخیص دهد که کاربر از کدام دسته‌بندی به دنبال کالاست. این دستاورد منجر به افزایش ۳۰ درصدی نرخ تبدیل از جستجو و افزایش ۴۰ درصدی استفاده از جستجو شده است. از مهمترین دستاوردهای این پروژه می‌توان به نزدیک شدن رتبه‌بندی ارائه شده به رتبه‌بندی مورد نظر کاربر، افزایش نرخ کلیک تا ۵ درصد، افزایش نرخ تبدیل کاربران عادی تا ۴ درصد و همچنین افزایش ۸ درصدی نرخ تبدیل برای کاربران جدید اشاره کرد. اگر زیاد در فضای مجازی چرخ می‌زنید حتما با اصطلاح «عبارات کلیدی» در جستجو آشنا هستید. این پروژه ، کلیک روی نتایج پروژه تکمیل‌سازی خودکار را در سال ۱۴۰۰ تا ۲۳ درصد افزایش داد و استفاده از آن را به ۳۰ درصد رساند.

از دیگر  اقدام‌هایی که در سال ۱۴۰۰ از نظر فنی در تجربه کار با پلتفرم دیجی‌کالا تأثیر بسیاری گذاشت، می‌توان به امکان محاسبه هزینه ارسال سفارش‌ها بر اساس متغیرهای مختلف مانند حجم، وزن و فاصله با مشتری و افزایش ظرفیت پایگاه داده‌های کاربران همسو با افزایش تعداد مخاطبان

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.