صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی دست از سر ماست و پنیر بر نمی دارد/افزایش روزانه قیمت لبنیات
گرانی دست از سر ماست و پنیر بر نمی دارد/افزایش روزانه قیمت لبنیات

گرانی دست از سر ماست و پنیر بر نمی دارد/افزایش روزانه قیمت لبنیات

کسب و کار نیوز- در دسترس ترین اقلام خوراکی این روزها به دلایل مختلف درگیر رشد قیمت است. هر روز قیمت لبنیات بخصوص ماست و پنیر افزایش پیدا می کند. قیمت ثابت دیگر در این کالاها دیده نمی شود و هزینه ساده ترین خوراکی ها برای خانوار بسیار گران تمام می شود. با توجه به اینکه قرار بود فقط نرخ چهار قلم کالای اعلامی از سوی دولت افزایش یابد، علت گرانی بیش از حد لبنیات چیست؟

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عقیده بسیاری از فعالان این بازار، افزایش هزینه تولید چه در بخش تولید شیر خام و چه در تولید محصول لبنی دلایل عمده گرانی است. دولت خود مجوز داده گریزی هم از آن نیست. باقی مسائل هم در بازار فعلی باید باشد و اگر نباشد باید تعجب کنیم. دولت مگر درد تولید کننده یا توزیع کننده را می داند. اگر می دانست وضع تولید و توزیع این نبود. چهار ماه از سال گذشته نه تولید هست نه توزیع. واقعا چرا. بزرگترین عیب اقتصاد کشور عدم قدرت پیش بینی بخاطر دستورات خلق الساعه است.

برخی خانوارها در رابطه با گرانی های بازار لبنیات و جرایم در نظر گرفته شده برای شرکتهای متخلف گفته اند یک شرکت ۲۰ میلیارد گران فروشی می‌کند، دولت ۵ میلیارد جریمه می‌کند. اینجا کی ضرر می کند؟ مردم ضرر کردند. دولت سود برده، شرکت هم سود برده است. چه زمانی حق مردم به مردم می رسد. اگر درست عمل شود باید برای مدتی قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، به عدالت و قانون امیدوار می‌شویم.

بر اساس گزارش های منتشر شده ماست پر چرب مقدار ۱.۵ کیلوگرم ۷۹ هزار تومان به فروش می رسد که برای قشر کارگر و کارمند و اقشار روز مزد قیمت بالایی است. بررسی های میدانی همچنین حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم پنیر لیقوان در بازار به ۳۸۰ هزار تومان رسیده است و هر کیلوگرم مغز گردو نیز در بازار به قیمت ۳۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بررسی‌های میدانی صورت گرفته حاکی از گرانی پنیرهای لیقوان شرکتی در بازار است به طوری که بسته‌های ۴۰۰ گرمی این پنیر در بازار این روزها ۱۰۲ هزار تومان قیمت دارد و بسته‌های ۷۰۰ گرمی آن نیز ۲۴۲ هزار تومان قیمت خورده است.

تهیه نان و پنیر و گردو با انواع دیگر پنیر نیز گران تمام می‌شود؛ به طوری که پنیرهای شرکتی ۴۰۰ گرمی این روزها در بازار حداقل به قیمت ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. از گرانی نان نیز نباید غافل شد؛ مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت سنگک آزادپز ساده به ۵ هزار تومان رسیده است و سنگک کنجدی آزادپز بر اساس سایز نان در برخی مناطق تهران ۷ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با توجه به تورم سال‌های اخیر به ویژه در همین ابتدای سال ۱۴۰۱ محصولات لبنی سنتی و صنعتی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم اُفت محسوسی در فروش داشته اند.

علی رجبی اضافه کرد: با توجه به کاهش دریافت شیر گوسفندی به دلیل خشکسالی و افزایش کشتار دام‌ها قیمت پنیر لیقوان و تبریز افزایش چشمگیری داشته است. قیمت یک حلب پنیر لیقوان ۱۳ کیلویی سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما امروز قیمت همین حلب پنیر به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی در سال جاری یک کیلو پنیرلیقوان ۴۶ هزار تومان نسبت به آخرین ماه سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، افزایش قیمت محصولات لبنی کاهش فروش آنها را بدنبال داشته و برگشت این محصولات از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تقویت شده است. سیدمهدی افخمی با اشاره به افزایش قیمت انواع محصولات لبنی به دنبال اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها، اظهار کرد: بارها و در جلسات متعدد از پیش هشدار داده بودیم که با افزایش قیمت محصولات لبنی با کاهش خرید از سوی مردم مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه موضوع محصولات لبنی جدای از سایر مواد غذایی است زیرا به صورت مستقیم با سلامت مردم و خصوصا آینده سازان کشور در ارتباط است، ادامه داد: لبنیات موادی است که تمام مردم از کودک دو ساله تا سالمندان ۹۰ ساله به آن احتیاج دارند. رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه معتقد است، در چنین جراحی‌های اقتصادی باید کالاهایی که با سلامت مردم در ارتباط است به صورت مجزا دیده شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

افخمی از کاهش قابل توجه خرید محصولات لبنی و حذف تدریجی این کالاها از سفره مردم یاد کرد و افزود: برگشت این محصولات از فروشگاه‌ها بسیار تقویت شده، زیرا مردم توان خرید ندارند و چون این محصولات نیز تاریخ مصرف چندان طولانی ندارند، با نزدیک شدن به تاریخ انقضا به کارخانجات برگشت می‌خورد. رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه اظهار کرد: وقتی قیمت یک پنیر ۴۰۰ گرمی به ۴۰ هزار تومان رسیده و یا پنیر سفید فتا ۷۰ هزار تومان شده دیگر کسی توان خرید آنها را ندارد.

افخمی با بیان اینکه برگشت این محصولات وضعیت کارخانجات را نیز بسیار تحت تاثیر قرار داده و آنها را نیز با رکود مواجه کرده، تاکید کرد: برای مثال در استانی مانند کرمانشاه بجز چند واحد بزرگ، مابقی واحدهای کوچک صنایع لبنی دیگر فعالیت ندارند. وی از تاثیر این وضعیت بر دامداری‌ها هم یاد کرد که در پی کاهش فروش شیر، مجبورند دام‌های خود را برای کشتار بفرستند و این زنجیره معیوب همچنان ادامه دارد.

افخمی یادآور شد: برخی استان‌های دیگر که با مازاد شیر مواجهند، شیر را فعلا تا روشن شدن تکلیف به شیرخشک تبدیل می‌کنند که متاسفانه ما در کرمانشاه کارخانه شیرخشک را هم نداریم. وی با بیان اینکه پیش از این هم سابقه حذف تدریجی یارانه لبنیات را در کشور داشتیم و پس از آن نیز شیر مدارس حذف شد که تبعات خوبی نداشت، افزود: باید از تصمیمات نادرست گذشته درس می‌گرفتیم.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه راهکار فعلی برای کمک به این وضعیت را در نظر گرفتن یارانه مجزا صرفا برای لبنیات دانست و تاکید کرد: امکان این وجود دارد که ساز و کاری فراهم شود که این یارانه صرفا برای خرید لبنیات قابل استفاده باشد. افخمی خاطرنشان کرد: این یارانه می‌تواند در اختیار دامدار، واحد صنعتی یا خود مردم قرار گیرد، اما بهتر است برای جلوگیری از بروز سایر مشکلات در اختیار خود مردم باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.