صفحه اصلی / اسلایدر / شهردار تهران: مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به ۶۶ سال رسید/فشار بیش از حد به مستاجران/افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن در دولت سیزدهم
شهردار تهران: مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به ۶۶ سال رسید/فشار بیش از حد به مستاجران/افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن در دولت سیزدهم

شهردار تهران: مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به ۶۶ سال رسید/فشار بیش از حد به مستاجران/افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن در دولت سیزدهم

کسب و کار نیوز- در حالی شهردار تهران در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به ۶۶ سال رسید که شواهد نشان می دهد نزدیک به یک قرن انتظار برای خرید خانه لازم است. زاکانی گفته است نمی‌گذاریم حسرت خانه‌دار شدن در دل جوانان تهرانی بماند. این در حالی است که با افزایش 10 برابری قیمت مسکن در هشت ماه اخیر دیگر کمتر کسی می تواند خانه بخرد و حتی توانایی پرداخت رهن و اجاره مسکن نیز به رویا تبدیل شده است. گزارش های منتشر شده از گرانی های بازار اجاره بها نشان می دهد مردم ابتدا به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند و عده ای بسیاری پس از این مهاجرت چادر نشین و کانکس نشین می شوند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، یک مشاور املاک با تاکید بر عقب نشینی مردم از مرکز و بالای شهر به سمت پایین و حاشیه شهر بیان می‌کند: طی سال مستاجران زیادی دیگر توان تمدید اجاره خانه را نداشتند و به سمت پایین شهر آمدند. حتی در پایین شهر مواردی مشاهده شده که افراد به چادرنشینی روی آورده‌اند.

در همین زمینه یک کارشناس مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در بازار رهن و اجاره اتفاق بسیار ناراحت کننده و ناگواری افتاده است. به دلیل افزایش قیمت مسکن در بازار اجاره شاهد فشار بیش از حد به مستاجران هستیم. دلیل این اتفاق هم این است که اجاره بخشی از ارزش و قیمت مسکن را به خودش اختصاص می دهد و از آن تاثیر می پذیرد.

حسن محتشم اضافه کرد: متاسفانه با گرانی های اخیر قشر متوسط و رو به پایین جامعه نه با تسهیلات بانکی فعلی و نه با برنامه‌های موجود دولت و وزارت راه و شهرسازی نمی‌توانند خانه‌دار شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: گرانی مسکن باعث فشار مضاعف و بیش از حدی به مستاجران شده است و امروزه صد در صد هزینه و درآمد و حقوق بیشتر افراد صرف اجاره می شود. جامعه هدف تسهیلات بانکی باید دهک‌های پایین و افرادی باشند که به‌دنبال واحدهای زیر ۱۰۰ متری هستند.

به هر ترتیب افزایش نرخ تورم و نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و اجاره‌بها باعث شده آرزوی خانه‌دار شدن مستاجران به اینکه تنها بتوانند یک سال دیگر در همان خانه‌ای که کرایه کرده‌اند بمانند و با توجه به هزینه‌های بالا در جامعه جابه‌جا نشوند تبدیل شده است. افزایش اجاره‌بها طی سال‌های اخیر، به خصوص در سال جاری در کلانشهری همچون مشهد باعث شده تا خانوار‌های زیادی نتوانند در خانه‌ای با متراژ و محله‌ای مدنظرشان زندگی کنند. این مساله موجب عقب نشینی مردم از مرکز و بالای شهر به پایین و حاشیه شهر و حتی مهاجرت خانوار‌ها به شهر‌های کوچک اطراف کلان شهر‌ها شده است.

اما شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه حاصل این نگاه غلط باعث شده که با کمبود یک میلیون واحد مواجه شویم، اظهار داشت: بی‌توجهی به بحث تامین مسکن در سال‌های گذشته، باعث افزایش اجاره‌نشینی شده و اجاره‌نشین‌‌ها ناچارا ۶۵ درصد حقوق خود را به هزینه‌های اجاره و مسکن اختصاص دهند.  زاکانی با بیان اینکه امروز مدت انتظار خانه‌دار شدن مردم در تهران به ۶۶ سال رسیده است، تصریح کرد: این حاصل تفکر غلط حاکم در گذشته بوده است اما به برکت دولت و رئیس‌جمهور این مسیر تغییر کرده و ریل‌گذاری جدید ایجاد شده است و ما هم در کنار دولت انقلابی این مسیر را انتخاب کرده‌ایم که نسبت به رفع نیاز مسکن مردم بی‌مسئولیت نباشیم.

وی با اشاره به ساخت سالانه ١٨٠ هزار واحد مسکونی در تهران خاطرنشان کرد: از این تعداد، ساخت ١٠ هزار واحد در تهران با همکاری بنیاد مسکن به اجرا می‌رسد و در روند اجرای این پروژه از قانون جهش تولید مسکن به بهترین نحو استفاده می‌کنیم. ساخت شش هزار واحد آغاز شده و به زودی چهار هزار باقی مانده را شروع می‌کنیم. به گفته شهردار تهران، با قدرت به تهیه دو بسته مسکن تملکی و اجاره‌ای در تهران ورود کرده‌ایم تا به سرعت بتوانیم در بافت فرسوده طرح‌های تعریف شده را به اجرا برسانیم. وی افزود: شعار و سیاست ما این است که نمی‌گذاریم حسرت خانه‌دار شدن در دل جوانان تهرانی باقی بماند.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.