صفحه اصلی / اسلایدر / سایه تردید در بورس
سایه تردید در بورس

بورس 9 هزار واحد ریخت

سایه تردید در بورس

بازار سهام بعد از یک صعود کم جان، روز گذشته بار دیگر روند نزولی در پیش گرفت تا قرمز پوشی این بازار ادامه یابد

مریم بابایی

در حالی که با روند صعودی تورم انتظار می‌رفت ارزش نمادهای ریالی برخی سهام‌ها افزایش یابد اما بازار سرمایه نسبت به تورم بیش از ۵۰ درصدی نقطه به نقطه تیرماه نیز بی‌تفاوت ماند تا شاخص کل همچنان با رکود همراه باشد. براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌ای در ماه گذشته رکورد ۱۰ ساله خود را شکست و به ۵۴ درصد رسید. افزایش انتظارات تورمی می‌توانست رشد شاخص را به دنبال داشته است اما بازار سرمایه نسبت به این سیگنال نیز واکنشی به غیر از ریزش بیشتر از خود نشان نداد.

کارشناسان دلیلی اصلی ریزش‌های مکرر بورس و خروج سنگین نقدینگی از این بازار را سیاست‌های پولی و مالی می‌دانند که نااطمینانی در این بازار را روز به روز تشدید می‌کند.

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی به عنوان رقیب دیرینه بازار سهام دست به دست می‌شود. این اخبار با رکود شکنی نرخ بهره بین‌بانکی بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفته است و همین موضوع به عنوان یک سیگنال منفی روند نزولی بورس را تشدید و سهامداران را نسبت به ماندگاری در این بازار مردد کرده است.

بانک مرکزی به تازگی نرخ بهره بین بانکی را منتشر کرد که طبق آن مشخص شد نرخ بهره در آخرین هفته تیر ۱۴۰۱ باز هم افزایش یافته است. طبق این گزارش نرخ بهره بین بانکی در تاریخ ۳۰ تیر معادل ۲۱.۳۱ درصد بوده است.

هر چند نا امیدی نست به مذاکرات و چشم‌اندازه تیره و تار احیای برجام نیز در روند نزولی بورس بی‌تاثیر نبوده است. مشاور امنیت ملی و معاون وزیر خارجه امریکا به تازگی عنوان کرده‌اند در صورتی که توافقی میان ایران و قدرت‌های جهانی صورت نگیرد این کشور بر فشارهای خود خواهد افزود. این چشم‌انداز تیره و تار احیای برجام حتی سیگنال مثبت بهبود وضعیت شرکت‌ها به عنوان عامل بنیادین را نیز بی‌تاثیر کرده و روند خروج سرمایه از این بازار همچنان صعودی است.

در پایان معاملات روز یک شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۵۴ میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۹۲ درصد افت کرد و در رقم ۸ میلیارد تومان ایستاد.شاخص کل بورس روز یک شنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۱، با ۹۶۳۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۳۳۸ واحد کاهش یافت و رقم ۴۰۰ هزار و ۱۴۷ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۳۰۵ هزار معامله به ارزش ۳۴ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال انجام شد.

معدنی و صنعتی گلگهر، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، توسعه معادن و فلزات و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم ۲۳۳ واحد کاهش یافت و تا رقم ۱۹ هزار و ۱۸۱ واحد نزول کرد. در این بازار ۱۴۹ هزار معامله انجام شد که ۱۶ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال ارزش داشت. سنگ آهن گوهرزمین، پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان، فولاد هرمزگان جنوب و بهمن دیزل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی این بازار گذاشتند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.